پول نیوز - خرید هواپیماهای جدید پس از برجام وضعیت ناوگان هوایی فرسوده کشور را تا حدود زیادی بهبود بخشید و آنگونه که خبر می رسد 20 هواپیمای جدید دیگر در راه هستند اما این دستاوردهای مثبت سبب نشد تا مخالفان دولت دست از عناد بردارند. سوال تکراری خبرنگار باشگاه خبرنگاران از وزیر راه و برانگیختن عصبانت وی نیز در این راستا بود.
بر اساس آخرین اخبار که به نقل از قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در رسانه ها منتشر شده قرارداد 'هما' با شرکت هواپیماسازی ATR برای خرید ٢٠ فروند هواپیمای ATR ۷۲-۶۰۰ به امضای مقامات دو کشور رسید.
ایران بهطور همزمان در کنار برنامهریزی برای خرید هواپیماهای غولپیکر مسافربری به منظور افزایش توان فرودگاههای کوچک خود و انعطافپذیر کردن ناوگان هوایی نسبت به خرید هواپیماهای با برد کوتاه و ظرفیت مسافرپذیری پایین نیز اقدامات جدی انجام داد که در نخستین گام به امضای یک موافقتنامه برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR از این شرکت ایتالیایی منجر شد.
پیشتر نیز و در یک سالگی برجام شرکت های هوایی ایران با شروع اجرایی شدن برجام مذاکرات مستقیم را با شرکت های هواپیماسازی بزرگ دنیا از جمله ایرباس و بوئینگ آغاز کردند.
اواخر سال 1394 پس از سفر دکترحسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور فرانسه، پیش قرارداد خرید بیش از یکصد فروند هواپیما بین شرکت ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاریس امضا شد.
اوایل مهرماه سال گذشته نیز اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران را به شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ داد. با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید. درنتیجه قرارداد حدود 10 میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما به امضا رسید.
بر اساس این قرارداد، ایران ایر 46 فروند هواپیما 321 از ایرباس خریداری کرد که در مجموع بیش از هشت هزار و 300 صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند.همچنین ایران ایر 38 فروند ایرباس از نوع 330 تحویل می گیرد که 253 صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای ایران ایر بیش از 11 هزار و 400 صندلی ظرفیت ایجاد می کند.
ایران ایر همچنین 16 فروند هواپیمای 350 ایرباس را برای پروازهای دور برد خود متشکل از پنج هزار و 600 صندلی در آینده تحویل خواهد گرفت تا بتواند در پروازهای بین المللی از این هواپیما استفاده کند.
در مجموع شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران با ایرباس برای خرید 100 فروند هواپیما و با شرکت بوئینگ برای خرید 80 فروند هواپیما قرارداد امضا کرده و قرار است بزودی قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای 70 نفره را با شرکت ATR یکی از شرکت های زیر مجموعه ایرباس امضا کند.
جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از 200 فروند هواپیمای مسافری دور، متوسط و کوتاه برد با بیش از50 هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و فرصت های اشتغالزایی مستقیم را برای بیش از 20 هزار نفر در داخل فراهم می کند.
در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است.
خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر 85 درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و 15 درصد آن را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد.
حوادث و سوانح دلخراش هوایی در این سال ها باعث از دست رفتن تعداد زیادی از هموطنان، نخبگان و ورزشکاران کشور شد، امید می رود با نوسازی ناوگان هوایی کشور کمتر شاهد چنین حوادثی باشیم.