May 2024 05 / يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۲۹۰۸۸
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲
0
عشایر تامین کننده 180 هزار تن گوشت قرمز هستند و حق این جامعه است که از تولید تا سفره، محصول خود را همراهی کنند؛ برای این منظور باید تجهیزات، و بستر ها فراهم شود؛ چرا که در غیر این صورت دسترنج عشایر، نصیب افراد دیگری خواهد شد که هیچ سهمی در تولید ندارند.
سهم اندک عشایر در رونق اقتصاد کشور
پول نیوز - عشایر به عنوان تولید کننده بخشی از نیازهای غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی کشور و همچنین توسعه صنعت گردشگری نقش بسزایی در  تحقق اقتصاد مقاومتی دارد با این وجود همچنان سهم اندکی از تولیدناخالص داخلی و اقتصاد کشور را بر عهده دارد.

  عشایر از آنجایی که جامعه ای خود اتکا هستند با تولیدات محصولات مختلفی نظیر محصولات گوشتی،  لبنیاتی و همچنین صنایع دستی بازوی قدرتمند اقتصاد مقاومتی و خودکفایی در اقتصاد کشور هستند. از سویی دیگرعشایر از آنجایی که  دارای روحیه ای جهادی هستند  قادرند که در تمامی طرح  های اقتصادی مشارکت داشته باشند و بر مشکلات اقتصادی کشور غلبه کنند. در این شرایط به گفته بسیاری از کارشناسان تاکنون از ظرفیت های مهم این بخش به صورت کامل استفاده نشده است.

نقش عشایر در جذب گردشگر

امروزه جذب گردشگر به یکی از اولویت های اقتصادی کشور ها تبدیل شده است.   به دنبال ورود گردشگر اشتغال ایجاد می شود ارز آوری به همراه خواهد داشت و در نهایت می تواند در رونق اقتصاد کشور تاثیر بسزایی داشته باشد. در همین راستا جذب توریست به وسیله عشایر یکی از نکاتی است که مغفول مانده است. زمان کوچ عشایرها، نوع و نحوه زندگی آنها،  محصولات و صنایع دستی و همچنین آداب و رسوم آنها   عواملی است که  می تواند در جذب توریست موثر باشد.

از طرفی با افزایش توریست به این مناطق فرصت های شغلی جدید ایجاد می شود و درنهایت باعث افزایش درآمد و رفاه آنها نیز می شود.

نقش عشایر در خودکفایی در تامین کالاهای اساسی

یکی از نقش های پراهمیت عشایر و روستائیان در اقتصاد کشور تامین کالاهای استراتژیک غذایی توسط آنها است. در واقع با توجه به این مساله و افزایش تولید توسط عشایر شاهد خودکفایی در کشور خواهیم بود در حال حاضر بخش عمده ای از تولید گوشت قرمز کشور بر عهده عشایر کشور است.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در این باره با بیان اینکه عشایر تامین کننده 180 هزار تن گوشت قرمز هستند و حق این جامعه است که از تولید تا سفره، محصول خود را همراهی کنند گفت: برای این منظور باید تجهیزات، و بستر ها فراهم شود؛ چرا که در غیر این صورت دسترنج عشایر، نصیب افراد دیگری خواهد شد که هیچ سهمی در تولید ندارند.

محمود حجتی با بیان اینکه  اکنون میانگین تعداد دام هر خانوار عشایری 111 راس گوسفند است گفت: نباید تمام درآمد این قشر متکی به دام باشد و باید کاری کرد تا با مدیریت مناسب درآمدهای جانبی و مکمل برای آنها فراهم کرد. بنابر این توجه به این موضوع می تواند یکی از راه های ایجاد درآمد برای این قشر باشد. 

وی در ادامه گفت: در دولت یازدهم به منظور بهبود سطح زندگی عشایر حدود 700 هزار تن نهاده به قیمت دولتی در اختیار آنها قرار گفت که نزدیک  150 میلیارد تومان صرفه جویی برای این جامعه به همراه داشته است تا دغدغه آنها برای تعلیف دامهایشان مرتفع شود.

لزوم توجه به مشکلات عشایر

در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه عشایر کشور قیمت و نحوه فروش محصولاتشان است به همین دلیل باید چارچوبی را در نظر گرفت تا بر اساس این چارچوب مشکلات این قشر زحمت کش مرتفع شود. همچنین یکی دیگر از مشکلات عشایر کشور نبود مراتع طبیعی است که در نهایت منجر به این می شود که دام های خود را با وزن های بسیار پایین تر به فروش برسانند.

از سویی دیگر مراتعی که عشایر برای چرای دام های خود استفاده می کنند دارای ظرفیت های قابل توجهی در زمینه کشت دارروهای گیاهی هستند با این وجود در حال حاضر از این پتانسیل بهره برداری خوبی نمی شود. به طور مثال اگرعشایری از چند هکتار برای چرای دام  خود استفاده می کند، یک بخشی از این زمین را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دهند  که بر اساس برآوردهای صورت گرفته درآمدهای مکمل آن بیشتر از درآمد حاصل از تعلیف دام خواهد بود.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: