کد خبر: ۳۱۴۶۳۹
۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۹
۶
بسیاری از تشکل‌های صنفی پزشکی واکنش های به شدت منفی نشان داده اند و به هر بهانه ای خواستار اجرایی نشدن این الزام قانونی هستند.

پول‌نیوز - سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای قانون، کلیه صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی را ملزم کرده که از دستگاه کارتخوان استفاده کنند و هدف از این کار را شفاف سازی بهتر و بیشتر درآمدها و همچنین مبارزه با فرار مالیاتی عنوان کرده است.


در این میان بسیاری از تشکل‌های صنفی پزشکی واکنش های به شدت منفی از خود نشان داده اند و به هر طریق و بهانه ای خواستار اجرایی نشدن این الزام قانونی هستند.

 

دندان‌پزشکان دندان گِرد


مجلس شورای اسلامی در راستای مقابله با فرار مالیاتی و در قالب دو بند الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸، پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی یا همان دستگاه کارتخوان بانکی و مراکز درمانی را ملزم به پرداخت ۱۰ درصد دستمزد پزشکان به حساب سازمان امور مالیاتی کشور بابت علی الحساب مالیات کرد.


سازمان امور مالیاتی کشور طبق بند (ی) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 و تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه صاحبان حرفه و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌شود، را در چهارچوب آیین‌نامه تبصره (2) ماده (169) قانون مالیات‌های مستقیم ملزم به نصب، راه اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی کرده است.


در این بین چندی پیش نامه انجمن دندان پزشکان عمومی ایران به معاون اول رییس جمهور واکنش های منفی جامعه را درپی داشته است.


در متن این نامه که برای اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری ارسال شده آمده است: «احتراماً، نظر به اینکه بشرح بند «ی» تبصره ششم قانون بودجه سال جاری مقرر گردیده است صاحبان حرف پزشکی در چارچوب آئین‌نامه تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم (مصوب ۲۴/۰۴/۱۳۹۶ هیات محترم دولت) اقدام به نصب پایانه فروشگاهی نمایند و طبق بند «ت» ذیل ماده یک آئین‌نامه فوق‌الذکر منظور همان سامانه فروش است که برای معاملات تجاری مورد استفاده است.



حال آنکه حرفه پزشکی ارائه خدمات است که ترتیبات و تشریفات آن متفاوت از اصنافی است که فروش کالا و معاملاتی تجاری انجام می‌دهند، با توجه به مراتب و اینکه آئین‌نامه مذکور حدود دوسال قبل از قانون بودجه تصویب گردیده و مفاداً ناظر به ارزش کالا و خدمات غیرپزشکی است و قاعدتاً بایستی با توجه به حکم بند (۶) صدرالذکر اصلاح گردد و از طرفی به جهت فقد سابقه برای پزشکان از نظر اجرایی ایجاد مشکل نموده است که مآلاً ارائه خدمات پزشکی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، لذا اولاً خواهشمند است مقرر فرمائید آئین‌نامه با عنایت به شرایط جدید اصلاح شود، ثانیاً اجرای آن برای مدت بیشتری در مورد صاحبان حرف پزشکی به تعویق افتد تا سازوکار اجرای صحیح آن فراهم گردد. از توجه ویژه حضرتعالی سپاسگزاریم».

 

اینکه نصب دستگاه کارتخوان و دریافت حق الزحمه به صورت الکترونیکی و به دور از حاشیه هایی که در پرداخت نقدی وجود دارد چه تاثیر منفی می‌تواند در ارائه خدمات پزشکی داشته باشد را باید انجمن دندانپزشکان عمومی عنوان کنند.


لازم به یادآوری است در روزگاری قرار داریم که "دست فروش"‌های محترم که عده ای در قانونی و یا غیرقانونی بودن کار و درآمدشان نظرات گوناگون دارند و یا "پیک موتوری" که به لحاظ شرایط کاری اش مجهز به دستگاه کارتخوان هستند این قشر خدمات‌دِه به چرایی این مخالفت باید پاسخ صریح دهند.

 

نه این که این الزام فقط در راستای اجرای قانون و شفاف سازی است.

 

مهم‌ترین هدف دریافت مالیات، کسب منابع لازم برای مخارج دولت است.

 

یکی از موارد مصرف مالیات اخذ شده توسعه خدمات و امکانات بهداشتی و درمانی است.

 

برخورداری از یک زندگی مولد و با کیفیت، همراه ‏با طول عمر قابل قبول و به دور از بیماری و ناتوانی حقی همگانی است که مسئولیت آن برعهده دولت هاست.

 

طبق قانون 3 درصد از مالیات بر ارزش افزوده در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد که در جهت تامین مالی هزینه های پروژه های بزرگ شهرداری ها نظیر تجهیز و نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد فضاهای تفریحی، ترمیم خیابانها و معابر شهری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.


علاوه بر موارد ذکر شده بالا، حفظ استقلال و تمامیت کشور از طریق تامین وسایل و تجهیزات دفاعی و اداره نیروهای نظامی و انتظامی، تامین آب، برق، مخابرات برای عموم جامعه، استقرار امنیت اجتماعی، توزیع عادلانه ثروت و کاهش فاصله طبقاتی و غیره از مواردی است که هزینه آن از طریق درآمدهای مالیاتی کشور تامین می شود.

 

به زبان ساده تر بخشی از پولی که بابت مالیات گرفته می شود جهت عمران و آبادانی کشور خرج می شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۶
نظرات بینندگان
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
01:31 - 1398/05/26
واقعا من نمیدونم چرا باید تو مطب این دکترا کارتخوان نباشه؟؟؟

استادم تو دانشگاه میگفت: رفتم برای عمل دکتر گفت بابت هزینه عمل سکه پرداخت کنید.
بی نام
Iran, Islamic Republic of
01:34 - 1398/05/26
راست گفته...

من شنیدم بعضی از دکترا پول ویزیت را به حساب منشیاشون میریزن تا مالیات ندن

آخه یکی نیست بگه شما که ماهی خداتومان درمیارید چرا ان قدر لوس بازی درمیارید

خیرسرتون تحصیل کرده جامعه هستید
لیلا خان مرادی
United States
01:56 - 1398/05/26
من متوجه نمیشم چرا باید قشری که درآمد بسیاری بالایی داره از مالیات دادن فرار کنه...

درسته تو مملکت ما قانون به درستی اجرا نمیشه..

حداقل شما که وضعیت مالیتون خوبه مالیات خودتون رو بدید
زینب
United States
01:58 - 1398/05/26
واقعا متاسفم براتون


نامه رو خوندم... احتمالا دستگاه pos جلو دستشون رو میگیره نمیزاره کار کنن.

شایدم تمرکز آقا و خانم دکتر رو میگره...خخخ
احمد
Iran, Islamic Republic of
08:15 - 1398/05/26
خاک عالم تو سرتون
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
11:48 - 1398/05/26
اتفاقا کاری خوبی می کنند که مالیات نمیدن

چرا باید مالیات بدن ؟؟؟ چه خدماتی مگه دولت به مردم میده...

منم بودم مالیات نمی دادم
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: