May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۳۹۸۹
۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
0
باج‌افزار پول‌نیوز - موج جدیدی از حمله‌های سایبری توسط باج‌افزار پتیا سراسر دنیا را فرا گرفته است.

پس از حمله باج‌افزار واناکرای، این بار نوبت باج‌افزار پتیا است تا موجی در ابعاد جهانی ایجاد کند.

سامانه‌های قربانی در سراسر دنیا به این باج‌افزار جدید آلوده شده‌اند که این سامانه‌ها در زیرساخت‌های بانکی، تجارتی و انرژی قرار دارند. کشورهای آلوده شامل روسیه، اوکراین، هند و کشورهای اروپایی هستند. از مهم‌ترین هدف‌های پتیا می‌توان به بانک ملی اوکراین (NBU)، شرکت دولتی رس‌نفت (Rosneft) روسیه، تولیدکنندگان دولتی برق اوکراین به نام‌های Kyivenergo و Ukrenergo اشاره کرد.

باج‌افزار پتیا یا پترپ (Petwrap) پس از آلوده سازی سامانه قربانی از وی 300 دلار بیت‌کوین درخواست می‌کند. نکته قابل تأمل استفاده از آسیب‌پذیری SMBv1 ویندوز است که باج‌افزار واناکرای نیز دقیقاً از همین آسیب‌پذیری استفاده می‌کرد. استفاده از این آسیب‌پذیری سطح پایین امنیت رایانه‌ها را در سراسر دنیا نشان می‌دهد.

باج‌افزار پتیا برخلاف واناکرای فایل‌ها را رمز نمی‌کند؛ بلکه جدول مسترفایل درایو (MFT) و MBR را هدف قرار داده و آن‌ها را غیرقابل استفاده می‌کند. پتیا MFT را رمز کرده و MBR را با کد مخرب خود جایگزین می‌کند، سپس پیغام درخواست پول را نمایش می‌دهد.

با رمزشدن MBR، ویندوز حتی در حالت امن (Safe Mode) نیز بارگزاری نشده و از کار می‌افتد. به‌منظور درخواست پول از قربانی درخواست زیر نمایش داده می‌شود:

در حال حاضر از 61 آنتی‌ویروس ثبت‌شده تنها 15 عدد توانایی شناسایی پتیا را دارند. اگر قربانی‌های فعلی خود را در برابر حمله‌های باج افزار واناکرای مقاوم می‌کردند، نتیجه فعلی را شاهد نبودند.
منبع: تسنیم
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: