May 2024 19 / يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
هادی حق‌شناس،‌ اقتصاددان، در گفت‌وگو با پول نیوز اعلام کرد
کد خبر: ۲۹۵۸۲۷
۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
0
معمولا نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها عددی حدود بین 60 تا70 درصد اما در اقتصاد ایران در برخی از مقاطع این عدد به بیش از 100 درصد رسیده‌است.
به تورم 30 درصدی باز می‌گردیمپول‌نیوز - هیچ بعید نیست مردم دوباره به موسسات مالی اعتباری با سودهای نامتعارف اعتماد کنند. تورم‌ اقتصادی، نا به سامانی‌ در بازار و مایی که دوباره تا چشم روی هم گذاشتیم، ارزش سرمایه‌مان کمتر از نصف شد. اما چه می‌شود که 40 سال است مردم در دام سود‌های بالای می‌افتند؟ در دهه شصت و بعد از پایان جنگ شرکت‌های مضاربه‌ای میلیون‌ها تومان از سرمایه مردم را هدر دادند و در دهه 90 هم بار موسسات مالی و اعتباری بر دوش همه کشور قرار گرفت؛ 30 هزار میلیارد تومان از جیب بیت‌المال به مال‌باختگان پرداخت شد.

هادی حق شناس اقتصاددان در این باره به پول‌نیوز می‌گوید: اساسا در کشور ما بانک‌های دولتی هم ناکارآمد هستند، هم تهسیلات گران به مشتریان خود ارائه می‌دهند و هم بهره‌های سپرده‌های این بانک‌ها ارزان است. او ادامه می‌دهد: ارائه نسبتا قابل قبول خدمات توسط بانک‌های خصوصی باعث شده که عموما مورد توجه مردم قرار بگیرند. بانک‌های خصوصی و دولتی در ایران دو تفاوت‌ اساسی دارند یکی در دریافت سپرده‌های بانکی و دیگری در پرداخت سود تسهیلات بانکی.

این پژوهشگر اقتصادی می‌افزاید: معمولا نسبت تسهیلات بانکی به سپرده‌ها عددی حدود بین 60 تا70 درصد اما در اقتصاد ایران در برخی از مقاطع این عدد به بیش از 100 درصد رسیده‌است. فکر می‌کنید علت چیست؟ تورهای‌ ماندگار دو رقمی.

حق‌شناس می‌گوید: تورم به عنوان یک شاخص پولی بازار پول را بهم زده است. در این شرایط اصطلاحا می‌گویند «پول داغ است» یعنی آنقدر شرایط اقتصادی ما آشفته است که آحاد جامعه نمی‌توانند سرمایه خود را نگه دارند و حتما باید آن را تبدیل به سپرده بانکی، مسکن، خودرو،‌ کالا، ارز یا طلا کنند. در این فرآیند، مردم از دست تورم موجود در جامعه به بازارهای مختلف پناه می‌برند.

او در انتها اضافه می‌کند: تورم امسال ما کمتر از 30 درصد نخواهد بود و انتظار می‌رود که مردم در چنین شرایطی دوباره سراغ موسسات مالی اعتباری، صندوق‌هایی که ظاهرا قرض الحسنه هستند یا بازارهایی مثلا طلا و ارز بروند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: