April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
مقایسه عملکرد دولت یازدهم با دولت قبل در بازار سکه
کد خبر: ۲۳۱۱۷۸
۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
0
به طور معمول با پایان یافتن فعالیت دولت‌ها کارنامه آنها در حوزه های مختلف مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد و در این شرایط برای ارزیابی دقیق‌تر از این مساله آمارهای مقایسه‌ای با دوره مشابه قبل صورت می‌گیرد.
نوسانات بازار سکه مهار شدپول‌نیوز - آماری که نشان می‌دهد با اتخاذ تصمیمات درست از سوی بانک مرکزی قیمت‌ها در این مدت با نوسان کمی رو به رو بوده‌اند. این در حالی که قیمت سکه و ارز در دولت نهم و دهم با نوسانات شدیدی رو به رو بوده است. به طوری که قیمت سکه در 8 سال 982 درصد افزایش داشته است. 

ثبات نرخ ارز یکی ازمولفه ها برای جلوگیری از نوسانات قیمت سکه است و ثابت نگه داشتن نرخ ارز باعث شد بازار سکه در چهار سال اخیر با نوسانات بسیار کمی مواجه شود.از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم بازار سکه روزهای آرامی را پشت سر گذاشت . این در حالی است که در دولت نهم و دهم بازار سکه روزانه دارای نوسانات بسیاری بود. به طوریکه بر اساس آمارهای رسمی قیمت سکه تمام در مرداد ماه سال84 و در آغاز کار دولت نهم 96هزارتومان بوده است و در پایان دولت دهم و شروع کار دولت یازدهم نرخ هر سکه تمام بهار آزادی به یک میلیون و66هزار تومان رسیده است. یعنی در مدت فعالیت دولت نهم و دهم سکه 9/982درصد افزایش قیمت داشته است.این در حالی است که در دولت یازدهم بازار سکه نوسانات بسیار کمی را پشت سر گذاشت  و با نرخ سکه یک میلیون و 266 هزار تومان آغاز به کار کرد اما با گذشت چهار سال هم‌اکنون نرخ  سکه تمام در بازار یک میلیون و 199 هزار تومان است. 

قیمت سکه از سال 84 تا 92

در مدت فعالیت دولت نهم و دهم بازار سکه دچار نوسانات بسیاری بود تا جایی که در سال ۹۱ شاهد افزایش لحظه ای و حتی افزایش ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در کمتر از ۶ ماه بودیم، و شاید بتوان سال 91 را نقطه اوج قیمت سکه دانست؛ چرا که بر اساس آمارها در مدت این سال بهای سکه حدود 73.2 درصد افزایش پیدا کرد. اما روند نوسانات در این بازار طوری بود که باعث ایجاد بازار دلالی و سفته بازی شده بود و به دلیل سود بالایی که از این نوسانات نصیب می شد  شاهد سرمایه گذاری های بسیاری در این بازار بوده ایم. براساس گزارش های رسمی در بین سال‌های 84 تا 92 یعنی در مدت فعالیت دولت نهم و دهم و تا خرداد ماه سال 92یعنی شروع دولت یازدهم  نرخ سکه به یک میلیون و 266 هزار و 872 تومان افزایش پیدا کرده است که این نشان می‌دهد در مدت 8 سال فعالیت دولت نهم و دهم نرخ سکه 982.9 درصد افزایش قیمت داشته است.

بر اساس  آمارهای رسمی در مدت هشت سال فعالیت دولت نهم و دهم نرخ سکه از116 هزار و 988 تومان به یک میلیون و 266 هزار و 872 تومان افزایش پیدا کرد. یعنی در مدت 8 سال فعالیت دولت احمدی‌نژاد، نرخ سکه 982.9 درصد رشد داشته است. این در حالی است که دولت یازدهم با نرخ سکه یک میلیون و 266 هزار تومان آغاز به کار کرد و با گذشت چهار سال هم‌اکنون نرخ  سکه تمام در بازار امروز یک میلیون و 199 هزار تومان است. 

آمارها نشان می دهد نرخ سکه در مدت 9 ماهه اول فعالیت دولت نهم 28.2 درصد گران شد. یعنی به عبارتی در حالی که سکه در خردادماه 84 حدود 116 هزار و 988 تومان قیمت داشته است  در اسفندماه رقم آن به 150 هزار و 78 تومان افزایش یافته است. بر اساس گزارش های بانک مرکزی متوسط قیمت سکه تمام بهار آزادی در سال 1384 نیز رقمی بالغ بر 122 هزار و 850 تومان بوده است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی متوسط قیمت سکه در خردادماه 1388 نشان می‌دهد که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در خردادماه سال 1388 و در زمان انتخاب رییس دولت دهم، به طور متوسط 219 هزار و 626 تومان قیمت داشته است. 

بر این اساس، روند قیمتی سکه تمام بهار آزادی در دولت نهم نشان می دهد که نرخ سکه در سال 1384 به طور متوسط 122 هزار و 850 تومان، در سال 1385 حدود 167 هزار و 955 تومان، در سال 1386 حدود 190 هزار و 678 تومان، در سال 1387 حدود 231 هزار و 642 تومان و در سال 1388 حدود 246 هزار و 616 تومان ،در سال 1390 به طور متوسط 588 هزار و 991 تومان قیمت داشته است که این رقم در سال 91 به حدود یک میلیون و 20 هزار و 619 تومان افزایش یافت. این گزارش از متوسط قیمت‌ها در سال 1392 نیز رقم یک میلیون و 46 هزار و 326 تومان را بابت بهای سکه تمام بهار آزادی نشان می‌دهد.

نوسان اندک سکه در دولت یازدهم

قیمت سکه در دولت یازدهم با نوسان اندکی رو به رو بود به صورتی که از  یک میلیون و66هزار تومان ابتدای فعالیت دولت یازدهم هم اکنون و در حالی که در هفته‌های آخر فعالیت دولت هستیم در قیمت یک میلیون دویست هزار تومان در نوسان است. در واقع سکه در این مدت حدودا 130 هزار تومان افزایش داشته است. 

جلوگیری از فعالیت دلالان با ثبات قیمت‌ها

یکی از موفقیت‌های دولت یازدهم کنترل بازارها و پرهیز از سیاست‌های هیجان زا  بوده است. درواقع ایجاد چنین شرایطی موجب شد تا دست دلالان و نوسان گیران از بازارهای مختلف و به خصوص بازار سکه و دلار کوتاه شود. بسیاری از کارشناسان با بیان اینکه ثبات قیمت ها در دولت یازدهم جلو فعالیت دلالانه را گرفته است می‌گویند این در حالی است که در گذشته شاهد افزایش شدید قیمت ها بودیم. به صورتی که در کمتر از 6 ماه قیمت سکه در بازار از 600 هزار تومان به یک میلیون و ششصد هزار تومان رسید. در این شرایط بسیاری از افرادی که به دنبال سودهای غیرمتعارف بودند از این شرایط سوء استفاده کرده و به یک شبه ره صد ساله رفتند؛ موضوعی که به گفته کارشناسان نشان دهنده  اوضاع نامناسب اقتصادی است.

آخرین وضعیت قیمت‌ها 

بازار سکه از ابتدای سال جاری  تاکنون با فراز و فرودهایی همراه بوده است به طوری که بر اساس آمارها در حدود دو ماه گذشته سکه تمام حدود ۲۶ هزار تومان نوسان قیمت پیدا کرده است. بر اساس آمارهای رسمی نرخ سکه تمام در ابتدای فروردین ماه سال جاری یک میلیون و200هزار تومان بوده است . اما در نیمه فروردین ماه نرخ این سکه با کاهش روبرو شد.این در حالی است که در اواخرفروردین ماه این شیب روند صعودی گرفت و به یک میلیون و ۲۱۷ هزار تومان رسید.  
این نوسانات ادامه داشت تا جایی که سکه تمام در دومین ماه سال جاری بین یک میلیون و ۱۹۵ تا یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان در نوسان بود. اما با نزدیک شدن به آخرین روزهای اردیبهشت قیمت این نوع سکه به یک میلیون و ۲۲۱ هزار تومان و در نهایت در آخرین روز ماه اردیبهشت به یک میلیون و ۲۱۵ هزار تومان رسید.

اما کم کم با نزدیک شدن به ایام ماه رمضان تقاضا در این بازار کم شد و نرخ سکه کمی با کاهش روبرو شد و در نهایت سکه تمام در خرداد ماه با نرخ یک میلیون و ۲۱۱ هزار تومان روند خود را آغاز کرد و بعد با حرکت نزولی به یک میلیون و ۲۰۵ هزار تومان و در ۹ خرداد به یک میلیون و ۱۹۹ هزار تومان رسید. بر همین اساس کاهش تقاضا دراین بازار موجب نزولی شدن قیمت سکه شد و قیمت سکه تمام حدود16هزار تومان کاهش پیدا کرد تا جایی که بدین ترتیب پایین ترین نرخ سکه از ابتدای سال جاری تاکنون رقم خورد. با نگاهی به اعداد و ارقام به خردادماه سال 92 تا خردادماه 94، می‌توان گفت در دوره فعالیت دولت یازدهم، قیمت سکه 39.1 درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمارها در حال حاضر به دلیل نوسانات کم در بازار سکه شاهد کاهش سرمایه گذاری در این بازار هست. به باور کارشناسان این موضوع نشان دهنده کاهش تمایل دلال ها به این بازار است. از سویی دیگر با توجه به کم شدن نوسانات قیمت سکه در دولت یازدهم  تمایل در سرمایه گذاری در این بازار کاهش یافته است این در حالی است که در دولت های نهم و دهم به دلیل نوسانات لحظه ای سرمایه گذاری در این بازار افزایش یافت تا جایی که بیشترین خرید و فروش و سرمایه گذاری در این دوره انجام گرفته است؛ چرا که در این دوره خرید و فروش سکه بیشترین سود را در پی داشته است.  
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: