کد خبر: ۲۷۶۶۶۶
۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
0
پول‌نیوز -بدون اینکه بخواهیم موضوع بحث را خراب کنیم ابتدا باید این نکته را خاطر نشان شویم که بیشتر مردم صربستان، آدم های آسان گیر و مهربانی هستند و معمولا آنقدر روی باورهایشان سخت گیر نیستند که بترسید از اینکه با آن ها ارتباط برقرار کنید. اما به هر حال هر کشوری بایدها و نبایدهای مخصوص به خود را دارد که می خواهیم در این متن آن ها را با شما در میان بگذاریم. همراه ما باشید تا با نبایدها در صربستان آشنا شده و سفرتان را همین حالا برنامه ریزی کنید.


در مورد جنگ صحبت نکنید
این موضوع شاید بحث و جدلی برایتان به وجود نیاورد اما بیشتر داستان صحبت نکردن آن به خطر احترام است. برای بیشتر مردم، خاطرات جنگ یوگسلاوی که در رسانه هایی مانند تلویزیون پخش می شود با مردم صربستان متفاوت است. صربستانی ها در این جنگ بیشتر نقش متجاوزین را ایفا می کنند که برای مردم آن ها این مورد درد آور است؛ به همین دلیل بسیاری از گردشگرانی که به این کشور می آیند انگشت اتهام را به سمت مردم می گیرند. که این کار اصلا درست نیست.
واقعیت این است که هیچ کس دوست ندارد در مورد جنگی صحبت کند که هزاران نفر را کشته است. اگر یک شخص بومی این موضوع را شروع کرد به حرف های او گوش دهید و پیشنهاد ما این است که در مورد آن اظهار نظر نکنید.

از تاکسی های خیابانی استفاده نکنید
مانند دیگر شهرهای بزرگ دنیا و اروپا، سوار شدن به تاکسی های خیابانی پیشنهاد نمی شود. در بلگراد و بسیاری دیگر از شهرهای صربستان، شرکت های خصوصی زیادی هستند که با قیمت پایین تری تاکسی اجاره می دهند. مثلا می توانید اپلیکیشن شرکت Car:Go را استفاده کنید. مردم محلی خودشان از تاکسی های خیابانی مگر در مواقع خاص استفاده نمی کنند؛ پس چرا شما باید از آن ها استفاده کنید؟؟!

روی لبه صندلی ننشینید
مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، خرافات در صربستان هم وجود دارد. البته می توان گفت که تنها نماد هستند و کسی واقعا اعتقادی به آن ها ندارد؛ مثلا کسی واقعا فکر نمی کند که اگر کسی روی لبه صندلی بنشیند برای همیشه تنها خواهد ماند. صرب ها می گویند بهتر است این کار را انجام دهید چراکه به هرحال پشت هر خرافاتی شاید یک حکمتی نهفته باشد، درست است؟ پس به خاطر صربستانی ها هم که شده این کار را انجام ندهید.

پنجره را باز، رها نکنید
یکی دیگر از نبایدها در صربستان این است که نباید زمانی می خواهید جایی را ترک کنید، پنجره را باز بگذارید. البته به این خاطر نیست که با نبستن پنجره پشه به داخل می آید، بلکه ترک پنجره باز در صربستان یک جرم (در واقع نه یک جرم واقعی) است آن هم به دلیل اینکه جریان هوای تندی به داخل می آید. تندباد عظیمی که به پروماجا معروف است، از نگاه صربستانی ها باعث مریضی، بد یمنی، غم و هزاران اتفاق دیگری می شود که اصلا به نظر یک صربی خوب نیست.

با پلیس بحث نکنید
خب این یکی از بایدها در صربستان می باشد که واضح است اما خب باید در مورد آن صحبت کنیم. ۹۹% گردشگرانی که از صربستان بازدید می کنند هیچ روبرویی با پلیس را تجربه نخواهند کرد. اما اگر شما کاری کنید که قوانینی را در این کشور زیر پا بگذارید خب حتما با پلیسی مواجه خواهد شد که به تنش لباسی به رنگ آبی تیره است و در چنین شرایطی بهتر است که با او بحث نکنید. اگر کار اشتباهی انجام داده اید آن را قبول کنید و اگر شما بی گناه هستید پس مطمئن باشید مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

کفشتان را در بیاورید
اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که به منزل یک صربستانی دعوت شوید باید یکی از مهمترین نبایدها در صربستان را فراموش نکنید. زمانی که می خواهید وارد خانه شوید حتما یادتان باشد که کفش هایتان را در بیاورید و احتمالا برای شما صندل روفرشی آورده می شود. مواقعی پیش می آید که میزبان شما خودش می گوید که نیازی به در آوردن کفش نیست، اما اگر بدون اجازه با کفش وارد خانه شوید نوعی بی احترامی محسوب می شود که شاید به صاحب خانه بر بخورد.

بدون اجازه از فقر عکس نگیرید
بلگراد شهر زندگی، شهر مرگ، شهر انرژی، شهر شوق و البته شهر فقر است و عکاسی و سندسازی از مورد آخر بدون اینکه بخواهید اجازه داشته باشید، بی احترامی محسوب شده و می توان آن را غیر اخلاقی دانست. مثلا یکی از مکان هایی که عکاسی در آن زیاد انجام می گیرد، ساختمان هایی از بمباران ناتو در سال ۱۹۹۹ هستند که مخروبه شده و حس تلخی به همراه دارند. اما خب این سازه ها با اینکه حس تلخ و گذشته زننده ای را به نمایش می گذارند، اما این گذشته شما نیست و شما اجازه ندارید از آن ها عکاسی کنید.

در مورد نواک جوکوویچ صحبت بدی نکنید
نواک جوکوویچ، تنیس باز مشهور صربستان در میان مردم محلی به یک قهرمان ملی تبدیل شده است. زمانی که حرف او به میان می آید سعی کنید گوش کنید و نظر بدی راجع به او ندهید، زیرا مردم صربستان نسبت به او بسیار حساس هستند.

انتظار نداشته باشید که غذاهای گیاهی زیادی پیدا کنید
غذاهای بالکان قطعا خوشمزه ترین غذاهایی هستند که در جهان وجود دارند و مطمئنا گیاه خواران می توانند غذاهای گیاهی پیدا کنند. اما بیشتر غذاهایی که در صربستان سرو می شوند پر از گوشت و سیب زمینی هستند. حتی صبحانه آن ها، بورک، نیز با پنیر، قارچ، اسفناج و همانطور که حدس می زنید، پر از گوشت است.

کیفتان را روی زمین نگذارید
با اینکه صربستان امروزه به خاطر رونق گردشگری، کشوری امن به حساب می آید اما اگر از خود مردم هم بپرسید یکی از نبایدها در صربستان این است که کیفتان را روی زمین نگذارید. البته این موضوع ربطی به خرافات ندارد و تماما به این موضوع برمی گردد که اگر کسی بخواهد دزدی کند و یا کیف شما را بزند، این زمان بهترین موقع خواهد بود. پس حتی اگر از یک گشت شهری طولانی و خسته کننده می آیید و در حال استراحت روی یک نیمکت هستید، کیف خود را در کنارتان نگه دارید.





منبع:اکوتوریسم



برچسب ها: صربستان ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: