May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۴۱۸۹۸
۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
0
توصیه های مهم عید قربانی پول‌نیوز -خطرات ناشی از انتقال بیماری‌های مشترک انسان و حیوان، ضرورت پیشگیری از ابتلا به این دسته از بیماری‌ها و رعایت نکات بهداشتی به ویژه در این روزها که مردم آماده برگزاری جشن عید سعید قربان می شوند ، از جمله هشدارها و توصیه هایی است که مسئولان بهداشتی بر آن تاکید می کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره این موضوع با تاکید براین که دام نذری عید قربان نباید در کنار خیابان یا در منازل ذبح شود، اظهار کرد: مردم باید دام را برای ذبح در مراسم عید قربان از میادین تحت نظارت سازمان دام پزشکی تهیه کنند.

 محمدمهدی گویا افزود: شرایط فعلی ایجاب می‌کند مراقبت‌های ضروری برای انجام ذبح دام در عید قربان اعمال شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد، بنابراین افرادی که در قربانی کردن گاو و گوسفند به طور مستقیم نقش دارند یا این که با لاشه، امعا و احشا، پوست و گوشت تازه حیوان سروکار دارند، باید مراقب باشند تا به بیماری‌هایی که امکان انتقال آن از حیوان به انسان وجود دارد، مبتلا نشوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: ممکن است بعضی از بیماری‌های واگیر در حیوان وجود داشته باشد، اما حیوان دارای علایمی نباشد که از طریق آن بتوان به بیماری‌اش پی برد.

گویا بیماری تب کریمه کنگو را یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی برشمرد که از حیوان به انسان قابل انتقال است و اضافه کرد: این بیماری افرادی را که به کار ذبح یا جابه جایی حیوان اشتغال دارند یا به نگهداری از دام در کنار منازل خود مبادرت می ورزند، درگیر می کند. همچنین افرادی که با گوشت تازه حیوان سروکار دارند نیز ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار گیرند.

 وی تصریح کرد: چنان چه فردی بدون آگاهی و شناخت با حیوان تماس داشته باشد، احتمال ابتلای وی به بیماری وجود دارد؛ بنابراین رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه در این زمینه ضروری است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت توضیح داد: یکی از مهم ترین توصیه های سازمان دام پزشکی این است که دام از میادین تحت نظارت سازمان دام پزشکی تهیه شود، چراکه در این میادین کنترل کافی توسط سازمان اعمال شده است بنابراین لازم است تمام افراد به توصیه های سازمان دام پزشکی توجه کنند.

وی افزود: هموطنان باید از خرید دام از افراد ناشناس یا افرادی که آن را در کنار خیابان ذبح می کنند و به فروش می‌رسانند یا افرادی که در کنار خیابان به خرید و فروش لاشه و گوشت حیوان
می پردازند، خودداری کنند.

گویا همچنین گفت: گوشت حیوانی که تازه ذبح شده است، می تواند عامل انتقال بیماری باشد، بنابراین گوشت ها باید بعداز نگهداری در شرایط ویژه (۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال) خرد و تکه تکه شود، در غیراین صورت می‌تواند آلوده کننده باشد.

وی اظهار کرد: روی پوست حیوان تازه ذبح شده، ممکن است، تعداد زیادی کنه وجود داشته باشد که چنان چه روی بدن انسان قرار بگیرد، بیماری تب کریمه کنگو و دیگر بیماری های واگیردار را منتقل می‌کند. حتی له کردن کنه‌ای که روی پوست انسان قرار گرفته، اقدام خطرناکی است و می‌تواند بیماری را در پی داشته باشد.

وی با بیان این که باید از تماس و بازی کودکان با دام جلوگیری شود، گفت: شست و شوی دست ها در هنگام تماس با دام ضروری است و چنان چه بعد از تماس با دام علایمی همچون تب، خونریزی از بینی، دهان، دستگاه گوارش و مجاری ادراری و کبودی پوست مشاهده شد، بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت افزود: تماس با حیوان می تواند به ابتلا به بیماری های دیگری همچون تب مالت و سیاه زخم نیز منجر ‌شود، از این رو ذبح دام در خیابان و منازل می‌تواند عامل خطر جدی باشد و به جای یک نفر چند نفر را در معرض ابتلا قرار دهد؛ بنابراین هموطنان، میادینی را که سازمان دام پزشکی تعیین کرده است برای ذبح انتخاب کنند.




منبع:خراسان
برچسب ها: عید قربان ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: