May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۱۷۷۶
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰
0
تورم تولیدکننده در مرداد 96 نسبت به مرداد 95، به میزان 10 درصد بوده. این یعنی اقتصاد ایران از رکود خارج شده است. حالا در این وضعیت هزینه تولید در کدام صنایع افزایش بیشتری دارد؟ گزارش پیش رو، تغییزات هزینه تولید را در 8 صنعت مختلف نشان می دهد.

تغییرات هزینه تولید در 8 صنعتپول‌نیوز برای تولیدکنندگان، تحولات پس نگر و پیش نگر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طوری که تولیدکننده باید بداند اوضاع در صنعت محل فعالیت او، وضعیت اقتصادی به چه صورتی است.

بانک مرکزی به طور مرتب و ماهانه، گزارشی را پیرامون هزینه های تولید ارائه می کند که به گزارش «خلاصه نتايج شاخص بهاي توليدكننده در ايران» معروف است. این گزارش نشان می دهد این شاخص در کل اقتصاد ایران چگونه بوده و بعد از آن، به وضعیت این شاخص در صنایع مختلف می پردازد.

درصد تغییر شاخص کل بهای تولیدکننده در مرداد 96 نسبت به مرداد 95 به میزان 10 درصد افزایش داشته که نشان از تورم نقطه به نقطه 10 درصدی این بهای تولیدکننده است. این شاخص نسبت به ماه تیر 96 نیز 1.7 درصد رشد نشان می دهد.

این دو عدد بیانگر برابری تقریبی تورم مصرف کننده و تولیدکننده در اقتصاد ایران است.

پیام مهم تورم 10 درصدی بهای تولیدکننده این است که اقتصاد ایران در حال حرکت بوده و از رکود سابق در پنج سال گذشته، دیگر خبری نیست. شاید اگر تورم تولیدکننده به بیش از 20 درصد برسد نگران کننده باشد و تاثیر نامطلوبی در قیمت کالاهای مصرفی جامعه بگذارد، اما تورم 10 درصدی، جای نگرانی ندارد و ملزومِ رشد و حرکت در اقتصاد است.

آمارها نشان می دهد تورم تولید در بخش «کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری» با نرخ 13.2 درصد، بیش از سایر اجزای اقتصاد ایران است. از سوی دیگر تورم تولید در بخش «حمل و نقل و انبارداری» بیش از سایر بخش های اقتصاد کشور است.

تغییرات هزینه تولید در 8 صنعت


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: