May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۷۶۴۲
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
0
وظیفه کارشناس تصادفات این است که با بررسی و معاینه دقیق محل حادثه، در زمینه جمع آوری دلایل و مستندات لازم، اقدام و فرد مقصر در حادثه را مشخص کند و در نهایت مدیریت صحنه تصادف را تا برقراری ایمنی تردد در محل بر عهده گیرد.
تکالیف رانندگان و پلیس در حادثه تصادف چیست ؟پول‌نیوز -در ماده ٨٨ آیین نامه راهور، مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصریح شده است که به آن عمل می شود.

وظیفه کارشناس تصادفات این است که با بررسی و معاینه دقیق محل حادثه، در زمینه جمع آوری دلایل و مستندات لازم، اقدام و فرد مقصر در حادثه را مشخص کند و در نهایت مدیریت صحنه تصادف را تا برقراری ایمنی تردد در محل بر عهده گیرد.

 تا زمان حضور کارشناس در صحنه تصادف، آیین نامه راهور و دیگر مقررات قانونی برای راننده ای که در صحنه تصادف "سالم"مانده- صرف نظر از این که در وقوع تصادف مقصر است یا نه- تکالیفی را مقرر کرده است که اگر آن ها را درست انجام ندهد و احیانا تصادف یا تصادفات بعدی صورت بگیرد، موجب مسئولیت آن راننده خواهد شد.

معاون عملیات پلیس راهور ناجا در این باره به مهر گفت: در خیابان ها و به ویژه در جاده های بیرون از شهر، اگر امکان حرکت دادن وسیله نقلیه باشد، طبق ماده ٨٩ آیین نامه راهور، رانندگان حتما باید وسیله نقلیه را به شانه راه منتقل کنند و مانع رفت و آمد سایر وسایل نقلیه نشوند.

سرهنگ علی اصغر مهری در ادامه توضیح داد: بدیهی است، افسر کارشناس تصادف با توجه به آثار باقی مانده روی بدنه وسایل نقلیه و سطح راه، به راحتی فرد مقصر را تعیین خواهد کرد؛ لذا رانندگان نباید به دلیل تصادف خسارتی، اقدام به مسدود کردن راه کنند.

زیرا این امر، تخلف رانندگی محسوب می شود و جریمه دارد. در ضمن اگر تصادف با حیوانات، اشیا، تاسیسات و مانند آن ها موجب ایجاد خسارت شود، باید طبق ماده ٩٣ آیین نامه مذکور، تا حد امکان لاشه حیوان مرده یا مصدوم و نیز اشیای باقی مانده در محل تصادف را از سطح سواره رو بیرون ببرند و وقوع تصادف را به صاحبان حیوان ها یا ماموران انتظامی اعلام کنند.

معاون عملیات پلیس راهور ناجا توضیح داد: بدیهی است اگر امکان انتقال وسایل نقلیه خسارت دیده به شانه راه نباشد یا فرد توان رفع موانع از سطح راه را نداشته باشد، باید تا زمان حضور افسر کارشناس، علایم هشدار دهنده را طبق ضوابط موجود در تصادفات جرحی ، در فواصل ٧٠ متری پشت سر صحنه تصادف، کنار وسیله نقلیه تصادفی و ٧٠ متر جلوتر( اگر راه به صورت رفت و برگشت است) قرار دهد تا از وقوع تصادف بعدی جلوگیری کند.

سرهنگ مهری ادامه داد: نکته قابل تذکر آن است که به هرحال هرتصادفی، چه در داخل شهر چه بیرون از آن، خود به خود، جو ملتهبی را ایجاد می کند که باعث جلب توجه بسیاری از عابران یا سایر رانندگان و مسافران می شود که این قبیل افراد با انگیزه های مختلف( البته بیشتر کمک رسانی یا بعضا هیجان دیدن صحنه تصادف و اظهار نظر درباره وقوع حادثه و...)، در محل سانحه حضور پیدا می کنند که خصوصا در جاده ها می تواند:

1-خطراتی را برای خودشان ایجاد کند یا باعث تصادف بعدی شود.
2-مانع اقدام سریع و صحیح عزیزان امدادگر در امدادرسانی به مجروحان حادثه شود و بعضا حمل غیر اصولی مصدومان توسط اشخاص عادی، تبعات جبران ناپذیری را برای مصدوم در پی خواهد داشت.

مسئله مهم تر این است که باید توجه کرد، صحنه وقوع تصادف در واقع "یک صحنه جرم" تلقی می شود، چرا که فرد مقصر در حادثه با شکایت شاکی در نهایت توسط محاکم قضایی مجرم شناخته شده و طبق قانون، حکم بر محکومیتش صادر می شود.

 او با اشاره به این که بنابراین انجام "کارشناسی اولیه تصادفات" بسیار مهم و حائز اهمیت است، گفت: افسر کارشناس تصادف، ضمن این که به اظهارات طرفین و شهود آنان توجه می کند، چون احتمال صحنه سازی یا خدای ناکرده، سوءاستفاده از شرایط مانند فوت یا ناتوانی طرف دیگر تصادف وجود دارد، بیشترین سعی اش را برای بررسی و معاینه دقیق و اثربرداری فنی از آثار باقی مانده در صحنه تصادف مثل خط ترمز، کشیدگی و کندگی سطح راه، روغن، بنزین، خون و دیگر وسایل ریخته شده در محل تصادف که مدارک مستند دال بر توجه تقصیر به فرد مقصر است، معطوف می دارد.

سرهنگ مهری خاطر نشان کرد: همچنین وظیفه حفظ اموال حادثه دیدگان به عهده ماموران انتظامی در محل است، لذا حضور افراد غیر مسئول می تواند در انجام صحیح وظیفه آنان اشکال جدی ایجاد کند.

به همین دلیل شایسته است به همه کسانی که ناظر وقوع تصادف هستند توصیه شود در غیر از مواردی که ماموران از آن ها تقاضا کنند، از حضور در محل تصادف بپرهیزند و با آن ها کمال همکاری را داشته باشند و مطمئن باشند که این اقدام آن ها، کمک بسیار موثری برای رسیدگی سریع و صحیح به تصادفات و مدیریت سانحه تا رفع حالت خطر، خواهد بود.



منبع:خراسان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: