کد خبر: ۲۴۰۷۳۳
۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
۱
در یکی از آگهی‌ها عنوان شده که مبلغ حدود ۱۷۰ میلیون موجودی در این موسسه دارد که فروش و معاوضه را با خودروی مورد نظر انجام می‌دهد و مابقی را به طور نقد پرداخت می‌کند.
سپرده‌های یک موسسه دست دلالان افتاد (+سند)پول‌نیوز - مدتی است که سپرده‌های یکی از موسسات غیرمجاز در حال ساماندهی در یکی از فروشگاه‌های اینترنتی مورد معامله قرار می‌گیرد و فضا برای دلالی این سپرده‌ها باز است.

فقط کافی است که وارد یکی از سایت‌های معروف معاملات اینترنتی شده و نام یکی از موسسات اعتباری که این روزها درگیر مسائل و حواشی شده و در حال ساماندهی است را جست‌وجو کنید. آنگاه با آگهی‌هایی مواجه خواهید شد که سپرده‌های ریز و درشت این موسسه را خریداری کرده و یا برخی آن را برای فروش قرار داده‌اند.

جالب اینجاست که با وجود اینکه در ماه‌های اخیر و درجریان ساماندهی موسسات غیرمجاز  سپرده‌گذاران چند موسسه دچار مشکل شده و برای تعیین وضعیت سپرده‌های خود درگیر بودند اما تنها سپرده های یکی از آنها مورد معامله قرار گرفته است. عمده خریداران این سپرده‌ها تاکید دارند با شماره تماسی که اعلام شده به هیچ عنوان تماس تلفنی گرفته نشود و تنها از طریق تلگرام پیام خود و موضوع مورد فروش را اعلام کنند، اما در هر صورت سپرده‌ها از صاحب حساب با مبلغی کمتر خریداری می‌شود.

آگهی‌ها متفاوت است، در مواردی سپرده‌ها خریداری می‌شوند، اقساط فروش می‌رود و حتی سپرده‌ها با کالاهایی همچون اتومبیل مورد معاوضه قرار می‌گیرد.

در یکی از آگهی‌ها عنوان شده که مبلغ حدود ۱۷۰ میلیون موجودی در این موسسه دارد که فروش و معاوضه را با خودروی مورد نظر انجام می‌دهد و مابقی را به طور نقد پرداخت می‌کند. این فروشنده سپرده خود را تا ۱۵ درصد کمتر از مبلغ اصلی به فروش می‌رساند.

در موردی دیگر فروشنده اعلام می‌کند که ۵۸ میلیون تومان حساب دارد که با خودرو معاوضه کرده یا توافقی مبلغی را از آن کسر خواهد کرد. در موردی خریدار حتی حاضر است عابربانک سپرده‌گذار را خریداری کند. در آگهی دیگر عنوان شده که اقساط صاحب وام  موسسه را با کمتر از ۱۰ درصد حاضرند پرداخت کنند. یک خریدار دیگر سپرده ۶۰۰ میلیون تومانی را با  ملک معاوضه می‌کند. خریدار دیگر هم سپرده‌های تا ۲۰۰ میلیون تومان را آگهی کرده و شرط آن این است که سپرده سود ۲۵ درصدی داشته باشد. در موارد دیگر نیز وام، قسط یا بدهی را با توافق مناسب از محل سپرده و حساب پرداخت می‌کنند.

در حالی سپرده‌های این موسسه در فروشگاه اینترنتی مورد معامله قرار می‌گیرد که مشخص نیست منشا این خرید و فروش به کجا برمی‌گردد، اما به هر حال خریداران این سپرده‌ها نفع مناسبی از آن می‌برند، به طوری که وقتی سپرده تا چند صد میلیون یک سپرده‌گذار را با حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد کمتر خریداری می‌کنند در نهایت با مشخص شدن وضعیت آن و پرداخت سپرده‌ها به طور حتم این مبلغ و سودهای مربوطه به جیب خریداران خواهد رفت.

در سوی دیگر سپرده‌گذاران نیز با توجه به شرایط نامناسبی که در حال حاضر موسسه داشته و توان پاسخگویی به نیازهای مالی آنها را ندارند تحت فشار قرار گرفته و ترجیح می‌دهند که منابع و اموال مالی خود را با کمتر از مبلغ اصلی به فروش رسانده و حداقل بخشی از آن را تصاحب کنند. این در حالی است که در بین سپرده‌گذاران افرادی وجود دارند که این روزها به شدت به پولی که در این موسسات سپرده‌گذاری کرده نیاز داشته و وقتی تحت فشار قر ار می‌گیرند، شاید مجبور باشند که اقدام به فروش سرمایه خود کنند، هر چند هستند سپرده‌گذارانی که عنوان می‌کنند که آنقدر به پول خود نیاز دارند که حتی نمی‌توانند آن را به کمتر از قیمت بفروشند.

گرچه رئیس کل بانک مرکزی تاکید دارد که کار ساماندهی موسسات اعتباری غیر مجاز به پایان رسیده است، اما به هر صورت با وجود اینکه مرحله اصلی تعیین تکلیف این موسسات نهایی و واگذاری اغلب آنها انجام شده ولی مراحل تعیین تکلیف سپرده‌گذاران و رسیدگی به وضعیت حساب‌های آنها به طور حتم از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تا اتمام این فرایند می‌تواند حواشی متفاوتی به همراه داشته باشد که رواج دلالی در خرید و فروش سپرده‌ها از اهم آن است، موضوعی واضح و روشن که باید مورد بررسی و پیگیری نهادها و دستگاههای ذیربط قرار گیرد تا سپرده‌گذاران بیش از این از شرایط موجود متضرر نشوند.

سپرده‌های یک موسسه دست دلالان افتاد (+سند)

سپرده‌های یک موسسه دست دلالان افتاد (+سند)

سپرده‌های یک موسسه دست دلالان افتاد (+سند)

سپرده‌های یک موسسه دست دلالان افتاد (+سند)

سپرده‌های یک موسسه دست دلالان افتاد (+سند)
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
تهرانی
Iran, Islamic Republic of
16:53 - 1396/05/31
آیا اینگونه مسائل بعنوان پدیده جدید می تواند راهگشای حل مسائل باشد مسئولین تا کی می خواهند دست روی دست بگذارند و امروز را به فردا و فردا را به فرداهای دیگر حواله دهند و تعیین تکلیف سپرده گذارانی همچون ثامن الحجج ، فرشتگان و ... مشخص نمایند اگر در خصوص این پدیده غفلت بشود متأسفانه جامعه را درگیر خود خواهد کرد اینجاست که حال همه چیز به قوه قضائیه واگذار شده است و مجلس منتظر پاسخ ماده 236 از قوه قضائیه هست بخوبی از این امتحان سربلند بیرون آید تا انشاء الله راهگشائی برای حذف این واسطه گریها شود منتهی در اینجا زمان خیلی مهم است که مسئولین محترم قضائی میبایستی این زمان را از دست ندهند
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: