April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مطالعه پروژه «برنامه مدیریت پایدار منابع آب در حوزه دریاچه ارومیه»پول‌نیوز - سلسله نشستهای‌ تخصصی احیای دریاچه ارومیه با حضور کارشناسان سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) درارومیه برگزار شد.

متخصصان بین‌المللی برای آشنایی با فعالیت‌های استانی و ارزیابی اطلاعات موجود و مورد نیاز برای اجرای طرحهای مشترک با عنوان "برنامه‌ یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه" به ایران سفر کرده و چند روز آتی در آذربایجان غربی حضور خواهند داشت.

سه نشست با حضور نمایندگان فائو و کارشناسان دستگاه های اجرایی مرتبط با ستاد احیای دریاچه ارومیه در موضوعات "توسعه اجتماعی و اقتصادی و معیشت کشاورزان"، "مدیریت آبخیزداری و آبخوان‌داری" و "حسابداری آب در حوضه دریاچه ارومیه" برگزار شد که در این نشستها کارشناسان دستگاه های اجرایی مرتبط با ستاد احیای دریاچه ارومیه به ارائه گزارشات در خصوص اقدامات انجام شده در راستای موضوعات مطروحه پرداختند.

فابیو گریتا سرپرست دفتر سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تهران و مشاور ارشد فنی پروژه احیای دریاچه ارومیه در این نشست بابیان اینکه هدف فائو کمک به ستاد احیا برای حفظ دریاچه ارومیه است، گفت: حسابداری آب، مدیریت حوضه آبریز، مدیریت خشکسالی، مدیریت یکپارچه منابع آب و اجتماعی – اقتصادی از محورهای مورد مطالعه پروژه فائو با عنوان "برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه"بوده و هدف از این ماموریت رسیدن به یک ارزیابی دقیق و سریع و تدوین برنامه کاری برای اجرای پروژه مورد نظر با استفاده از تجارب و نتایج بدست آمده از اقدامات و پروژه های انجام شده در این استان است.

عزیزالبحری، نماینده دفتر مرکزی و اقتصاددان ارشد فائو نیز در این نشست گفت:باید به معیشت هایی که مستقیم دریاچه ارومیه را تحت تاثیر قرار می دهند توجه کرد و با روش های مختلف، معیشت کشاورزان این مناطق را توسعه داد.

 وی ادامه داد: در کناراهمیت به توسعه اجتماعی و اقتصادی و معیشت کشاورزان باید مدیریت حسابداری آب، مدیریت آبخیزداری و آبخوان‌داری و مدیریت خشکسالی نیز توجه کرد و تنها توجه به تغییر معیشت کشاورزان در اولویت قرار نگیرد.

 همچنین ناصر آق رئیس پژوهشکده آرتمیای دانشگاه ارومیه تصریح کرد: صرفه جویی در مصرف آب از موضوعات مهم در راستای احیای دریاچه ارومیه است در حالیکه طی چند سال اخیر متاسفانه با وجود اقدامات بی‌شمار هنوز در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی موفق نشده ایم چرا که معیشت اغلب مردم استان به کشاورزی وابسته است.

وی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت، تغییر شیوه آبیاری، آموزش و توجیه کشاورزان در خصوص کاهش میزان مصرف آب پروسه زمانبری است، گفت: تا زمانی که دریاچه ارومیه برای مردم از نظر اقتصادی مهم نباشد به موضوع کاهش مصرف آب اهمیت داده نمی شود لذا باید بر روی معیشت جایگزین برای کشاورزان مبتنی بر دریاچه ارومیه سرمایه گذاری شود.

آق گفت: دریاچه ارومیه بزرگترین منبع تولید آرتمیاست و با استفاده از این پتانسیل می‌توان هزاران شغل در این منطقه ایجاد کرد که لازم است در این راستا زمینه سرمایه گذاری فراهم شود.

همچنین برگزاری جلسه با اساتید دانشگاه ارومیه در پژوهشکده دریاچه ارومیه، برگزاری پنل تخصصی بررسی هدف گذاری نقشه راه احیای دریاچه ارومیه با حضور مدیران و کارشناسان ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان محیط زیست و بازدید از کانال نازلو روستایی عسگرآباداز جمله برنامه های سفر نمایندگان فائو به استان بود. 
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: