April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
نگاهی به کارنامه 10 ماهه بخش کشاورزی
کد خبر: ۲۱۹۷۰۳
۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۴
0
سهم بخش باغی از صادرات کشاورزی به لحاظ وزنی ۲۰.۸ درصد بوده است. البته ابن را نیز باید در نظر داشت که بیشترین میزان صادرات کشاورزی از نظر ارزشی با سهم ۴۷.۱ درصدی مربوط به همین بخش بوده است.
پول‌نیوز، محسن مؤاخذ - صادرات بخش کشاورزی تا انتهای دی ماه به لحاظ وزنی ۲۷.۴۵ درصد و از نظر ارزشی ۴.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ افزایش دارد.

بنابراعلام معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، صادرات بخش کشاورزی تا انتهای دی ماه به لحاظ وزنی ۲۷.۴۵ درصد و از نظر ارزشی ۴.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ افزایش یافته است.

بر این اساس، در ۱۰ ماهه نخست امسال، چهار میلیون و ۸۳۸ هزار تن محصولات کشاورزی از کشور صادر شده است که ارزش این میزان صادرات چهار میلیارد و ۶۵۹ میلیون دلار بوده است.

صادرات بخش کشاورزی معادل ۴.۷۴ درصد از کل وزن و ۱۳.۲۴ درصد از کل ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی است.

برای درک میزان پیشرفت و توسعه بخش کشاورزی خوب است نگاهی به کل صادرات غیرنفتی کشور بیندازیم که در همین مدت به لحاظ وزنی ۱۰۲ میلیون و ۴۱ هزار تن و از نظر ارزشی ۳۵ میلیارد و ۱۸۶ میلیون دلار بوده است.

حال تراز تجاری بخش کشاورزی را در نظر می گیریم که تا انتهای دی ماه سال جاری منفی دو میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار بوده اما در مقایسه با سال گذشته این تراز ۳۰۸ میلیون دلار بهبود یافته است.

در مدت یاد شده، بیشترین میزان صادرات کشاورزی به لحاظ وزنی مربوط به بخش زراعی با سهم ۶۳.۵ درصد بوده است. سهم بخش باغی نیز ۲۰.۸ درصد و دام و طیور ۱۳.۸۴ درصد بوده است.

البته ابن را نیز باید در نظر داشت که بیشترین میزان صادرات کشاورزی از نظر ارزشی، مربوط به زیر بخش باغی با سهم ۴۷.۱ درصد، زراعی ۲۳.۲۲ درصد و دام و طیور ۲۳ درصد بوده است.

اقلام عمده صادراتی ایران نیز سیب زمینی تازه یا سرد کرده، گوجه فرنگی تازه یا سرد کرده، سیب تازه و پیاز و موسیر بوده اند.

کاهش واردات

نکته پایانی این که؛ واردات بخش کشاورزی تا انتهای دی ماه سال جاری به لحاظ وزنی ۳.۶۲ درصد و از نظر ارزشی ۱.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد.

بخشنده ذرت دامی، لوبیای سویا، کنجاله و سایر آخال‌های جامد از سویا و جو به استثنای بذر را از جمله اقلام عمده وارداتی نام برد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: