کد خبر: ۲۸۵۴۲۱
۱۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
0
165 هزار تن چغندرقند در استان سمنان تولید می‌شودپول‌نیوز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: تولید محصول چغندرقند در این استان سالانه ۱۶۵ هزار تن است که بخشی از آن صادر می‌شود.

سید حسن میرعماد، درباره میزان کشت چغندرقند در استان سمنان و همچنین روند خریداری این محصول از کشاورز، تأکید کرد: در این استان سالانه ۱۶۵ هزار تن چغندرقند تولید می‌شود و این نشان می‌دهد که به‌خصوص شاهرود و میامی حرف‌های زیادی درزمینهٔ تولید این محصول در سطح کشور و منطقه دارند اما موضوع این است که از این میزان تولید معمولاً چیزی عاید دولت نمی‌شود و عمده آن را که شامل ۱۰۰ هزار تن می‌شود، توسط کارخانه‌های خصوصی خریداری و مابقی به خارج از استان صادر می‌شود.

وی افزود: مشکلات کشاورزان در استان سمنان این است که ظرفیت کارخانه‌هایی همچون قند شاهرود محدود است و این موضوع همچنین برای انگور نیز به‌طور مشابه اتفاق افتاده یعنی کارخانه کنستانتره شاهرود نیز چنین وضعیتی دارد و با محدودیت ظرفیت و حجم بالای تولید روبرو است لذا این عدم تعدد کارخانه‌ها و محدود بودن گزینه‌های پیش روی کشاورزان کمی باعث ایجاد نگرانی در بین آن‌ها شده که توصیه می‌کنیم اصلاً نگران فروش محصولشان نباشند همچنین نباید عجله کرد تا برنامه مأخوذه تدوین و ابلاغ شود.

پرداخت عمده بدهی سال گذشته

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان بابیان اینکه قیمت خرید تضمینی چغندرقند در ابتدای سال توسط دولت اعلام می‌شود، تأکید کرد: قیمت‌گذاری دولت برای هر کیلو گرم ۳۱۲ تومان محاسبه‌شده است که البته قیمت کرایه نیز به آن افزوده می‌شود که کارخانه‌ها باید آن را پرداخت کنند که البته به دلیل فقدان نقدینگی کافی در کارخانه‌ها متأسفانه شاهد دیرکرد پرداخت توسط آن‌ها هستیم.

میرعماد بابیان اینکه سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن وضعیت بهتری در مقوله پرداخت به کشاورزان شاهد بوده‌ایم، تأکید کرد: امسال نیز تلاش‌های فراوانی شده که بتوانیم نقدینگی موردنیاز را برای کارخانه تأمین کنیم تا کمتر کشاورزان دچار مشکل شوند.

وی افزود: اینکه گفته شد به‌جای پول، شکر به کشاورزان تحویل داده می‌شود صحت ندارد چراکه در یک برهه زمانی کارخانه قند که مازاد شکر را در انبار خود می‌دید تهاتر آن با محصول چغندر را به کشاورزان پیشنهاد داد اما این امر حالت اجبار نداشت و کشاورزان می‌توانستند برای دریافت پولشان صبر کنند.

رئیس جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: خوشبختانه بخش عمده‌ای از طلب سال گذشته کشاورزان چغندرکار استان تصفیه و امسال هم جلساتی برگزارشده تا بتوانیم درزمینهٔ انجام تعهدات کارخانه‌ها اقدامات خوبی را صورت دهیم اما درهرصورت معتقد هستیم که باید تعاملی بین کارخانه و کشاورز در خصوص چغندرقند برقرار شود چراکه حیات هر دو طرف به یکدیگر بستگی دارد و باید تنها کارخانه قند استان سمنان در شاهرود نیز ادامه حیات دهد.
منبع: مهر
برچسب ها: چغندرقند ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: