April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۲۱۷۰
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
0
افرادی که دو خودرو یا بیشتر داشته باشند اگر که خودروی آنها تاکسی یا وانت نباشد، با توجه به این که فعالیت اصلی مودی مربوط به خودروی اول است.
مالیات مشاغل خودرویی کلید خورد
پول نیوز - پیشی گرفتن درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی یکی از اهداف دولت یازدهم بود که موفقیت بسیاری در آن کسب کرده و دستارود افزایش درآمدهای مالیاتی را در پرونده دولت یازدهم ثبت کرد.

هر چند که دولت در راستای حمایت از مودیان مالیاتی اقدام به تقسیط مالیات کرده و تخفیف هایی را برای برخی از بنگاهها در نظر می گیرد در عین حال در حال گسترش تور مالیاتی خود است.
اقدامی که نکات مثبتی در پی دارد و می تواند جهت درآمدهای دولت را از درآمدهای نفتی به سمت درآمدهای مالیاتی تغییربدهد.

در این راستا اخیرا مالیات بر ساخت و ساز و مالیات بر مشاغل خودرویی مطرح شده است؛ که هر دو این از سوی کارشناسان کلی گویی خوانده شده اند و کارشناسان معتقدند هر دو نیازمند چکشکاری است؛ در مورد مالیات از مشاغل خودرویی  سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه جدید خود افرادی که مالک بیش از یک خودرو هستند را مشمول پرداخت مالیات دانسته است.

طبق این بخشنامه؛ افرادی که دو خودرو یا بیشتر داشته باشند اگر که خودروی آنها تاکسی یا وانت نباشد، با توجه به این که فعالیت اصلی مودی مربوط به خودروی اول است و برای خودروی دوم معافیت در نظر گرفته نمی‌شود، لذا مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به میزان ۲۵ درصد یا بیشتر محاسبه می‌شود.

سازمان امور مالیاتی در بخشنامه جدیدی در موضوع تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۵ صاحبان مشاغل خودرویی در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم آورده است: بنا به اختیار حاصل از تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴ مالیات عملکرد ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴ صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین‌آلات راهسازی و صنعتی مطابق جداول پیوست با رعایت گروه مالی استان‌ها به شرح زیر است.

استان‌های کشور با توجه به امکانات و شاخص‌های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند: گروه ۱: شهر تهران، گروه ۲: استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران، سایر شهرهای استان تهران غیر از استان تهران، گروه ۳: استان آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر، خوزستان، گروه ۴: استان‌های چهارمحال بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی گروه ۵: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و اردبیل.

در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: در خصوص مالکین تاکسی یا وانت که دارای دو خودرو یا بیشتر باشند با توجه به این که درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از میزان ماده مالیات‌های مستقیم است، لذا خودروی اول معاف از مالیات بوده و همچنین با توجه به امکانات استفاده خودروهای بعدی از مازاد معافیت خودروی اول و نظر به این که فعالیت اصلی مودی با خودروی اول انجام شده است، مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع است.

کارشناسان اعتقاد دارند برخی از قوانین مالیاتی راه را برای افزایش فساد و یا دور زدن قانون فراهم می کند که این مساله می تواند در بلندمدت مشکلات پیچیده ای را برای دولتها ایجاد کند به همین جهت بخش نامه های مختلف پیش از آنکه به قانون تبدیل شوند باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و سازوکارهای مناسب تری برای آنها پیش بینی شود.



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: