کد خبر: ۳۰۵۶۳۵
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
0
پول‌نیوز -  معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بر اساس براوردهای اولیه، سرمازدگی و یخبندان بهاره روزهای دوم تا 4اردیبهشت ماه سال جاری، نزدیک به 300 میلیارد تومان به اراضی زراعی و باغی استان خسارت وارد کرد.

غلامعلی مرادی در جلسه کارگروه مشترک خشکسالی ، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاورزی استان با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق گزارشات اکیپ های اعزامی برآورد خسارت، در سال زراعی جاری تاکنون سرمازدگی و یخبندان نزدیک به300 میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، و سیل نیز نزدیک به 55 میلیارد تومان به محصولات زراعی و باغی، دام و طیور و تاسیسات کشاورزی استان خسارت وارد کرده است.

وی افزود : با توجه به اینکه سرمازدگی و یخبندان بهاره بیشترین میزان خسارت گزارش شده در سال زراعی جاری تا کنون بوده است ، محصولات باغی دانه دار اعم از سیب و انگوربه میزان ده درصد ، درختان هسته دار در حدود 25 درصد، میوه های خشک اعم از گردو و بادام  در حدود 25 درصد و محصولات زراعی شامل چغندر قند و گندم نیز در سطح کمتر دچار خسارت شدند.

مرادی تاکید کرد: با توجه به اینکه خسارت سرمای دیر رس بهاره  در مرحله ابتدای گلدهی محصولات باغی دانه دار و هسته داراستان و در مرحله قبل از خوشه دهی گندم و رشد چغندر قند اتفاق افتاده است، برآورد نهایی خسارت پس ازمیوه دهی و به بار نشستن محصول و دیگر بررسی های میدانی تهیه و گزارش تکمیلی آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به اقدامات پیشگیرانه ای که باغداران برای پیشگیری از سرمازدگی می توانستند انجام دهند، اشاره کرد و افزود: باغداران از هم اکنون اقدامات و تمهیدات لازم را برای محافظت از درختان و باغ های خود در برابر سرما زدگی در سال آینده انجام دهند تا در مواقع بحران غافلگیر نشوند.

وی با بیان اینکه تاثیر کارکرد دستگاه ها و روشهای مبارزه با سرمازدگی در باغات باید توسط محققین در این زمینه سنجیده شود تا از هم اکنون بتوانیم یک برنامه عملیاتی جامع و مدونی برای افزایش اگاهی کشاورزان و کاهش میزان خسارت وارده در سال زراعی اینده تدوین کنیم، ادامه داد: برگزاری کلاس های ترویجی آموزشی و اشنایی کشاورزان با روش های فعال مقابله با سرما زدگی و سایر حوادث غیر مترقبه منطبق با اخرین تکنولوژی های روز دنیا ضروری است.

مرادی تصریح کرد: برابر دستورالعمل ابلاغی کمیته خسارت در شهرستان ها تشکیل یافته و نسبت به برآورد خسارات با حضور نمایندگان فرمانداری، بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی جهت تکمیل فرم و پرونده اقدام می شود ، تاجهت اتخاذ تصمیمات در رده های بالاتر به مدیریت بحران استانداری و وزارت جهاد کشاورزی ارجاع داده شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آذربایجان غربی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: