کد خبر: ۲۴۶۶۹۹
۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
0
صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود از کاهش رشد اقتصادی ایران نسبت به سال گذشته خبر داده و گفته احتمالا رشد اقتصادی ایران در دو سال آینده بر مدار 3 درصدی باقی خواهد ماند. در این گزارشی ایران یکی از 19 کشور دارای بیکاری بالا در جهان است.
رشد اقتصادی کشور به ثبات نسبی رسیده / روند رو به رشد تراز تجاری ایران ادامه دارد/ مشکل بیکاری ایرانی‌ها ادامه داردپول نیوز- صندوق بین‌المللی پول معتقد است که در سال جاری، رشد اقتصادی ایران ۳.۵ درصد برآورد می شود. البته صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی ایران را برای سال ۲۰۱۸ میلادی هم ۳.۸ درصد پیش بینی کرده است. این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال گذشته میلادی ۱۲.۵ درصد بوده است.

همچنین این نهاد بین المللی تراز حساب های جاری ایران را در سال ۲۰۱۶ میلادی ۴.۱ درصد اعلام کرد و این رقم را برای سال جاری و آینده میلادی به ترتیب ۵.۱ درصد و ۵.۹ درصد برآورد کرده است.

صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران را در سال گذشته میلادی ۱۱.۹ درصد اعلام و پیش بینی کرد نرخ تورم ایران در سال جاری و آینده میلادی ۱۰.۱ درصد و ۹.۷ درصد باشد که با توجه به نرخ تورم 9 درصدی سال 95 کشور، به نظر می‌رسد این صندوق درصد خطاهایی هم دارد.

بیکاری یکی دیگر از مباحث مورد بحث اعضای این صندوق است که بر همین اساس، صندوق بین المللی پول نرخ بیکاری ایران را در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۲.۵ درصد و این رقم را برای سال جاری میلادی ۱۲.۴ درصد برآورد کرده است. در مورد بیکاری صندوق بین المللی دقیقا به هدف زده است!

تورم ایران از 169 کشور دیگر بالاتر است
اگرچه دولت یازدهم همه توان خود را به کار بست تا تورم‌ نجومی در ایران را کنترل کرده و کشور را از نابودی نجات دهد اما نرخ تورم در سال‌های گذشته آنقدر بالا رفته بود که با اینهمه کاهش هنوز هم تورم ایران در قیاس با جهان، بالاست. صندوق بین‌‌المللی پول اعلام کرد، علی‌رغم کاهش نرخ تورم ایران به ۹ درصد،همچنان جایگاه ۲۲ را در میان کشورهای جهان داراست و این بدان معناست که ۱۶۹ کشور تورم کمتری نسبت به ایران دارند و از 19 کشور نرخ بیکاری بیشتری دارند.

  جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد، نرخ تورم ایران در سال 2016 به 9.035 درصد کاهش یافته است. نرخ تورم ایران برای سال گذشته میلادی 11.9 درصد برآورد شده است.
بر اساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، نرخ تورم ایران در سال 2017 به 10.52 درصد افزایش خواهد یافت.

در جدول تورم‌ها، سودان جنوبی با 379.8  درصد تورم در رتبه نخست قرار گرفته و ونزوئلا با تورم 254.3 درصدی در رتبه دوم قرار دارد. سورینام با تورم 55.5 درصدی و آنگولا با تورم 32.3 درصدی در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار دارند.
لیبی 27.114، مالاوی 21.7 درصد، موزامبیک 19.2 درصد، جمهوری دموکرات کنگو با 18.2 درصد، زامبیا 17.9 درصد، سودان 17.7 درصد، غنا 17.4 درصد، نیجریه 15.6 درصد و قزاقستان 14.5 درصد تورم دارند و در جایگاه پایین‌تری از ایران قرار گرفته اند.

ایران نوزدهمین کشور بیکار در دنیا!

همچنین آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که جایگاه ایران به لحاظ بیکاری در جهان طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ نزول ۱۰ پله‌‌ای داشته و رتبه ایران از ۲۹ به ۱۹ رسیده است.

در این گزارش نرخ بیکاری سال 2017 که 3 ماه تا پایان آن باقی است 12.417 درصد پیش‌بینی شده است که اندکی کاهش را نشان می‌دهد.

بررسی جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول از میزان بیکاری در کشورهای جهان در سال 2016 نشان می‌دهد، ایران جایگاه نوزدهم را در میان کشورهای مورد بررسی در اختیار دارد.
آفریقای جنوبی رتبه نخست  بیکاری در جهان را با 26.7 درصد به خود اختصاص داده و پس از آن  بوسنی هرزگوین با 25.4 درصد و یونان و مقدونیه  با 23.5 درصد قرار دارد.

در رتبه‌های چهارم تا پانزدهم جدول بیکاری در جهان، ونزوئلا 20.6 درصد، سودان 20.6، اسپانیا 19.6 درصد، ارمنستان 18.7 درصد، صربستان 15.90 درصد ،آلبانی 15.2 درصد، اردن 15.2 درصد، کرواسی 14.9 درصد، تونس 14، نیجریه 13.3 درصد، قبرس 13.02 درصد، جامائیکا 12.8 درصد، مصر 12.702 درصد،  و جمهوری سائوتومه و پرنسیپ 12.59 درصد قرار دارند.

گفتنی است؛ صندوق بین المللی پول به عنوان یکی از نهادهای بین‌المللی است که توسط 185 عضو  اداره شده و  باتوجه به نرخ تبدیل ارز و تراز پرداخت‌ها بر سیستم مالی جهانی نظارت می‌کند و در مواقع نیاز کمک نقدی و تخصصی به کشورهای متقاضی ارائه می‌دهد.

هدف اصلی تشکیل این صندوق ارتقای میزان همکاری مالی ،جلوگیری از فقر، کمک به رشد اقتصادی و بازار کار در سطح بین المللی و ایجاد تسهیلات مالی برای کشورهایی که خواستار تنظیم تراز پرداخت‌شان هستند، است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: