کد خبر: ۲۷۷۴۲۴
۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵
0
ما در کشــوری هستیم که نرخ ســود بانکی بالای 20 درصد تورم است و هزینه های سربار رانت اطلاعاتی، فساد و فضای نامساعد اقتصادی کسب و کار و تولید در ایران را سخت کرده است .
تجارت پنهان نوشت افزارباران ایمانی – پول نیوز | آخرین آمار رسمی منتشرشده از قاچاق کالا که مربوط به سال 95 است نشان میدهد بیش از 12 میلیارد دلار کاال به صورت غیررسمی وارد کشور شده است. این در حالی است که همواره شعار حمایت از کالای ایرانی از گوشه و کنار شنیده میشود.

اما هنوز نتوانسته ایم قاچاق را به طور کامل کنترل کنیم. البته اقداماتی که در چند سال اخیر صورت گرفته، توانسته حجم قاچاق ورودی را کاهش دهد. ولی به نظر میرسد این روی پنهان تجارت، در ایران نهادینه شده و برای حل این معضل، نیاز به برنامه های بلندمدت داریم. در این میان بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند قیمت پایین محصولات خارجی در بازار ایران عمده ترین دلیل قاچاق کالاست .

لوازم التحریر که به گفته آمارها حدود 60 درصد آن در اختیار خارجی هاست از این شرایط مستثنی نیست. آنگونه که موسی ‌فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران به پول نیوز می‌گوید: سهم محصولات قاچاق از بازار لوازم التحریر تنها 10 درصد است و 90 درصد کالاهای خارجی از مبادی رسمی و به صورت قانونی وارد کشور می شوند.

او که قیمت پایین را تنها عامل گرایش مصرف کنندگان ایرانی به کالاهای خارجی می داند ، در رابطه چرایی قیمت بالای تولیدات ایرانی می گوید : ما در کشــوری زندگی میکنیم که نرخ ســود بانکی در آن بالا است تورم در بشتر مواققع دو رقمی بوده هزینه‌های سربار دیگری همچون رانت اطلاعانی ، فساد ، تغییر مدام قوانین و فضای نامساعد کسب و کار تولید در ایران را سخت کرده است. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که قیمت تولیدات ایرانی مشابه به کشورهایی که تورم 2 تا 3 درصدی دارند و دولت ها به معنای واقعی از تولید کنندگان حمایت می کنند، باشد.

سهم 40 درصدی تولیدات داخلی از لوازم خانگی

به گفته او در حال حاضر تنها 40 درصد اقلام اساسی لوازم التحریر از محل تولیدات داخلی تامین می شود و بیشتر محصولاتی که در این بخش وجود دارند از کشورهایی مثل چین وارد می شوند. بررسی های دقیق تر حاکی از آن است که 30 درصد از واردات لوازم التحریر سهم چین و 24 درصد سهم کشورهای کره جنوبی، اندونزی، مالزی، ویتنام و مابقی هم سهم کشورهای اروپایی است.

رییس انجمن تولید کنندگان لوازم التحریر دلیل اصلی استقبال مردم از لوازم التحریر چینی را قیممت ارزان آنها در بازار دانست و گفت: بیشتر مردم تنها به قیمت اجناس توجه می کنند در حالیکه استفاده از محصولات بی کیفیت به شدت سلامت دانش آموزان را تهدید می کند این در حالی است که تولید کنندگان داخلی از مواد اولیه با کیفیت در تولیدات خود استفاده می کنند.

اشتغالی که با یک خودکار رقم می‌خورد

اما فقط یک آمار: آمار مصرف خودکار در کشور می‌گوید سالانه ٥٠٠ ‌میلیون خودکار در کشور مصرف می‌شود که، به گفتۀ مسئولان، ۸۰ درصد این محصول وارداتی است. در این ارتباط، باز هم آمارها حاکی از آن است که، اگر بازار مصرف خودکار ایرانی به صورت کامل در اختیار تولیدکنندگان داخلی بود، ٤هزار کارگر صاحب شغل می‌شدند چراکه، اگر سود حاصل از فروش این ٤٠٠‌ میلیون عدد را حداقل ٤٠‌میلیارد تومان در نظر بگیریم، به این ترتیب، ایرانی‌ها حقوق یک سال ٤‌هزار کارگر را به جیب خارجی‌ها می‌ریزند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: