کد خبر: ۲۴۲۲۸۲
۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۳
0
امروز یکشنبه، روز دوم کاهش نرخ سود بانک هاست. شعب خلوت است و به نظر می رسد خبری از تخلف و دور زدن نیست. کارمندان بانک های مختلف به پول نیوز گفته اند این بار بانک مرکزی همه تلاش خود را برای کاهش سود بانکی تا 15 درصد، به کار بسته است.
این‌بار بانک مرکزی با کسی شوخی نداردپول نیوز- «بازرس های بانک مرکزی به شعبه ما سر زدند» این را یکی از کارمندان یک بانک دولتی به پول نیوز می‌گوید و معتقد است این بار، سیاست‌های تنبیهی بانک مرکزی جدی‌تر دنبال خواهد شد. «حتی این بار سود حساب‌های روزشمار قدیمی هم به 15 درصد کاهش یافته و خود کارمندان بانک هم محدود به سود 15 درصدی شده‌اند.» این کارمند که تمایلی ندارد نامش فاش شود ادامه می‌دهد: چند روز پیش برای شعبه ما از دادستانی هم نامه آمد.

یکی دیگر از کارمندان بانک به پول نیوز می گوید: این هفته همه بانک ها، به ابلاغیه جدید بانک مرکزی، پایبند بوده اند. چه خصوصی ها، چه دولتی ها. اما من فکر می کنم بعد از یک هفته، 10 روز دوباره همه به همان روند سابق برمی‌گردند. بانک ها مشتریان خود را از دست  خواهند داد.

سید محمد عباس نیا، کارشناس بانکی در این باره به پول نیوز گفت: رعایت نکردن قانون تازه بانک مرکزی، ساده نیست. شعبی که احتمالا می خواهند از این قانون تخطی کنند، شیوه‌های دور زدن و ایجاد کردن فضای مناسب برای دریافت سودهای مد منظر را می‌دانند.
به گفته او، هماهنگی های لازم بین سیاست‌گذار پولی و مالی و بانک ها وجود ندارد و به کار بستن سیاست‌ های دستوری در چنین شرایطی نتیجه بخش نیست.

عباس نیا ادامه داد: در حالی بانک مرکزی، نرخ دستوری را برای صندوق های سرمایه گذاری بورس هم اعمال می کند که این صندوق ها در بورس عرضه می شوند و کنترل سود آن ها به وسیله بانک، دشوار و نامعقول است.

این کارشناس بانکی معتقد است نرخ دستوری، راه چاره نیست و باید برای اصلاح ساختار نظام بانکی فکری کرد.
او ادامه داد: از طرفی نباید صاحبان سپرده های کوچک را فراموش کنیم. آیا جایگزین مناسبی برای تنها بودجه این قشر جامعه در نظر گرفتیم؟


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: