کد خبر: ۲۶۲۰۶۷
۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
0
هشدار به مردم درباره آنفولانزای جدید پرندگانپول‌نیوز - وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به قابل انتقال به انسان بودن آنفولانزای جدید پرندگان از مردم به ویژه ساکنان شمال کشور خواست که از نزدیک شدن به پرندگان مهاجر و وحشی جدا خودداری کنند.

 محمود حجتی با اشاره به شیوع موج جدید آنفولانزای مرغی در پرندگان در مناطقی از کشور، ‌اظهار کرد: حدود یکی دو هفته قبل تعداد زیادی از پرندگان مهاجری که در تالاب بین‌المللی بوجاق در حال تردد بودند، تلف شدند که پس از انجام آزمایش‌های لازم مشخص شد ابتلا به سویه جدید آنفولانزا علت تلف شدن این پرنده‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه این سویه جدید متاسفانه قابل انتقال به انسان نیز است، خاطرنشان کرد: اخیرا یک مورد از این دست نیز در دریاچه خلیج‌فارس تهران مشاهده شده است.

در این زمینه کارهای مقدماتی لازم از جمله سمپاشی، اقدامات ایمنی و اعلام اخطارهای مربوطه انجام شده است و مسئولان دامپزشکی و محیط زیست و نیز استانداران شمالی کشور همه در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

 وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ به هموطنان به ویژه ساکنان شمال کشور و کسانی که در معرض محل زندگی پرندگان مهاجر و وحشی قرار دارند درخواست می‌کنیم که به شدت از هرگونه نزدیکی به این نوع پرندگان بپرهیزند تا سویه H۵N۶ موجود در آنفولانزای این نوع پرندگان آسیبی به آنها وارد نکند.

احتمال اقدامات قرنطینه‌ای در محدوده دریاچه چیتگر

سیامک مسعودی، رییس گروه بیماری‌های حیات وحش سازمان محیط زیست در گفتگو با خبرنگاران، درباره وجود نمونه‌هایی از پرندگان مبتلا به آنفولانزای فوق‌حاد پرندگان در منطقه دریاچه چیتگر گفت: یک نمونه از لاشه پرندگان چیتگر از طرف سازمان دامپزشکی مبتلا به آنفلوآنزا اعلام شده نه همه پرندگان.

البته باید آزمایش‌های تکمیلی انجام شود.توصیه می‌کنیم اگر پرنده و لاشه‌ای بود یا موارد مشکوکی مشاهده شد مردم دست نزده و فورا مورد را اطلاع دهند البته نظارت‌ها در حال انجام است در صورت لزوم نیز اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای بعمل خواهد آمد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: