May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۵۷۳۹
۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
0
مجلس و دیگر سیاست‌گذاران به دنبال ایجاد ثبات در نرخ ارز و امنیت اقتصادی هستند تا به این واسطه بتوانند به فعالیت سامانه‌ نیما و سنا و... خاتمه دهند.

پول‌نیوز - علیشاهی گفت: با فراهم آوری پیش‌نیاز‌هایی همانند امنیت اقتصادی، آغاز فعالیت بازار متشکل ارزی و... رسالت سامانه نیما، سنا و... خاتمه یافته و تخصیص ارز از این طریق منتفی خواهد شد.

 

به گزارش پول نیوز به نقل از گسترش نیوز، معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد سیاست‌گذاری‌های بازار ارز در خصوص ارز آزاد و نیمایی، مطرح کرد: ‌دولت‌مردان و مجلس حدود ۶ ماه بر روی فراهم آوری پیش‌نیاز‌های بازار متشکل ارزی تمرکز کرده‌اند و خوشبختانه تاکنون تا حد رضایت‌بخشی این اهم محقق شده است.

 

آقاپور علیشاهی ادامه داد: یکی از لازمه‌های تشکیل بازار متشکل ارزی، وجود نرخ ثابت و مشخصی در بازار ارزی است. به همین منظور سیاست‌هایی در راستای بازگشت آرامش به این بازار اعمال‌شده است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد: مدتیست نرخ ارز به‌خوبی تحت کنترل نهاد ناظر قرارگرفته و طبق آخرین دستور‌العمل و سیاست‌‌گذاری‌ها، بانک مرکزی به دنبال حفظ و کنترل نظام عرضه و تقاضا بازار است.

 

وی معتقد است: در حقیقت بانک مرکزی با نظارت‌های سخت‌گیرانه‌ خود توانسته تأثیر و دخالت عوامل حاشیه‌ای را به حداقل ممکن برساند.

 

آقاپور علیشاهی مطرح کرد: مجلس به‌طورجدی به دنبال وجود پایه مشخص و ثابتی میان ارز نیمایی و نرخ آزاد است. به‌محض ایجاد حاشیه‌امنی در این زمینه و وجود ثبات اطمینان بخشی، بازار متشکل ارزی فعالیت خود را آغاز کرده و مهر ثبات نهایی را بر روی نرخ‌ها وارد می‌کند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تشریح کرد: مجلس و دیگر سیاست‌گذاران به دنبال ایجاد ثبات در نرخ ارز و امنیت اقتصادی هستند تا به این واسطه بتوانند به فعالیت سامانه‌ نیما و سنا و... خاتمه دهند.

 

وی در مورد این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چه زمانی فعالیت سامانه‌های نیما و سنا خاتمه میابد؟ پاسخ داد: دولت سعی دارد تا تفاوت‌ نرخی میان ارز دولتی با آزاد را از میان ببرد و ثبات بازار بدون هیچ دخالتی به مسیر خود ادامه دهد. این امر در دست‌رس بوده و با دست‌یابی به این موضوع، زمان خاتمه فعالیت سامانه‌های جانبی فرا خواهد رسید.

 

آقاپور علیشاهی در پایان این گفت‌وگو گفت: اکنون سامانه‌های فعلی دچار هیچ اشکال و نقصی نیستند اما برای بهبود شرایط کلی اقتصاد و جلوگیری از رانت‌های ناخواسته باید تفاوت نرخی از میان برود. رسالت این سامانه‌ها مقطعی بوده و پس از رسیدن به شرایط مطلوب دیگر نیازی به وجود آنها نیست.

 

لازم به ذکر است؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بلاتکلیفی سامانه نیما و افزایش ۳۰ درصدی نرخ ارز در این سامانه انتقاد کرده بود و بیاناتی همچون دولت و بانک مرکزی باید سیاستی را برای خروج از وضعیت نابسامان ارز نیما اتخاذ کند را داشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: