April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
افزایش 20 هزار بشکه‌ای تولید نفت در میدان آزادگان جنوبیپول‌نیوز - درحالی که طبق پیش بینی های انجام شده تولید از میدان نفتی آزادگان جنوبی تا پایان سال جاری باید به ۱۵۰ هزار بشکه برسد، آمار و ارقام حاکی از آن است که آزادگان جنوبی به عنوان بزرگترین میدان مشترک نفتی کشور با ظرفیت تولید روزانه بیش از ۸۰ هزار بشکه نفت در حال تولید است و پیش‌بینی می‌شود این مقدار تولید طی یک ماه آینده به بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

میدان نفتی آزادگان جنوبی در ۸۰ کیلومتری غرب اهواز و در مجاورت مرز عراق واقع شده است. فاز اول توسعه این میدان به صورت بیع متقابل در حال انجام است و فازهای توسعه‌ای بعدی به صورت یکپارچه با میدان آزادگان شمالی در قالب مدل جدید قراردادهای نفتی تحت پیگیری است. در این راستا تفاهم نامه‌هایی با شرکت‌های ایپکس، توتال، تنکو، پتروناس و شل امضاء شده است.

 نفت درجای میدان آزادگان جنوبی ۲۷ میلیارد بشکه و ضریب برداشت از این میدان ۶.۶ درصد (در سازندهای فهلیان سروک، گدوان و کژدمی) است. تاکنون ۶۲ حلقه چاه در میدان نفتی آزادگان جنوبی حفر شده است.

تولید مطابق برنامه توسعه فاز یک از این میدان ۳۲۰ هزار بشکه است و میزان تولید واقعی در اسفندماه پارسال ۴۵ هزار بشکه در روز بوده است. نفت خام ارسالی از میدان آزادگان جنوبی (تولید زود هنگام و فاز یک و دو) در سال گذشته ۴۵ هزار بشکه بوده که این میزان طبق برنامه تا پایان سال جاری به ۱۵۰ هزار بشکه و در سال ۱۳۹۷ به ۳۲۰ هزار بشکه خواهد رسید. چشم انداز تولید از این میدان ۶۰۰ هزار بشکه در روز است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: