بارندگي‌هاي اخير چه تأثيري بر حجم آب سدها گذاشت؟
کد خبر: ۳۰۴۰۶۴
۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
0
حجم آب موجود مخازن با افزايش 57درصدي نسبت به سال گذشته مواجه شده است
خديجه نوروزي- پول نیوز؛ بارش‌هاي اخير و سيل‌ها در كنار اخبار ناخوشايندي كه رقم زد موجب شد تا نگراني‌هاي عمومي از وضعيت آبي مخازن سدهاي كشور تا حدودي برطرف شود تا شرايط نسبت به گذشته كمي بهبود پيدا كند. آمارها نيز نشانگر تغييرات چشمگيري در حوزه آبي است. كل ورودي مخازن كشور از ابتداي سال آبي 98 تا 13 فروردين، 2/44ميليارد مترمكعب بوده كه در قياس با ورودي 2/13ميليارد مترمكعبي سال گذشته با تغييرات 235درصدي مواجهيم.

سر بالاي سدها

حجم 9/36ميليارد مترمكعب آب موجود در مخازن كشور (تا 13فروردين) در قياس با حجم 5/23ميليارد مترمكعبي سال گذشته با تغييرات 57درصدي روبه‌رو بوده كه چنين آماري نشان از بهبود وضعيت منابع آبي در حوزه سدها دارد. ظرفيت كل مخازن سدها 50ميليارد مترمكعب است كه طبق گفته‌هاي وزير نيرو در پي سيلاب‌هاي اخير 74درصد حجم مخازن پر شده كه نسبت به سال گذشته 27درصد افزايش داشته و پيش‌بيني مي‌شود سالي پرآب را در پيش داشته باشيم.

ميزان خروجي

از ابتداي سال آبي 98 ميزان خروجي سدهاي كشور 2/27ميليارد مترمكعب بوده كه در قياس با خروجي 13ميليارد مترمكعب خروجي سال گذشته با تغييرات 109درصدي روبه‌رو بوده‌ايم كه حجم بيشتر آن مربوط به سدهاي خوزستان، ازجمله دز و كرخه است.

البته بايد به اين نكته توجه داشت كه در سال آبي جاري حجم وسيعي بارش برف در ارتفاعات مناطق مختلف كشور رخ داده كه طبيعتا با گرم شدن هوا و ذوب‌شدن برف موجود در ارتفاعات، ورودي به مخازن ادامه دارد و لذا خروجي از سدها نيز استمرار خواهد داشت كه نياز است تدابير لازم در اين زمينه انديشيده شود تا از خسارت‌هاي بعدي پيشگيري شود.

سر بالاي سدها

ثروتي كه هدر مي‌رود

وقوع سيلاب‌هاي متعدد در كشور موجب جاري شدن ميليون‌ها مترمكعب آب در مناطق مختلف مي‌شود كه به اعتقاد كارشناسان مي‌توان با ايجاد سدهاي مربوط و استفاده از فناوري روز، كمبود آب مصرفي را در كشور تأمين كرد. كارشناسان، مديريت علمي سيلاب را فرصتي براي سيراب كردن سفره‌هاي زيرزميني و تدارك آب براي مصارف كشاورزي مي‌دانند. بايد اين نكته را مدنظر داشت كه با رخداد يك سيل نمي‌توان وضعيت آب‌هاي زيرزميني را به همين راحتي درست كرد و سطح اين منابع را بالا آورد چرا كه لازمه دستيابي به چنين چيزي، ضرورت تسريع مهار آب‌هاي سطحي با تكميل سدها، ساماندهي و لايروبي آب‌بندان‌ها و طرح‌هاي آبخيزداري است. اطلاعات ورودي و خروجي سدها در سيل اخير نشان مي‌دهد كه عدم‌تخليه بموقع مخازن و طمع آب اندوزي، كارايي برخي سدها هنگام سيل را به‌شدت پايين آورده. در سيل اخير سدها خوب عمل نكردند، آب آمده را به‌دليل عدم‌مديريت مخازن رها كردند؛ مانند وان كوچك يا بزرگي كه پر بود و يك قطره آب هم از آن سر ريز مي‌كرد.

در بسياري از مناطق اين سيل تخريب كرد و استفاده‌اي از آن نشد. در چنين شرايطي سيلابي كه مناطق مختلفي را در‌برگرفته قابل استفاده نيست و به سمت درياها مي‌رود. اينجا اين سؤال مطرح است كه چه منطقي وجود دارد كه از يك سو آب شيرين جاري در رودخانه‌ها را مهار نكنند و از سوي ديگر اجازه دهند كه اين آب وارد دريا شده و به آب شور تبديل شود و سپس با هزينه بسيار گزاف آب شور به آب شيرين تبديل و با انتقال به ترازهاي يك‌هزار تا 2هزار متري پمپاژ شود؟
برچسب ها: سیلاب ، مخازن آب ، سدها ، انرژی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: