May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۱۶۰۶
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
0
در این نشست که با برنامه‌ریزی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان برگزار شد، طرفین بر همکاری و اجرای برنامه‌های مشترک سه کشور و زودتر عملیاتی شدن راهگذر تاکید کردند.
امضای توافق‌نامه 3 جانبه راهگذر خلیج فارس- دریای سیاهپول‌نیوز - توافق‌نامه چگونگی فعال‌سازی راهگذر خلیج فارس ـ دریای سیاه توسط روسای راه‌آهن ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان در شهر تفلیس پایتخت این کشور امضا شد.

این توافق پس از گفت‌وگو و تبادل نظر پیرامون ابعاد مختلف فنی، اقتصادی و هماهنگی تسهیل انتقال کالا توسط سعید محمدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس راه آهن ایران، بختادزه و قربانف رئیسان راه آهن گرجستان و جمهوری آذربایجان امضا شد.

در این نشست که با برنامه‌ریزی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گرجستان برگزار شد، طرفین بر همکاری و اجرای برنامه‌های مشترک سه کشور و زودتر عملیاتی شدن راهگذر تاکید کردند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان مذاکرات بر اهمیت استفاده هماهنگ و برنامه‌ریزی شده از توانمندی‌های سه کشور برای فعال‌کردن راهگذر خلیج فارس ـ دریای سیاه و ضرورت توسعه زیرساخت‌ها در مراحل بعدی این طرح بین‌المللی تاکید کرد.

وی همچنین گفت که با بهره‌برداری ازاین راهگذر نه تنها سه کشور مشارکت کننده، بلکه تمام کشورهای مسیر و شرکت‌هایی که از آن استفاده می‌کنند، از منافع ناشی از جمله کاهش هزینه‌ها و تسریع در انتقال بار بهره‌مند خواهند شد.

محمدزاده همچنین پیشنهاد کرد برای هماهنگی بیشتر میان طرفین و تسریع امور مرتبط، اتاق مشترکی در تهران تاسیس شود که با استقبال نمایندگان آذری و گرجی روبه‌رو شد.

تعیین تعرفه‌ها و انتقال کالا با خطوط ریلی و جاده‌ای در مسیر رفت و برگشت اروپا به خلیج فارس و سپس هند نیز از محورها و اولویت اصلی این راهگذر است.

دریای سیاه یکی از راهبردی‌ترین پهنه‌های آبی جهان است که از تنگه بسفر و دریای مرمره با دریای مدیترانه و از تنگه کرچ با دریای آزوف پیوستگی دارد و در کناره این پهنه آبی کشورهای روسیه، ترکیه، رومانی، بلغارستان، اوکراین، و گرجستان قرار دارند.

ایجاد ارتباط ترانزیتی از این منطقه به ایران و سپس خلیج فارس می‌تواند زمینه تحول بزرگی را در همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین‌المللی و فراقاره‌ای ایجاد کند.
منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: