May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
سر خط خبر ها
کد خبر: ۲۱۶۲۸۶
۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
0
گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه ‌سبز از محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی مانند شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی این روستاست؛ شیره انگور، رب انار و آبغوره از دیگر فرآورده‌های غذایی روستای قلات است.
پول‌نیوز - آنقدر زباله های شهری، تعدد خانه های مخروبه و کوه هایی که در حال برش هستند تا به ساختمان های فلزی و بتنی تبدیل شوند در روستای هدف گردشگری قلات جلوه گری می کند که آب و هوای مطلوب، رودخانه همیشه جاری و درختان سر به فلک کشیده توجه گردشگران را به خود جلب نمی کند و انگار دیگر حرفی برای گفتن ندارد!


زیباییِ از دست رفته روستای گردشگری قلات (+عکس)

اینجا قلات است؛ روستایی که توصیف زیبایی هایش نه تنها در اسناد و کتب تاریخی آمده بلکه بسیاری از سیاحان و گردشگران خارجی که در دوره های مختلف تاریخی به سرزمین فارس سفر کرده اند از جاذبه های طبیعی و زیبایی های روستای قلات که به کلات سرخ شیراز هم معروف بوده، دیدن کرده اند. روستایی که هم اینک به عنوان یکی از 46 روستای هدف گردشگری فارس معرفی شده و در فصول مختلف سال نیز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

زیباییِ از دست رفته روستای گردشگری قلات (+عکس)

اما آنچه که این روزها با ورود به روستای قلات می توان دید ورودی 2 هزار و 500 تومانی برای ارائه هیچ خدماتی و زباله های شهری است که در گوشه و کنار بافت قدیم و رودخانه و آبشار دیده می شود. حال بگذریم از پرسه سگ های ولگرد و خانه های مخروبه ای که به محل امنی برای فعالیت خلافکاران تبدیل شده است.

گرچه خیابان اصلی روستا سنگفرش شده و با تخریب بسیاری از خانه های قدیمی، پارکینگ های متعددی هم از ابتدای ورودی روستا ایجاد گشته اما گردشگران با خودروهای سبک و سنگین و با پرداخت دوهزار و 500 تومان می توانند وارد روستا شوند و وقتی هم علت اخذ ورودی را از نگهبان می پرسی، در جواب به خدمات رفاهی و اقامتی اشاره می کند که به گردشگران ارائه می گردد، اما آنچه که گردشگران می بینند وجود زباله های شهری، سرویس های بهداشتی نامناسب و سگ های ولگرد در گوشه و کنار روستا است.


قلات از جمله روستاهای هدف گردشگری و تاریخی استان فارس است که قدمتی طولانی دارد.بنابراین گزارش بقایای بناهای قدیمی که تاریخ برخی از آن‌ها به قرون‌ پیش و بعد از اسلام مربوط می‌شود.

مردم روستای قلات به زبان فارسی و با لهجه محلی (قلاتی) سخن می‌گویند،روستای قلات در ناحیه کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد، خانه‌های روستائیان به‌ صورت پلکانی در دامنه کوه بنا شده و درختان بلندی آن‌ها را در برگرفته است.

مصالح به ‌کار رفته در خانه‌های قدیمی سنگ، خشت، گل، گچ و چوب و سقف آن‌ها نیز مسطح است، برخی از خانه‌ها در یک طبقه و برخی دیگر در دو طبقه ساخته ‌شده‌اند.

موقعیت تفرجگاهی روستای قلات به رونق و آبادانی آن افزوده است به‌ طوری ‌که در سال‌های اخیر بناها و خانه‌های مدرنی در این روستا ساخته ‌شده و سیمای قدیمی روستا را دگرگون کرده است.
بناهای جدید از مصالحی مانند سنگ، سیمان، آهن و آجر در چند طبقه ساخته می‌شوند.

شغل اکثر مردم روستای قلات دامداری، باغداری و فعالیت‌های خدماتی و صنایع‌ دستی است.

گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه ‌سبز از محصولات باغی و فرآورده‌های لبنی مانند شیر، پنیر، کره و کشک نیز از محصولات دامی این روستاست؛ شیره انگور، رب انار و آبغوره از دیگر فرآورده‌های غذایی روستای قلات است.

محصولاتی از قبیل گیوه، سبد دستباف، گره (ظرف بافته ‌شده) دولک، مشک (که برای خنک نگهداشتن آب به کار می‌رود) و وسایل چوبی از جمله تولیدات صنایع‌ دستی این روستاست.

روستای کوهستانی قلات، چشم‌اندازها و جلوه‌های طبیعی زیبایی دارد و باغ‌های سرسبز و وسیع میوه در داخل و اطراف روستا، به ‌ویژه در بهار و تابستان فضای دلپذیری برای گردشگری به وجود می‌آورد.



منبع:برترینها
برچسب ها: روستا ، گردشگری ، عکس ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: