May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۶۰۲۹۱
۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
0
پول‌نیوز -از اواسط تابستان تا اواسط پاییز گیاه گشنیز، چترهای گل زیبا و به رنگ سفید و گاهی صورتی شکوفه می کنند و بویی شبیه ساس توت می دهند، همین گل ها سپس به میوه های سبز یا همان تخم گشنیز تبدیل می شوند که به محض رسیدن، از گیاه جدا می شوند و می ریزند. این دانه ها حاوی مواد چرب و مواد پروتئیک، مواد سلولزی، پتاسیم، کلسیم، ویتامین ث و آ و اسانس می باشند.

خواص دارویی گشنیز و تخمش :


گشنیز از نظر حکمای طب سنتی دارای خواص ضدعفونی کننده مجاری ادراری، نیرو دهنده، مقوی مغز و قلب و معده، قاعده آور، ضد صرع، خواب آور، محلل غذا، ضد کرم، محرک اشتها، ضد افسردگی و وسواس، ضد سردرد، کاهش میل جنسی، ضد استفراغ، هضم کننده غذا، ادرار آور، ضد تشنج است.

اگر تازه آن با شکر مصرف شوند اشتها آور و خواب آور و ضد تخمه (بدبویی آروغ و فساد غذا در معده) و پودر دانه اش ضد التهاب معده می باشد.

گشنیز در موارد وسواس و هیستری، رفع خفقان، بیماری های عفونی مختلف و تب مورد استفاده قرار می گیرد. برگ گشنیز بیشتر به صورت تازه، یکی از پر طرفدارترین سبزیجات است.

با خواص درمانی گشنیز و تخم آن آشنا شویم

خواص درمانی گشنیز و تخم آنخواص و مضرات تخم گشنیز :

میوه گشنیز یکی از مهمترین منابع اسانس در صنایع دارو سازی و آرایشی و بهداشتی است، تخم گشنیز دارای اثر ضد میکروب و درد و نفخ، ضد اسپاسم، مقوی معده، محلل غذا، اشتها آور، ضد درد سینوزیت و گوش و چشم و دندان است.

در مواردی که مسمومیت بر اثر پیدایش تخمیرهای عفونی در روده پیش می آید، با خاصیت ضد باکتری که دارد، اثر مفید ظاهر می گردد. در طب قدیم برای سردرد و سینه درد و سرفه و آسم، اغلب آن را در چپق می ریختند و می کشیدند.
 
دیگر خواص گشنیز :

•    از گرد دانه گشنیز به میزان ۲ تا ۵ گرم مخلوط با عسل و یا دم کرده ۱۰ تا ۳۰ گرم آن به همراه مقداری قند استفاده درمانی می شود.

•   تخم گشنیز را بکوبید و در سرکه خیس کنید و بر سر بمالید، برای سردرد که از حرارت تولید شده باشد مفید است.

•   برای تسکین دردهای عصب صورت اثر قاطع و حتمی دارد، در این مورد باید سر و صورت را با دم کرده تخم گشنیز بخور دهند.

•   خوردن زیاد تخم یا برگ گشنیر و اسانس میوه و حتی شیره گیاه باعث نسیان، خواب های پریشان و لکنت زبان و کندی ذهن می شود و ایجاد نوعی مستی توام با خستگی مفرط منجر به خواب عمیق و حالاتی نظیر گنگی و بی حسی پیش می آورد و ممکن است در خاتمه موجب ورم معده و روده و پیدایش خون در ادرار و نفریت حاد گردد.

درمان با گشنیز :


درمان درد گوش : یک قاشق غذاخوری پودر تخم گشنیز را در یک لیوان آب بجوشانید و گوش را بخور دهید و این فرآورده را صبح، ظهر، شب تا بهبودی کامل تکرار کنید.

درمان پوستی : جهت رفع خارش و آلرژی و رفع کهیر و اگزما مقداری گشنیز تازه را پس از شستن، نرم کوبیده و با مقداری پودر نان خشک مخلوط کرده بر پوست بمالید.

دستگاه ادراری : یک قاشق پودر تخم گشنیز را تناول کرده یا در یک استکان آبجوش دم کرده و میل کنید (می توانید از عرق گشنیز نیز استفاده نمایید)، این دارو اثر آنتی بیوتیک دارد، بنابراین تمام ناراحتی های دستگاه ادراری را که منشا میکروبی دارد درمان می کند.

گریپ و گلو درد : تخم گشنیز نرم کوبیده را هر وعده چهار قاشق چای خوری در یک لیوان آب جوش دم کنید، ابتدا بخور داده، سپس یک یا دو استکان از آن را میل کنید، بهبود می یابید.

در مصارف خارجی پودر میوه یا روغن آن را در تهیه پماد تسکین دهنده درد بیماری های روماتیسمی و عضلانی  و مفصلی به کار می برند. در ترکیب برگ و دانه های گیاه، مواد معطری با خاصیت اشتها آوری وجود دارد که در تهیه انواع غذاهای گوشتی و لبنی مثل همبرگر و بیفتگ و پیتزا و ماست و پخت بعضی نان ها و شیرینی ها استفاده می شوند.
 
خواص عرق گشنیز

•    آشامیدن یک لیوان در طول روز فشار خون را کاهش می دهد.
•    نوشیدن این عرق پیش از خوردن غذا از بروز نفخ و سوء هاضمه پیشگیری نموده و برای جلوگیری از ناراحتی های معده نیز سودمند است.
•    در رفع و درمان جوش صورت بسیار موثر است.
•    ضد باکتری و کرم است.
•    برای نیرومند ساختن حافظه مفید بوده و در درمان بیماری هایی مثل بواسیر، دیابت اسید اوریک و خون ریزی داخلی موثر می باشد.

•    برای رفع خستگی و تقویت اعصاب توصیه می شود که روزانه دو فنجان در صبح و عصر بیاشامید .
•    ضد تشنج بوده و باعث شادی و نشاط می شود . افزون بر این از خاصیت مدر بودن و خواب آوری نیز بهره مند می باشد .

•    برای افزایش اشتها و تقویت نمودن قلب و روده آشامیدن عرق گشنیز سودمند می باشد.
•    مغز و کبد را تقویت نموده و در درمان سوزش زبان موثر است.
 
خرید عرق گشنیز

عرق گشنیز را با خواص بادشکن، ضدآفت و جوش، ضد کرم و باکتری معده و روده، نیرودهنده، مفید در بیماری های عفونی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه و عطاری آنلاین عطارک تهیه نمایید.
 

منبع :‌مجله طب سنتی عطارک

مطالب مفید طب سنتی را در تلگرام و اینستاگرام عطارک ببینید

کانال تلگرام عطارک
اینستاگرام عطارک

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: