May 2024 08 / چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۰۱۶۰۹
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۵
0
پول‌نیوز - افشار گفت: با توجه به کاهش تقاضا در ایام پایانی سال و رفتن به سمت گرما، قیمت قارچ در بازار افت خواهد کرد.

محمد حسن افشار رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی از کاهش قیمت قارچ در بازار خبر داد و گفت: در هفته اخیر قیمت هر کیلو قارچ در بازار به سبب ممنوعیت صادرات به عراق به کمتر از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که هم اکنون با باز شدن مرزها، نرخ هر کیلو قارچ به ۹ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار افزایش یافت.

وی قیمت تمام شده هر کیلو قارچ را ۸ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه ۷۰ درصد قارچ تولیدی درجه یک، ۲۰ درصد درجه ۲ و مابقی درجه سه است، بنابراین متوسط قیمت هر کیلو قارچ در بازار باید ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد تا بتواند جوابگوی هزینه‌های تولید و سود معقول برای پرورش دهندگان باشد.

افشار ادامه داد: با توجه به کاهش تقاضا در ایام پایانی سال و رفتن به سمت گرما، قیمت قارچ در بازار افت خواهد کرد.

این مقام مسئول تولید روزانه قارچ در کشور را ۶۰۰ تن اعلام کرد و گفت: روزانه رقمی حدود ۳۰ تن از قارچ تولیدی به بازار‌های هدف صادر و مابقی در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

افشار راه اندازی صندوق خرید تضمینی قارچ را راهکار مناسب کنترل قیمت در بازار برشمرد و افزود: انجمن با راه اندازی صندوق خرید تضمینی قارچ، مازاد قارچ تولیدی تولیدکنندگان را به منظور ثبات قیمت خریداری و به سمت صنایع تبدیلی هدایت می‌کند تا دلالان نتوانند در صورت مازاد، قارچ را با قیمت‌های پایینی از تولیدکنندگان خریداری کنند و پس از هدایت به سمت صنایع تبدیلی با قیمت‌های بالایی بفروشند.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی نرخ هر کیلو قارچ در بازار‌های جهانی را ۲.۵ دلار اعلام کرد و افزود: با احتساب نرخ ارز، قیمت قارچ صادراتی حدود ۳۰ هزار تومان است که با کسر هزینه‌های صادرات و حمل و نقل، صادرکنندگان در فروش هر کیلو قارچ با حاشیه سود ۵ تا ۱۰ هزار تومانی روبرو هستند.

وی با اشاره به اینکه عمده صادرات قارچ به بازار عراق انجام می‌شود، بیان کرد: روزانه ۲۰ تن قارچ به عراق و ۱۰ تن به سایر کشور‌های همسایه صورت می‌گیرد که در فصل تابستان با کاهش تقاضا برای خرید قارچ، قیمت به شدت افت می‌کند.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با رفع مشکلات حمل و نقل و مشکلات مربوط به بازگشت پول این امکان وجود دارد که میزان صادرات روزانه قارچ به کشور‌های همسایه و روسیه را به ۶۰ تن افزایش دهیم.
برچسب ها: قارچ
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: