May 2024 13 / دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۵۲۵۶
۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
0
تهرانی‌ها بیشتر از سایر شهرها فشار اقتصادی را حس کرده‌اند. متوسط هزینه زندگی در استان تهران چهار میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است.

پول‌نیوزدر سالی که گذشت متوسط هزينه‌ و درآمد سالانه‌ يك خانوار شهري به ترتیب ٣٩ و ٤٣ میلیون تومان بوده است. این خلاصه آماری است که صبح امروز توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است. بر این اساس از 20 هزار و 350 خانوار شهری تحقیق به عمل آورده شده است که نتایج آن نشان می‌دهد بررسي متوسط هزينه كل سالانه يك خانوار شهري نشان مي‌دهد كه تهرانی‌ها بیشتر از سایر شهرها فشار اقتصادی را حس کرده‌اند. متوسط هزینه زندگی در استان تهران چهار میلیون و 800 هزار تومان اعلام شده است.

خوراک پرخرج

در سال ١٣٩٧ تعداد خانوارهاي آمارگيري شده در اين طرح 20 هزار و 350 خانوار نمونه در نقاط شهری و 18 هزار و 160 خانوار نمونه در نقاط روستايي كشور است.

میانگین هزینه زندگی در پایتخت؛ حدود 5 میلیون تومان

بیشترین درآمد خانواده‌ها صرف تامین هزینه‌های مربوط به خوراکی بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد گخ از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار شهري ٩٤ میلیون و ٥٠٥ هزار ريال با سهم ٢٤,٠ درصد مربوط به هزينه‌های خوراكي و دخاني و ٢٩٨ میلیون و ٧٢٢ هزار ريال با سهم٧٦.٠ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است.

متوسط هزینه‌های یک خانوار شهری 19 درصد افزایش پیدا کرد

 متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يك خانوار شهري 393 میلیون و 227 هزار ريال بوده است كه نسبت به رقم مشابه در سال قبل 19.3 درصد افزايش نشان مي دهد. از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار شهري ٩٤ میلیون و ٥٠٥ هزار ريال با سهم ٠,٢٤ درصد مربوط به هزينه‌های خوراكي و دخاني و ٢٩٨ میلیون و ٧٢٢ هزار ريال با سهم٠,٧٦ درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. دربين هزينه‌‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم با  ٠,٢١  درصد مربوط به هزينه‌ گوشت و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي بيشترين سهم با ٠,٤٥ درصد مربوط به هزينه مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

متوسط درآمد اظهار شده 18.6 درصد افزایش پیدا کرده است

متوسط درآمد اظهار شده‌ی سالانه‌ يك خانوار شهري 434 میلیون و 905 هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل، 18.6  درصد افزايش داشته است. بر اين اساس در سال 97 رشد متوسط درامد سالانه خانوارهاي شهري نزدیک به رشد هزينه كل سالانه است. منابع تامين درامد خانوارهاي شهري نشان مي­دهد كه 33.4 درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، 17 درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و 49.6 درصد از محل درامدهاي متفرقه خانوار تأمين شده است.

هزینه زندگی در شهر 1.8 برابر روستا

زندگی در شهر 1.8 برابر گران‌تر از زندگی در روستا است. این نتیجه‌ای است که می‌توان از گزارش اخیر مرکز آمار ایران گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد که متوسط هزينه‌ كل خالص سالانه‌ يك خانوار روستایی 214 میلیون و 472 هزار ريال بوده است كه  نسبت به سال قبل 20 درصد افزايش نشان مي‌دهد.

از هزينه‌ كل سالانه‌ خانوار روستايي 80 میلیون و 246 هزار ريال با سهم 37 درصد مربوط به هزينه‌هاي خوراكي و دخاني و 134 میلیون و 226 هزار ريال با سهم 63 درصد مربوط به هزينه‌هاي غيرخوراكي بوده است. در بين هزينه‌هاي خوراكي و دخاني، بيشترين سهم با 24 درصد مربوط به هزينه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و در بين هزينه‌هاي غيرخوراكي، بيشترين سهم با 28 درصد مربوط به مسكن، سوخت و روشنايي بوده است.

درآمد روستایی‌ها یک دوم شهرنشین‌ها برآورد شده است

در حالی که بر اساس آمارهای منتشر شده هزینه زندگی در شهر 1.8 برابر زندگی در روستا است؛ شهرنشین‌ها 2 برابر روستانشین‌ها درآمد دارند.  متوسط درامد اظهار شده­ سالانه‌ يك خانوار روستايي 233 میلیون و 114 هزار ريال بوده است كه نسبت به سال قبل 15.5 درصد افزايش داشته است. منابع تامين درآمد خانوارهاي روستایی نشان مي­دهد كه 30.7 درصد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، 31.9 درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و 37.4 درصد از محل درامدهاي متفرقه خانوار تأمين شده است.

متوسط هزینه‌ها و درامد خانوار بر حسب استان

بررسي متوسط هزينه كل سالانه يك خانوار شهري نشان مي‌دهد كه استان تهران با ٥٨٤ میلیون و ٦٧٦ هزار ريال بيشترين و استان كرمان با ٢٣٧ میلیون و ٤١٥ هزار ريال كمترين هزينه را در سال ١٣٩٧ داشته‌اند.

همچنين استان تهران با ٦٤٠ میلیون و ٣٠٣ هزار ريال بيشترين و استان آذربايجان غربي با ٢٦٤ میلیون و ٧١١ هزار ريال، كمترين متوسط درامد سالانه يك خانوار شهري را در سال ١٣٩٧ به خود اختصاص داده است.

برچسب ها: هزینه زندگی ، درآمد
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: