گفت و گوی «پول نیوز» با مجید رضا حریری، عضو اتاق بازرگانی
کد خبر: ۲۳۱۵۱۳
۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
0
در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران به جهت موقعیت جغرافیایی با کشور قطر می تواند از این فرصت بهره برداری اقتصادی کند.
فرصت های ایران از تحریم های قطر اندک استپول نیوز-روز گذشته چهار کشور همسایه قطر یعنی بحرین، امارات، مصر و عربستان سعودی، مرزهای خود را با ادعای ارتباط این کشور با تروریست بستند. بر این اساس تمامی مرزهای زمینی دریایی و هوایی با این کشور بسته شد و روباط اقتصادی وسیاسی این چهار کشور قطع شد. در این شرایط در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند ایران به جهت موقعیت جغرافیایی با این کشور می تواند از این فرصت بهره برداری اقتصادی کند برخی از کارشناسان معتقدند فرصت تجاری بلند مدت با این کشور نداریم و نباید دخالت کنیم. مجید رضا حریری یکی از این کارشناسان است.

کشور قطر دارای جمعیت 2.5 میلیون نفری است که سالانه حدود 4 تا 5 میلیارد دلار عمده مواد غذایی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند. بر اساس آمارها حدود 16درصد از موادغذایی وارداتی به کشور قطر از طریق کشورهای عربستان، مصر و امارات وارد می شود که با تحریم شدن این کشور محدودیت هایی نیز در این زمینه بوجود خواهد آمد.

از سویی دیگر با محدود شدن تردد کشتی ها و هواپیماها مشکلات بسیاری برای این کشور رقم خواهد خورد و با توجه به اینکه قطر برای ارتباط با کشورهای شمالی و غربی خود مسیری بهتر از آسمان عربستان سعودی و سپس مصر ندارد با توقف ارتباطات اقتصادی باید هواپیماهای این کشور مسیری دیگر را انتخاب کنند. در همین حال به نظر می رسد ایران بهترین گزینه برای تردد این هواپیماها خواهد بود . موضوعی که به گفته کارشناسان در عین حال که برای کشور منابع مالی جدید به وجود می‌آورد نفوذ ایران را نیز در عرصه اقتصادی منطقه بالا خواهد برد. از سویی دیگر عبور نفت کش‌ها و کشتی های قطری نیز در منطقه با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد. اما هرچند عبور از آب های آزاد برای این کشور ممکن است اما همکاری‌های تجاری و اقتصادی با بنادر منطقه در حال حاضر جزو گزینه‌های قطر نخواهد بود و از این رو ایران می‌تواند به عنوان محور تعامل اقتصادی قطر در منطقه خود را معرفی کند. برخی معتقدند فرصت طلایی برای ایران فراهم شده است تا با باز کردن مرزهای دریایی و هوایی و امکانات خود در برابر قطر، مانع از تکمیل محاصره قطر شود.

نباید وارد اختلاف این کشورها شویم 

مجید رضا حریری، عضو اتاق بازرگانی در خصوص اینکه تحریم های کشورهای عربی علیه قطر چه فرصت هایی را در اختیار ایران قرار می دهد به پول نیوز می گوید: تجربه ای که از دهه 90 در رابطه با کشور عربستان و قطر وجود دارد این است که اختلافشان به زودی حل خواهد شد و در این میان ما نباید وارد دعوای این کشورها شویم.

وی با بیان اینکه بستن مرزها یکبار در یک دهه پیش هم اتفاق افتاده است می گوید: بر این اساس اینکه فکر کنیم فضای تجاری بلند مدتی داشته باشیم درست نیست. به گفته وی از منظر سیاسی هم باید به صورت عاقلانه و معتدل رفتار کنیم و طرف هیچکدام را نگیریم و یک رفتار بزرگ منشانه از خودمان نشان بدهیم.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه دل بستن به چنین فرصتی هایی از اختلافات پیش آمده نمی تواند یک روش استراتژیک باشد گفت: باید از منظر بزرگی برخورد کنیم و وارد اختلافات آنها نشویم.
مجید رضا حریری با بیان اینکه در گذشته اختلافاتی بین کشورهای روسیه و ترکیه بوجود آمد اما نتوانستیم به این بازار وارد شویم گفت: از روز گذشته که بحث تحریم کشور قطر به میان آمد یک نگاهی بین فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه این کشور بازار خوبی برای صادراتمان خواهد شد بوجود آمده است این در حالی است که این شرایط مقطعی است.وی با بیان اینکه ما باید با همسایگانمان در جنوب خلیج فارس رابطه داشته باشیم گفت: اما نه به قیمت اینکه وارد دعوا بشویم.

محاصره قطر، فرصتی است برای ایران

کاوه زرگران، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به قطع ارتباط کشورهای عربی با کشور قطربه فارس گفت: ایران باید از این فرصت بدست آمده در جهت صادرات محصولات غذایی استفاده کند. وی با بیان اینکه ایران قابلیت تأمین تمام اقلام مواد غذایی وارداتی به این کشور را دارد گفت: میزان واردات مواد غذایی به کشور قطر در سال 2015 حدود 3.3 میلیاد دلار بوده است.  

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر اینکه ایران در تأمین گوشت قرمز، گوشت سفید، لبنیات، تخم مرغ، میوه و سبزیجات، نان و بیسکویت مزیت دارد، گفت: بنابراین به راحتی می‌توان از تولیدات داخلی بازار این کشور را تأمین کند.  
 
برچسب ها: تحریم ، قطر ، ایران ، صادرات
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: