گزارش «پول نیوز» از اقدامات دولت برای به سرانجام رسیدن پرهزینه ترین پروژه انبوه سازی کشور
کد خبر: ۲۲۸۸۲۳
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
0
بر اساس آمارها سهم دولت یازدهم از تکمیل مسکن مهر 55 درصد بوده است.
سهم 55 درصدی دولت یازدهم در تحویل مسکن مهر
پول نیوز، وجیهه زمانی - مسکن مهر به عنوان یکی از پردردسرترین و پرهزینه ترین پروژه های انبوه سازی در کشور در سال های گذشته به کلاف سردرگمی برای دولت تبدیل شده است. جانمایی نامناسب و نبود متقاضی از سویی و کمبود منابع مالی برای تکیمل واحدها از سویی دیگر بزرگترین چالش های تکمیل این پروژه بوده است که روند ساخت آن را با مشکلات زیادی همراه کرده است.

افزایش تورم در دولت گذشته و رسیدن به رقم 40 درصد و هدر رفت آورده های متقاضیان مسکن مهر از مشکلاتی بوده که تکمیل این پروژه را فرسایشی کرده است.

 با وجود همه این مشکلات و در حالی که کشور در تنگنای شدید مالی در سه سال گذشته قرار گرفته بود، دولت یازدهم توانست با تامین منابع مالی میراث پردردسر دولت گذشته را که بنیان آن از سال 86 پایه گذاری شد را به سرانجام برساند.

 بر اساس آمارها سهم دولت یازدهم از تکمیل مسکن مهر 55 درصد بوده است. در حال حاضر از دو میلیون 211هزار واحد از مجموع تعداد این پروژه یک میلیون 829 هزار واحد افتتاح شده که از این تعداد بیش از 800 هزار واحد (بیش از 10 درصد) سهم دولت یازدهم بوده است.

مقایسه ساخت مسکن در دو دولت

آمارها نشان می دهد سهم دولت یازدهم در تکمیل واحدهای مکسن مهر حدود 10 درصد بیشتر از دولت قبلی بوده است. در حال حاضر از مجموع دو  میلیون 211هزار واحد، یک میلیون 829 هزار افتتاح شده است که از این تعداد بیش از 800 هزار واحد در دولت یازدهم تکمیل شده است. جزییات امار وزارت مسکن نشان می دهد 821 هزار واحد در سه سال و نیم گذشته افتتاح و همچنین 613 هزار واحد  به پایان رسیده است.  در واقع این امار نشان میدهد که سهم دولت یازدهم در تحویل مسکن مهر55 درصد بوده است.

احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در خصوص روند تکمیل مسکن مهر در دولت یازدهم گفت: «دولت یازدهم علاوه بر ساخت، تکمیل و تحویل ۳۲ درصد از واحدهای مسکن‌مهر، ۲۳ درصد از واحدهای نیمه‌تمام افتتاح شده دولت قبل را نیز در این دوره تکمیل و به بهره‌برداری رسانده است که به درستی قابل درک است مجموع این ارقام، ۵۵ درصد خواهد بود.

مشکلات دولت برای تکمیل واحدها

مسوولان دولت یازدهم به دلیل مشکلات ناشی از این طرح اگرچه مخالفت های شدیدی با این پروژه داشته اند با این وجود بر اساس قانون به تعهدات خود پایبند بوده اند. این در شرایطی است که دولت برای تامین متابع مالی این پروژه با مشکلات شدیدی رو به رو بوده است.

کاهش شدید قیمت نفت از بشکه ای 110 دلار به زیر 40 دلار و معوقات سنگین مالی، دولت یازدهم را با تنگنای مالی رو به کرده بود و بر این اساس به سرانجام رسیدن این  واحدها با دشواری رو به رو بود. این در حالی است که با وجود درآمدهای غنی نفتی و درآمد سالانه 110 میلیارد دلاری در دولت احمدی نژاد تنها 45 درصد از این پروزه تکمیل شده بود. 

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصاد مسکن در این باره با بیان اینکه هدف این دولت تکمیل مسکن مهر بود به پول نیوز می گوید: دولت یازدهم بیش از 90 درصد پروژه ای را اجرایی کرد  که در دولت گذشته به عنوان بنیان گذار آن تنها شعار آن داده شده بود. وی با اشاره به تورم زا بودن این پروژه در اقتصاد کشور می گوید: یکی از مهمترین دلایل رکود بازار مسکن اجرای این پروژه و اثراتی مخربی بود که در بخش مسکن کشور داشت.

بی توجهی به زیرساخت ها در اجرای مسکن مهر


انبوه سازی در کشور اگرچه به عنوان یکی از ضرورت های تامین مسکن در کشور به حساب می آید با این وجود به گفته کارشناسان این مساله مهم نیاز به توجه به مسائل زیرساختی دارد. مسکن مهر از بزرگترین پروزه های انبوه سازی در کشور بوده است که در نگاه اولیه مورد تایید همه کارشناسان است.

با این وجود ساخت این واحدها به دلیل بی توجهی به مسائل زیرساختی حجم عظیمی از انتقادات را در چند سال گذشته توسط کارشناسان به همراه داشته است. به گفته آنها این پروزه به دلیل بی توجهی و جانمایی نامناسب با مشکلات مختلفی همراه شده است که تجمیع اقشار ضعیف یکی از این مشکلات است که به گفته آنها موجب بی علاقگی خریداران مسکن شده است.

بی توجهی به این مساله موجب شده تا در حال حاضر 117 هزار واحد مسکن مهر با وجود همه تسهیلات و حذف همه شرط و شروط ها بدون متقاضی باقی بماند.

از سویی دیگر تورم ناشی از ساخت مسکن مهر نیز یکی دیگر از مشکلات این پروزه بوده است. درواقع بر اساس اظهارات مسوولان  دولت گذشته برای ساخت این مسکن اقدام به چاپ پول کرد ؛ موضوعی که به گفته انها همانند دست کردن در جیب مردم بوده است. این مساله پیامدهای ناگواری را در اقتصاد کشور به همراه داشت تا جایی که بسیاری از بانک ها را با معوقات سنگین مالی رو به رو کرد و همچنین بخشی از تورم 40 درصدی در سال 91 و 92 نیز به گفته کارشناسان از این بابت بوده است.

البته رکود بازار مسکن نیز از دیگر مشکلاتی بود که به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن با اجرای پروزه مسکن مهر به آن دامن زده شد.  در واقع از مجموع نظرات کارشناسان این گونه برآورد می شود که با ساخت مسکن مهر نه تنها مشکل تأمین مسکن حل نشد، بلکه به دلیل چاپ پول  موجب ایجاد تورم در اقتصاد و رکود در بازار مسکن نیز شد.
    

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: