طی 4 سال گذشته 40 درصد گاوداری‌های کشور تعطیل شده اند
کد خبر: ۲۵۷۵۶۳
۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
۱
هر کیلو گوسفند زنده به قیمت 17 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. اگر فرض کنیم که هر گوسفند 50 درصد گوشت دهد قیمت هر کیلو گوشت در بازار باید حدود 35 هزار تومان باشد. حال انکه مردم حداقل 55 هزار تومان برای هر کیلو گوشت باید پول پرداخت کنند.
گوشت 35 هزار تومانی را 55 هزار تومان می فروشندپول‌نیوز؛باران ایمانی| سفره مردم هر روز کوچک و کوچک تر میشود.  آنگونه که آمارها نشان میدهد سرانه مصرف گوشت قرمز در سال های گذشته کاهش 25 درصدی و مواد لبنی بیش از 30 درصد کمتر شده است.
سعید سلطانی سروستانی رییس سابق اتحادیه دامداران در اینباره به پول نیوز می‌گوید: ر اساس داده‌های مرکز آمار و بانک مرکزی، سهم انواع گوشت از هزینه خانوار از ۶.۱ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۵.۴ درصد در سال ۱۳۹۴ رسیده است؛ ضمن اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز طی سال‌های گذشته نوسانات زیادی داشته و به ۱۱.۴۳ کیلوگرم در سال گذشته رسیده است،

او همچنین به کاهش سرانه مصرف شیر و زیان دامداران در کشور اشاره کرد  و  گفت: در حال حاضر شیر به قیمت 1440 تومان یعنی همان قیمتی است که 4 سال پیش توسط کارگروه کنترل بازار تعیین کرد، از دامدار خریداری می‌شود. حال آنکه قیمت تمام شده تولید در سال‌های گذشته افزایش 100 درصدی را تجربه کرده است.

به گفته او ، طی 3 ماه گذشته قیمت جو از 800 تومان به 1050 افزایش یافته و رشد حدود 25 درصدی را تجربه کرده ، بهای کنجاله سویا از 1450 به 1850 تومان رسیده و بهای ذرت هم 30 درصد افزایش یافته است . با این وجود دامداران را مجبور می‌کنند که محصولاتشان را بر اساس قیمت‌های قبلی عرضه کنند.

سلطانی  با بیان اینکه طی 4 سال گذشته 40 درصد گاوداری‌های کشور تعطیل شده اند، ادامه داد : کاهش قدرت خرید مردم و رکود حاکم بر اقتصاد گاوداری‌های کوچک را ورشکسته و از گردونه رقابت خارج کرده و نیمی‌از ظرفیت گاوداری‌های کوچک و متوسط را غیر فعال کرده است.
این فعال بازار با اشاره به کاهش سرانه مصرف شیر و سایر لبنیات از 120 کیلوگرم به کمتر از 90 کیلوگرم ، ادامه داد: اضافه تولید ناشی از کاهش مصرف را صادرکردند و حالا دولتمردان باد به غبغب می‌اندازند و از رشد صادرات محصولات لبنی می‌گویند.

سود 30 درصدی دلال ها در بازار گوشت
هر کیلو گوسفند زنده به قیمت 17 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. اگر فرض کنیم که هر گوسفند 50 درصد گوشت دهد قیمت هر کیلو گوشت در بازار باید حدود 35 هزار تومان باشد . این در حالی است مردم برای هر کیلو گوشت گوسفندی حداقل کیلویی 55 هزار تومان پول پرداخت می‌کنند.

اما در حالی مصرف کننده ناچار است که 20 هزار تومان بیشتر از قیمت تمام شده برای هر کیلو گوشت پول پرداخت کند که رییس سابق اتحادیه دامداران می‌گوید: تولید دام برای دامداری‌ها دیگر مقرون به صرف نیست. به گفته او، دلال‌ها واسطه‌ها در فروش هر گوسفند زنده بین 30 تا 40 درصد سود می‌کنند. دلیل این اتفاق هم بی اعتنایی به تعاونی‌های فعال در این صنف است.
 
 
    



برچسب ها: دام ، گوشت ، گرانی ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
07:03 - 1396/10/29
ایکاش فقط در قیمت به مردم خیانت می شد من بالای پنجاه سال سن دارم و در تمام عمرم گوشت گوسفند مصرف می کرده ام و هنگام خرید ابدا نمی پرسیده ام که گوسفند نر است یا ماده چون واقعا گوشت گوسفند ایرانی خوش پخت و خوش طعم بود چه نر و چه ماده . کلا اصلا موضوع نر و ماده گوسفند مطرح نبودو نه من و نه هیچ خریدار دیگری چنین سوالی نمی پرسید . اما بعد از آنکه تلویزیون گزارشی در باره تفاوت قیمت ده هزار تومانی گوشت گوسفند نر و ماده منتشر کرد الان دوبار است که گوشت می خرم به اسم گوسفند ماده ولی هزار رحمت به گوشت سگ و خر پیر . چون بعد از چهار ساعت پخت عین لاستیک است و اصلا نمی پزد و ابدا طعم هم ندارد در حالیکه زمان پخت گوشت گوسفند ایرانی با آن طعم بی نظیرش حدود یک ساعت و نیم بود . بنابراین بر اصحاب رسانه است که ته و توی ماجرا را در بیاورند یا این گوشتها گوسفند نیست یا گوسفند ایرانی نیست یا در غذا یا ژنهای آنها دستکاری شده که چنین گوشت بی کیفیت و ناپزی را بجای گوشت گوسفند ماده به مردم قالب می کنند . تا دیر نشده و ژن گوسفند ایرانی نابود نشده رسانه ها و سازمان پدافند غیر عامل اقدام کنند .
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: