کد خبر: ۲۶۳۱۰۳
۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
0
 پول‌نیوز - بازار سیرجان که به نام بازار دوقلو نیز شهرت دارد از جمله بازارهای قدیمی ایران است که متاسفانه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و مشکلات بسیاری دارد.

بازار سیرجان با قدمتی قریب ۱۵۰ سال رونق خود را حفظ کرده و با توجه به مرکزیت آن همچنان یکی از پایگاه‌های اقتصادی، تجاری به شمار می‌رود. به‌خصوص اینکه مسقطی سیرجان را که از جمله سوغات این شهر به شمار می‌رود، می‌توان در این بازار یافت. در انتهای این بازار، مدرسه احمدی قرار دارد که در سال ۱۲۹۵ بنا شده و نخستین مدرسه به سبک جدید در این شهر است.

احتمالا اولین بازار سیرجان (بازار کهنه) در زمان محمد شاه قاجار احداث شده است، اما مرمت بنا به سال ۱۳۲۲ شمسی توسط معمار خوش‌سلیقه سیرجانی، استاد غلام عباس معماریان، انجام گرفته است. بازار عباس دارایی، بازار مسگرها، بازار علاف‌ها، بازار کلاه مال‌ها و تیمچه صدر از دیگر بازارهای شهر است. چنانچه از این بازار گذر کردید، خرید مسقطی سیرجان را فراموش نکنید.

بازار سیرجان در مرکز شهر قرار گرفته است. وقتی وارد خیابان امام خمینی می‌شویم، کمی جلوتر از بازار جدید کوثر سمت راست خیابان دو بازار را بقل هم مشاهده می‌کنیم که به بازارهای نو و کهنه در میان مردم معروف است. این دو بازار به بازارهای جنبی راه دارند. وارد بازار قدیمی سیرجان (بازار کهنه) می‌شویم، بوی دواهای عطاری‌ها به مشام می‌رسد، سقف‌های گنبدی این بازار که نور آفتاب از نورگیرهای سقف بازار به میان بازار می‌تابد، جلوه خاصی به این بازار قدیمی داده است. مغازه‌های این بازار بیشتر شامل عطاری‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها است.

انتهای این بازار به بازارچه‌ای می‌خوریم که به بازار نو و میدان نخودبریزی راه دارد. در این بازار بیشتر پارچه‌فروشی و طلافروشی می‌بینیم. شکل و شمایل بازار مثل بازار کهنه است، با این تفاوت که از بوی عطاری‌ها خبری نیست و کمی هم باریک‌تر از بازار کهنه است. در انتهای بازار نو به بازارچه‌ای می‌رسیم که به انتهای بازار کهنه و بازار آقا ابراهیم وصل است، از همین بازارچه وارد بازار آقا ابراهیم می‌شویم، این بازار و بازار کهنه و نو موازی یکدیگر هستند. در بازار آقا ابراهیم گلیم‌های قدیمی و فرش‌های مختلف فروخته می‌شود، این بازار به کاروانسرای سیرجان راه دارد.

مسجد اعظم جامع ملا حسین خان

در ابتدای بازار (سمت چپ) راهروی باریکی به چشم می‌خورد که روزگاری محل کسب کلاه‌مال‌ها بوده و در حال حاضر رونقی ندارد. مسجد کلاه مال‌ها (مسجد امام جعفر صادق (ع)) در سمت راست همین بازار قرار دارد و از تاریخ این بنا نیز بیش از یک قرن می‌گذرد.

در اواسط بازار سمت راست بازارچه‌ای‌ است معروف به بازار کچکو (بازار کوچولو) این بازارچه دو بازار نو وکهنه را به هم متصل می‌کند و محل کسب بزازها است.

بازار دیگری از بازار کهنه منشعب می‌شود که به بازار عباس دارابی و یهودی معروف بوده است. بازار یهودی‌ها به نام بازار جودا (جهودها)، بازار ملاهارون یهودی و بازار دارابی و بعضا بازار کاشی‌گرها نیز خوانده می‌شود. البته به دلیل تخریب بخشی از بازار، محل دقیق آن و راهروی متصله معلوم نیست. در حال حاضر یکی دو مغازه خزازی و اجناس پلاستیکی در آن فعال است و راهرویی است به طرف پارکینگ و بازار آقا ابراهیم.

مشکلات بازار سیرجان

نبود سیستم جمع‌آوری فاضلاب، نابسامانی سیم‌های برق و خطرات احتمالی که در این نحوه برق‌رسانی وجود دارد، عدم وجود کف‌سازی مناسب در بازار، نبود پارکینگ خودروها و سرویس‌های بهداشتی، عدم وجود معبری که در حوادث احتمالی یا آتش‌سوزی خودروهای آتش‌نشانی بتوانند اطفاء حریق کنند و همچنین نبود شیرهای آتش‌نشانی برای رفع حوادث در بازار از جمله‌های مشکلات این بازار است.

سیستم برق‌کشی در این بازار قدیمی بسیار خطرناک و سیم‌ها از سقف گذر کرده که خطرناک است و هنگام بارندگی هم گل و لای در سطح بازار موجب اذیت و آزار مردم می‌شود.




منبع:کجارو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: