جدیدترین آمار انواع تولیدات دامی در کشور
پول‌نیوز -معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد گفت: پیش بینی می‌شود امسال حدود یک میلیون تن شیر و فرآورده های لبنی از کشور صادر شود.

حسن رکنی در پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز، میزان صادرات شیر و لبنیات کشور در سال ۹۵ را ۸۵۰ هزار تن اعلام کرد.

وی در عین حال بر بازبینی سبد غذایی مردم نیز تاکید کرد و گفت: اکنون در سبد غذایی ما مصرف برخی اقلام نشاسته ای بیش از حد متوسط دنیا است.

رکنی، سرانه تولید لبنیات کشور را ۱۲۰ کیلوگرم عنوان کرد وافزود: سرانه تولید بایدبه 150 کیلو گرم افزایش یابد.

تامین کسری یکصد هزارتنی گوشت از خارج
وی با اشاره به آخرین وضعیت تولید گوشت قرمز بیان کرد: نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز ۹۲۰ هزار تن و تولید آن ۸۲۰ هزار تن است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کسری یکصد هزار تنی گوشت قرمز گفت: کسری گوشت قرمز مورد نیاز کشور از خارج از کشور تامین می شود.
وی ادامه داد با توجه به محدودیت علوفه قصد داریم جمعیت دام را ثابت و میزان تولید و بهره وری را افزایش دهیم.

رکنی جمعیت دام سبک کشور را ۶۴ میلیون و دام سنگین را ۸ میلیون رأس عنوان کرد.
وی ادامه داد: در دام سنگین یکی از برنامه های ما به لحاظ اصلاح نژادی ازدیاد دام های دو منظوره گوشتی و شیری است.

ایران هفتمین تولیدکننده طیور در دنیا
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در مرکز اصلاح نژاد وزارتخانه در حال حاضر بر روی چند نژاد به توافق رسیدیم، گفت: این نژادها مورد استقبال دامداران قرار گرفته است.

این مقام مسوول تصریح کرد: در دام های کوچک علاوه بر توجه به ذخایر ژنی موجود، برنامه هایی برای استفاده از ژنتیک جدید و ژن دام هایی که جزو دام های پر بازده هستند داریم و زمینه هایی فراهم شده تا بخش خصوصی بتواند در این حوزه سرمایه گذاری کند.

رکنی درباره تولید شیر نیز گفت: ما دو دهه قبل نیاز به واردات شیر داشتیم، اما در چند سال اخیر با تکثیر گله های پربازده، تولید شیر بیش از نیاز کشور شده است.

وی در ادامه ایران را به لحاظ تولید گوشت طیور، هفتمین کشور جهان دانست و گفت: در ایران سرانه تولید گوشت طیور ۲۶ و سرانه مصرف ۲۵ کیلوگرم است.

تولید تخم مرغ به یک میلیون و 150 هزارتن می رسد

رکنی با اشاره به صادرات ۱۵۰ هزار تنی گوشت مرغ و تخم مرغ تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که ضمن تنظیم بازار داخلی، ظرفیت های صادراتی مان را در حوزه این دو محصول افزایش دهیم.
وی میزان تولید تخم مرغ را ۹۲۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: این عدد تا پایان برنامه ششم توسعه به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن برسد.

رکنی سرانه مصرف تخم مرغ در ا یران را ۱۱.۵ کیلوگرم و سرانه مصرف جهانی را ۹.۵ کیلوگرم عنوان کرد.

وی در مورد تولید بوقلمون نیز بیان کرد: در گذشته ۱۰ درصد جوجه های بوقلمون گوشتی را وارد می کردیم ، اما امروز ۱۰۰ درصد جوجه ها در داخل کشور تولید می شود و اجداد مادری را ناگزیر به واردات آن هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه درباره زنبور عسل گفت: هر کلنی می تواند به علت گرده افشانی ۱۰۰ تا ۱۴۰ برابر در مزارع ارزش افزوده ایجاد کند.

به گفته وی ما به دنبال آن هستیم علاوه بر افزایش تولید عسل، تولیدات جانبی مانند ژل رویال را از ۲۰۰ کیلوگرم فعلی به ۱۲۰۰ کیلو گرم برسانیم.

رکنی با بیان این که در چند سال اخیر اقدامات خوبی برای توسعه ابریشم صورت گرفته است، تصریح کرد: در گذشته ۶۰ هزار اصله نهال تولید می شد و اکنون این رقم به ۴۰۰ هزار اصله نهال رسیده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: