May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
دستاوردهای برجام در بخش مکانیزاسیون کشاورزی
کد خبر: ۲۱۵۱۸۲
۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
0
قیمت ماشین آلات وارداتی تا 20 درصد به‌طور عمده در ماشین آلات کشاورزی کاهش یافته است و برندهای معتبر از کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، فرانسه، کره و ژاپن در کشور حضور پیدا کرده‌اند.
پول‌نیوز - در دولت یازدهم و درنتیجه گشایش‌های برجام تاکنون بیش از 25 تا 30 درصد ناوگان ماشین آلات کشاورزی در کمتر از 3 سال نوسازی و بازسازی شد که این امر تحولی بزرگ در بخش کشاورزی کشور ایجاد کرده است.

در پسابرجام قیمت ماشین آلات وارداتی بین 15 تا 20 درصد به‌طور عمده در کمباین‌های سنگین برداشت غلات و تراکتورهای سنگین کاهش یافته است. در یک سال گذشته همچنین برندهای معتبر و مطرح ماشین آلات کشاورزی دنیا به‌ویژه تراکتورهای سنگین، کمباین‌های سنگین، تراکتورهای باغی و ماشین های زراعت برنج در کشور حضور پیدا کرده اند.

علاوه بر این در پسابرجام امکان ارایه بهینه خدمات پس از فروش به ویژه در حوزه تامین قطعات یدکی اصلی با کیفیت از شرکت های مادر و تولیدکننده ماشین های کشاورزی فراهم شده است. از دیگر گشایش‌های برجام در این بخش می‌توان به تسریع مبادلات پولی و ارزی برای تامین به‌موقع ماشین آلات فصل زراعی در کوتاه‌ترین زمان ممکن اشاره کرد.

دسترسی آسان به قطعات یدکی اصلی

رییس مرکز مکانیزاسیون بخش کشاورزی در این باره می‌گوید: در پسابرجام قطعات یدکی اصلی برای بخشی از ماشین آلات کشاورزی تولید داخل که درصدی از ساخت آن‌ها نیازمند قطعات وارداتی است، تامین شده است. کامبیز عباسی واردات کیفی ماشین آلات مورد نیاز بخش کشاورزی را یکی دیگر از دستاوردهای برجام برمی‌شمرد و می‌افزاید: در گشایش‌های برجام، شرایط برای تامین قطعات اصلی وارداتی از برندهای معتبر دنیا فراهم شد، به‌طوری‌که همین امر موجب ارتقای کیفیت تولیدات داخل نیز شده است.

به گفته وی، در زمان تحریم‌های ظالمانه علیه ایران برخی قطعات ماشین آلات کشاورزی تولید داخل نیز از چین خریداری می‌شد که در کاهش کیفیت ماشین آلات موثر بود. رییس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی یادآور می‌شود: قبل از برجام به دلیل نبود نمایندگی شرکت‌های معتبر در بخش ماشین آلات کشاورزی، تمام آموزش‌ها برای رفع مشکلات از طریق تلفن و دفترچه‌های راهنما انجام می‌شد. اما در پسابرجام شرایط برای حضور نمایندگی‌ها، کارشناسان و متخصصان شرکت‌های معتبر برای ارایه خدمات آموزش و فروش ایجاد شده است. بر این اساس، درحال‌حاضر بخش عمده ماشین‌آلات و قطعات وارداتی مربوط به برندهای معتبر از کشورهای اروپایی همچون آلمان، ایتالیا و فرانسه و آسیای جنوب شرقی مانند کره و ژاپن است.

کارنامه سه ساله

اعتبارات بخش مکانیزاسیون کشاورزی برای پروژه تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین آلات بخش کشاورزی با محوریت اقتصاد مقاومتی از نیمه دوم سال 1392 با چهار خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی در کشور راه ‌ندازی شد. خط اول اعتباری در سال 1392 به ظرفیت هفت هزار و 500 میلیارد ریال (750 میلیارد تومان) تخصیص یافت و به طور کامل جذب شد. خط دوم اعتباری به میزان هشت هزار میلیارد ریال (800 میلیارد تومان) در سال 1393 تخصیص یافت که تاکنون 94 درصد آن جذب شده است.

خط سوم اعتباری در سال 1394 نیز به میزان 10 هزار میلیارد ریال (یک تریلیون تومان) بود که حدود 65 درصد آن تامین و جذب شد. همچنین خط اعتباری چهارم که در سال 1395 تخصیص یافت 12 هزار میلیارد ریال (1200 میلیارد تومان) بود که در نیمه نخست سال جاری حدود چهار و 600 میلیارد ریال (460 میلیارد تومان) آن جذب شد. برآورد شده بود تا پایان سال 1395 با تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در این بخش سرانه توان ماشین آلات اراضی کشاورزی به ضریب 1.62 صدم اسب بخار در هکتار برسد.

افزایش بیش از دو میلیون و 100 هزار هکتار کشت مکانیزه غلات، رشد بیش از یک میلیون و 400 هزار هکتار سمپاشی پشت تراکتوری، افزایش 241 هزار هکتار برداشت مکانیزه برنج، افزوده شدن نزدیک به 60 هزار تراکتور به ناوگان تراکتورهای کشور و در نهایت به‌کارگیری بیش از یک هزارو 100 دستگاه انواع کمباین برداشت غلات در مزارع کشور در سه سال اخیر از عمده دستاوردهای حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در دولت تدبیر و امید بوده است.

ضرورت‌های نوسازی

نوسازی ماشین آلات کشاورزی نه‌تنها در راستای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مهم است بلکه از لحاظ کاهش مصرف سوخت نیز اهمیت بسیار دارد. در‌حال‌حاضر ناوگان ماشین آلات کشاورزی حدود 30 درصد بیشتر از میزان استاندارد سوخت مصرف می‌کند.

به‌عنوان مثال در استان خراسان‌شمالی که دارای 11 هزار و 100 دستگاه ماشین آلات کشاورزی است، نیمی از این تعداد فرسوده‌اند و بالای 13 سال سن دارند. به طور دقیق‌تر؛ 54 درصد از کمباین‌ها و 49 درصد از مابقی ماشین‌آلات کشاورزی همچون تراکتورها فرسوده هستند. این در حالی است که یکی از مشکلات این بخش، کمبود سوخت است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: