May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۳۹۷۵۴
۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
0
امروز روحانی در بهارستان است تا از وزرای خود از جمله شریعتمداری, گزینه معرفی شده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت دفاع کند. از معاون سازمان صنایع کوچک پرسیده ایم شریعتمداری ازدولت دوازدهم چه راهی باید پیش بگیرد؟
انتظارات و چالش های صنایع کوچک از وزیر پیشنهادیپول‌نیوز- مائده امینی - در حالی که امروز، حسن روحانی، برای گرفتن رای اعتماد وزرای پیشنهادی خود از جمله وزیر صنعت به بهارستان می رود، با توجه به مشکلاتی که بنگاه های کوچک و واحدهای تولیدی با آن مواجه‌اند، باید دید آیا محمد شریعتمداری، وزیر جدید صنعت می تواند انتظارات در این حوزه را به خوبی برآورده کند؟

در ماه های ابتدایی سال 96، خبری به نقل از یکی از رسانه‌های مخالف دولت منتشر شد:« 5100 واحد صنعتی در سال 95 تعطیل شده اند» فرشاد مقیمی، معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک وزارت صنعت این خبر را نوعی شیطنت رسانه ای مخالفان دولت دانسته و به پول نیوز می گوید: «در دولت یازدهم، روند حمایتی از صنایع کوچک، یک روند صعودی و توسعه محور بوده است و به نظر می رسد این خبرگزاری یک «تا» جا انداخته است. 5100 بنگاه، تا پایان سال 95 تعطیل شده و سنوات خیلی از این بنگاه ها به قبل از دولت یازدهم بر می گردد.

مقیمی چالش های پیش رو و انتظارات صنایع کوچک، از وزیر تازه را با پول نیوز مطرح می کند:

1. در حال حاضر قانون خاصی برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط وجود ندارد و این برای صنایع کوچک ما، چالش بزرگی ایجاد کرده است. این در حالی است که خیلی از کشورهای توسعه یافته امروزه قوانین مربوطه را تدوین کرده و در دست اجرا دارند.

2. خلا وجود یک نهاد مالی متخصص، که تنها دغدغه‌اش صنایع کوچک باشد، به خوبی حس می شود. نهادی که چارچوب و الزاماتش به حوزه صنایع کوچک تحدید شده، دلسوز و پاسخگو باشد.

3. با وجود همه اقداماتی مثبتی که در 4 ساله روی کار آمدن دولت یازدهم برای بهبود محیط کسب و کار شده است، فضای کسب و کار کشورمان هنوز، نیازمند توسعه و بهبود است. فراموش نکنیم خیلی از این نا به سامانی ها موجود ریشه در دولت های سابق داشته و کابینه آقای روحانی، با رویکرد توسعه محور مشغول پر کردن این خلاها بوده است.

4. تفاوت های بین بنگاه های کوچک و بزرگ باید درک شود و برای توسعه هر کدام روندهای مخصوص به خود در نظر گرفته شود. در حال حاضر بنگاه های کوچکتر، کمتر توانایی ورود به بازار و حتی دسترسی به تحقیقات میدانی بازار محور دارند.

5. امروزه صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به نیازهای مطروده، پاسخگو نیست.

6. بنگاه های کوچک هم رده و هم ارزش بنگاه های بزرگ قرار بگیرند.

7. صنعتگران انتظار دارند که به وسعت بحث های حمایتی افزوده شده و کیفیت و سرعت خدمات ارائه شده به صنایع کوچک، افزایش پیدا کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: