کد خبر: ۲۴۱۸۱۴
۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
0
همیشه چالش‌های فراوانی میان نظام بانکی و خودروسازان بر سر نرخ سود انصراف و مشارکت خودروهای پیش‌فروش شده، وجود داشته است. بانک مرکزی در اخرین دستور اعلام کرده که سود انصراف پیش فورش خودروسازان باید تا 15 درصد کاهش یابد.
سود انصراف خودروسازان، فقط 15 درصد!پول‌نیوز- اخیرا طی توافقی میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط جذب سپرده و همچنین پرداخت سود در خودروسازی‌ها محدود شده است.
طبق این توافق، نرخ سود مشارکت تولیدکنندگان خودرو باید 2 تا 3 درصد بالاتر از نرخ سود قابل پرداخت در نظام بانکی باشد و نرخ سود انصراف نیز معادل نرخ سود بانکی در نظر گرفته شود. از آنجا که نرخ سود سپرده بانکی 15 درصد است بنابراین نرخ سود مشارکت خودروسازان 18 درصد خواهد بود. از سوی دیگر مقرر شد که نرخ سود انصراف شرکت‌های خودروساز نیز 15 درصد باشد.

در حالی که براساس توافقات صورت گرفته مقرر شد از این پس سودهای بالای ۲۴ و ۲۵ درصدی از سیستم پیش‌فروش خودروسازان حذف ‌شود، به نظر می رسد برخی شرکت‌های خودروساز در فروش شهریورماه خود سود مشارکت را ۲۴ تا ۲۵ درصد و سود انصراف را ۲۱ تا ۲۲ درصد تعیین کرده‌اند؛ نرخ سودی که طبق توافق صورت گرفته با بانک مرکزی نبوده است.

ایران خودرو، خودروساز اول کشور در شیوه جدید چند ماه اخیر، به متقاضی اجازه می دهد، بدون انتخاب خودرو دلخواهش، در ابتدا به صورت عمومی، پیش خرید کند و در روز تحویل، مشخص کند که کدام خودرو را می خواهد. پیش پرداخت ها در این مدل از 5 تا 25 میلیون تومان است. سود مشارکت در این مدل، 24 درصد و سود انصراف 21 و 22 درصد است.

سایپا  سریع تر از خودروسازان دیگر به دستور بانک مرکزی واکنش نشان داده است. در شرایط فروش تمام خودروهای این شرکت بزرگ خودرو سازی، نرخ سود مشارکت به  18 درصد و نرخ سود انصراف به 15 درصد رسیده است.

سود مشارکت در شرکت مدیران خودرو، مختلف است. نرخ سود برای فروش 315H هاچ بک، 19 درصد با بازپرداخت 36 ماهه و  نرخ سود مشارکت برای برخی خودروها مانند  315H Sport، 15 درصد اعلام شده است. البته نرخ سود مشارکت در طرح فروش این خودروسازی به 22 درصد هم می رسد.
 از نرخ سود انصراف در جول های منتشر شده مدیران خودرو خبری نیست.

نرخ سود مشارکت در کرمان خودرو هم روی بازه 19 تا 22 درصد می چرخد. این شرکت هم درباره نرخ سود انصراف توضیح دقیقی ارائه نداده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: