پول‌نیوز - همایش سواد رسانه ای در روز دوم با برگزاری پانل تجربه رسانه های خارجی در جمهوری اسلامی ایران شروع شد.

دکتر شیروی مسئول رسانه های خارجی معاونت مطبوعاتی گفت: خیلی خوشحالم مرکز رسانه های دیجیتال به نوبه خودمان در اداره کل مطبوعات رسانه های خارجی با دو دسته از خبرنگاران مقیم و غیر مقیم کار داریم 170 دفتر رسانه خارجی در داخل کشور فعالیت دارند و اخبار خودشان را روزانه و در 15 زبان بین المللی منعکس می کنند.
علاوه بر این سالیانه حدود 100 خبرنگار هستیم که به صورت مستقل یا همراه کشورهای خارجی بازدید می کننند و به عنوان آغاز صحبت با توجه به اینکه مقدرای زمان گذشته کمی پردازم به ضرورت حضور رسانه های خارجی در کشور می پردازم

تجربه رسانه های خارجی از حضور در ایران و ضرورت توجه به سواد رسانه ای در نظام بین الملل

وی افزود: آنچه که مسلم است جمهوری اسلامی مانند خیلی از کشورهای دنیا برای اینکه از ظرفیت دیپلماسی رسانه ای استفاده کند نیاز دارد خبرنگار خارجی مقیم و غیر مقیم باشند تا واقعیت های جمهوری اسلامی را به نحو احسن منعکس کنیم و به نوعی کمک حال رسانه های داخلی باشند.

شیروی گفت: رفت و آمد خبرنگاران باعث می شود هراس غلط  از ایران کاهش پیدا کند و حس روانی کمتر شده و تعلق نسبت به مردم جمهوری اسلامی ایران بیشتر شود.

نیاز به سواد رسانه ای در کشور حس شده است

مدیر عامل ایرنا گفت: در کشور جمهوری اسلامی با توجه به توسعه روز افزون رسانه ای ضرورت کسب سواد رسانه ای حس شده است.

دکتر سید ضیا هاشمی بعد از خیر مقدم به همکاران رسانه ای گفت: توجه سواد رسانه ای و دانش رسانه ای ضرورتی است  که به دانش و قدرت ارزیابی رسانه ها و بهره مندی حداکثری از قدرت رسانه ای کمک می کند و خوشحالیم که در جامعه ما این توجه به وجودآمده است.

وی افزود: در همه مجامع رسانه ای که در دنیا امروز برگزار می شود در اجتماعات کارشناسی و مدیریتی که حضور داشتم همواره این توجه وجود دارد که با قدرت رسانه ها در کشور نیاز به سواد رسانه ای در حال رشد است، چرا که خواسته یا ناخواسته رسانه ها در جامعه رشد دارد. امروز اثر رسانه ها در فرهنگ عمومی و خانواده می بینیم و رسانه الان بخشی از زندگی ماست به ویژه رسانه های دیجیتال با توجه به توسعه فضاینده اخیر رشد داشتند.

هاشمی گفت: گرد همایی تلاشی برای قلم زنی قوی تر شود که بتواند سواد رسانه ای را در جامعه ما تقویب کند. صاحب نطران ما در این حوزه به طور تخصصی کار کردند.

استفاده از دانش روز و تجربه رسانه ای جهان یک ضرورت است و خوشبختانه دانش رسانه و ارتباطات سطح خوبی دارد اما باید خیلی قوی تر باشد.  در کشور ما با توجه به فرهنگ، خبر گیری و خبردهی یک ارزش است و بر همین اساس جای رسانه ها هم ارزشمند است. رسانه ها منبع تولید دانش و مبادلات دانش هستند و از همکاران در رسانه های خارجی باید بیشتر استفاده کنیم.

کار رسانه ای در مصر سخت بود

در ادامه مارینا ویلن مدیر دفتر خبرگزاری افه در تهران در این پانل گغت: در ابتدا نحوه عملکرد خبرگزاریمان را به شما معرفی میکنم، آژانس خبری اسپانیایی افه، و سپس با تکیه بر تجربیات شخصی ام راجع به تفاوت های موجود ما بین شیوه کار در مقر اصلی در شهر مادرید و در نمایندگی های منطقه ای مثل مصر و دفتر تهران که فقط خبرهای  ایران را پوشش می دهد، خواهم پرداخت.

وی گفت: افه اولین خبرگزاری اسپانیایی زبان است و چهارمین در دنیا، با حدود 80 سال سابقه. یک شرکت چند رسانه ای خبری هست با شبکه ای از خبرنگارانی در تمام دنیا، که در آن بیش از سه هزار نیروی حرفه ای از 60 ملیت متفاوت کار می کنند. افه در 120 کشور حضور دارد و دارای چهار مرکز ویراست نهایی در مادرید، بوگوتا، قاهره به زبان عربی و ریو د ژانیربه زبان پرتغالی می باشد.

مارینا ویلن گفت: افه سالانه حدود سه میلیون خبر تولید میکند که بصورت متن، عکس، صدا، ویدیو و چند رسانه ای هستند، که روزانه به بیش از دو هزار رسانه در دنیا منتقل می شوند، خبرها به زبان های اسپانیایی، پرتغالی، انگلیسی و عربی و همچنین زبانهای رسمی دیگری که در اسپانیا صحبت می شوند مانند کاتالان و گالیسیایی .

وی ادامه داد: بزرگترین مشتری ما آمریکای لاتین است ، در آنجا بیش از 800 مشتری داریم و بیش از 40 درصد اخبار بین المللی که درآنجا منتشر می شود از خبرگزاری افه است. افه در تمام کشور های آمریکای لاتین دفتر نمایندگی دارد و در ایالات متحده آمریکا در واشنگتن، نیویورک و میامی دفتر نمایندگی داریم.

او یادآور شد: از زمانی که فعالیت حرفه ای خود را شروع کردم ، در دفتر مرکزی افه در مادرید ، در دفتر نمایندگی قاهره و در دفتر تهران کار کرده ام، که نحوه فعالیت بخاطر ساختار و تعداد خبرنگاران در هر یک از این دفاتر خیلی متفاوت است.

وی گفت: دفتر تهران انحصارا به تهیه خبر و وقایع ایران می پردازد، در حوزه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. به نظر من این اختصاصی کار کردن روی یک کشور ، اجازه تعمیق بیشتر  روی رویدادهای مختلف را می دهد و فرصت اهمیت بیشتر دادن به جنبه های مختلف جامعه ایرانی ، زندگی سیاسی کشور و شرایط اقتصادیش را می دهد.

مارینا ویلن افزود: تجربه کاری من در خارج از کشورم تا الان خیلی مثبت بوده ، هر چند که خالی از فراز و نشیب هم نبوده. هر دو کشور ( مصر و ایران) یک سری چالش ها برای یک خبرنگار خارجی دارند.  همچنان برای مقامات و بخشی از مردم یک سری سو ظن نسبت به مطبوعات خارجی وجود دارد که این گاهی اوقات مصاحبه ها بعضی مطالب دیگر را دشوار میکند.  با این وجود، بطور کلی به من این اجازه رو داده که بتونم هم در زمینه  شخصی و حرفه ای و هم در همزیستی با رویدادهای تاریخی رشد و پیشرفت داشته باشم. در مصر علاوه بر رویدادهای دیگر، انقلاب سال 2011 و کودتا ی سال 2013  و در ایران انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 و شرایط حساس کنونی که به موجب خروج یکجانبه آمریکا از توافق

 هسته ای ایجاد شده را زندگی کردم، و همچنین وقایع دلخراشی همچون حملات تروریستی تهران و اهواز و زلزله کرمانشاه را.ستفاده می کنیم.

نوع نگاهمان را به رسانه تغییر دهیم

دکتر انتظاری مدیر هلدینگ خبر فوری گفت: در فضای رسانه ای علاوه بر سبکهای خبر نویسی از بستر های رسانه ای سخت و نرم هم داریم .

وی با اشاره به اینکه باید نوع نگاهمان به رسانه را عوض کنیم گفت: توجه شبکه های اجتماعی و کمپین ها مهم است.

در ادامه مهه مهیا المیادین لبنان و بیروت گفت: تلخ ترین واقعه ای که از ایران مخابره کردم و هنوز دارم زلزله بم است.

او با انتقاد از بسیج شدن رسانه های غربی برای پوشش اخبار توئیتری ترامپ گفت: شبکه های ارتباط جمعی دور از بازرسی و کنترل می باشند. بنابراین این شبکه ها از قوانین رها شده اند و متمایل به پوپولیسم متمایل شده اند.

مهیا ادامه داد: اما جنبه های مثبت هم داشته که خبر را از قیچی ناظر قطع کرده است. رسانه های سنتی باید با روند پیشرفت همراهی کند تا فرو نپاشند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: