May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۸۰۹۲۰
۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
0
نامه انجمن داروسازان ایران به وزیر بهداشتپول‌نیوز - نائب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به مکاتبه انجمن داروسازان ایران باوزیر بهداشت تصریح کرد: همانطور که در این نامه تاکید شده، داروسازان به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی های خود به شرکت های پخش دارویی، به مرز ورشکستگی رسیده اند.
سید علی فاطمی، اظهار داشت: آژیر قرمز برای وضعیت اقتصادی داروخانه ها، مدت ها است که به صدا درآمده ولی متاسفانه داروخانه ها در پیچ و خم بروکراسی اداری حاکم بر دستگاه های دولتی، بی پناه و بی حامی ‌اند.

وی ادامه داد: کلیه عناصر زنجیره تامین دارو اعم از وارد کنندگان دارو و مواد اولیه، تامین کنندگان ادوات بسته بندی، تولید کنندگان دارو، شرکت های پخش، هر کدام به گونه ای برای تامین کالا دچار مشکل شده اند ولی توانسته اند مشکلات خود را تعدیل کنند، اما در این بین وضعیت داروخانه ها به دلیل اینکه آخرین حلقه هستند، با بقیه متفاوت است.

فاطمی تاکید کرد: اگر تامین کنندگان مواد اولیه و ادوات بسته بندی، شرایط تحویل کالا به کارخانه های داروسازی را تغییر دهند و وجوه مربوط به فروش خود را نقدی مطالبه کنند،کارخانه های داروسازی نیز شرایط تحویل دارو به شرکت های پخش را سخت تر می کنند و متقابلا شرکت های پخش نیز این سخت گیری را به داروخانه ها منتقل می کنند؛ اما داروخانه ها که در آخرین حلقه این زنجیره قرار دارند مستقیما با مردم سر و کار دارند و نمی توانند این فشار را به بیماران منتقل کنند. لذا در حال حاضر فشار اقتصادی اصلی در زمینه تامین دارو بر دوش داروخانه ها است.
به گفته فاطمی، داروخانه ها حداقل ۷۰ درصد از وجه دارویی که با دفترچه های بیمه به بیماران می دهند را ۶ تا ۷ ماه بعد از بیمه دریافت می کنند و این برای یک داروخانه، به معنای بلوکه شدن نقدینگی و فاجعه اقتصادی است.

وی افزود: تعدادی از شرکت های پخش دارو نیز فروش داروهای کمیاب به داروخانه ها را منوط به خرید اجباری داروهایی می کنند که ممکن است مورد نیاز داروخانه نباشد و همین فشارها از سوی سازمان های بیمه و شرکت های دارویی باعث شده تا امروز بسیاری از داروخانه ها قادر به تامین داروهای مورد نیاز مردم نباشند.

فاطمی با اشاره به مکاتبه انجمن داروسازان ایران باوزیر بهداشت تصریح کرد: همانطور که در این نامه تاکید شده، داروسازان به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی های خود به شرکت های پخش دارویی، به مرز ورشکستگی رسیده اند تا جایی که برخی همکاران داروساز در راهروهای دادگستری ها گرفتار شده اند و حرمت داروسازان خدشه دار شده و این درحالی است که وجوه زیادی را از سازمان های بیمه گر طلب دارند.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: ضرورت دارد سازمان غذا و دارو و همینطور دانشگاه های علوم پزشکی با معدود شرکت هایی که از شرایط تحریمی فعلی سوء استفاده می کنند و فشار های اقتصادی را به داروخانه ها انتقال می دهند برخورد قانونی کند.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: