May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۸۵۲۰
۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴
0
شاخص کل بورس در روز یکشنبه چه حال و هوایی خواهد داشت؟ رفتار این شاخص در اولین روز کاری هفته آتی، یک سیگنال مهم از مراسم امروز تحلیف رئیس جمهوری دریافت خواهد کرد.

سیگنال روحانی از بهارستان به تالار حافظ؟پول‌نیوز - شاخص کل بورس طی یک ماه گذشته، روندی صعودی را تجربه کرده است. این شاخص از یک ماه پیش که در سطح 78 هزار و 632 واحد قرار داشت به قله 81 هزار و 265 واحدی صعود کرده است. به این ترتیب شاهد رشد دو هزار و 633 واحدی این شاخص بوده ایم. این روند، به روزهای تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم منتهی شده و همه ما را منتظر تاثیر روانی این دو برنامه مهم بر شاخص کل بورس نگاه داشته است.

شاخص کل بورس تحت تاثیر عوامل مختلف بنیادی و تکنیکال متعددی است. تحقیقات فراوان دانشگاهی نشان داده است که این شاخص تحت تاثیر عوامل روانی اخبار و تحولات سیاسی و اجتماعی است.

انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، باعث شد تا روز برگزار آن در 29 اردیبهشت ماه، شاخص کل بورس با توجه به امیدواری نسبت به پیروزی مطلوب فعالان بازار سرمایه، رشدی یک ماهه را تجربه کند. پس از برگزاری انتخابات، با تحلیه بار روانی انتخابات، شاهد سقوط یک ماهه شاخص کل به سطح 78 هزار و 650 واحدی بودیم.

اما پس از گذشت چند روز، نوسان بسیار محدود، شاهد رشدی یک ماهه بوده ایم که شاخص را به کانال 80 هزار واحدی وارد کرده است.

دو عامل می تواند رشد یک ماهه اخیر شاخص کل بورس را ادامه دهد:

1. ادامه روند ثبات، خود، یک پیام مثبت به بازار سرمایه است. اقتصاد، آرامش می خواهد و تداوم یک دولت، دقیقاً به آرامش اقتصاد، کمک می کند. تنفیذ و تحلیف حسن روحانی می تواند پیام ثبات را به بازار سرمایه بفرستد.

2. انتخاب اعضای کابینه نیز می تواند به اهالی تالار حافظ پیام مشخصی صادر کند. اگر انتخاب وزرا و معاونین اقتصادی رئیس جمهور، نظر مثبت به بسط و گسترش بازار سرمایه داشته باشند، فعالان بورس نیز به توسعه فعالیت های خود در تالار حافظ ادامه خواهند داد و منتظر رشد شاخص کل خواهیم بود.

به هر حال بازار سرمایه به عنوان یکی از اضلاع مهم اقتصاد ایران و بازیگر اصلی حوزه تامین مالی شرکت ها، نقش مهمی در بهبود اقتصاد کشور طی چهار ساله دولت حسن روحانی خواهد داشت. باید این بازار به تحلیف او و انتخاب وزاری او، چه واکنشی نشان خواهد داد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: