کد خبر: ۳۱۶۰۸۴
۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
0

پول‌نیوز - یک کتاب خوب می­تواند هرکسی را به کتابخوانی و مطالعه علاقه­­­­­­­مند سازد. پس مهم است که در آغاز مسیر و ابتدای راه کتابخوان شدن کار را با یک کتاب خوب شروع کنیم. البته معرفی یک کتاب برای آغاز کتابخوانی اصلا کار ساده­ای نیست.

بانک کتاب تلکتاب با بیش از 20 هزار جلد کتاب مختلف درسی و غیر درسی سعی کرده است تا به صوررت آنلاین کتاب های مناسب را به طور کامل برای کاربران خود معرفی نماید و در صورتی که کاربران نیاز داشته باشند می توانند سفارش خرید ثبت کنند و آن را در محل مورد نظر دریافت نمایند.

شرایط ارسال کتاب در سامانه تلکتاب را می توانید از اینجا مطالعه نمایید. در ادامه توضیحات بیشتری درمورد نحوه معرفی کتاب بیان خواهیم کرد.

امروزه در هر زمینه­ای تبلیغات بسیار زیاد شده است و وقتی کسی میخواهد شروع به کتابخوانی کند، ممکن است به راحتی تحت تاثیر تبلیغات دنیای کتاب قرار بگیرد و کتاب نامناسبی انتخاب کند. در این صورت فرد بیشتر و بیشتر از کتاب فاصله بگیرد.

نکته مهم در انتخاب کتاب و شروع کتابخوانی، شناخت مناسب از خودمان است. باید بدانیم مایلیم در چه زمینه­ای کتاب بخوانیم. کتاب فلسفی را ترجیح میدهیم یا رمان؟ روانشناسی یا زندگی­نامه؟ پیشنهاد ما این است که خود را محدود نکنید و در زمینه­های مختلف مطالعه کنید. به مرور زمان متوجه می­شوید به چه نوع کتاب­هایی علاقه دارید.

معرفی کتاب برای شروع مطالعه

علاوه بر شناخت خود لازم است درباره بعضی موضوعات پیرامون کتاب نیز آگاهی بیابیم تا برای شروع، گرفتار کتابی سخت­خوان نشویم. مثلا بیشتر کتاب­هایی که به صورت جریان سیال ذهنی نوشته شده­اند، برای شروع مطالعه مناسب نیستند. به طور مثال تصور کنید با کتاب­هایی مثل رمان خشم و هیاهو، ایلیاد یا کتاب کنستانسیا شروع به کتابخوانی کنید. مطمئن باشید در همان ابتدا با مشکل مواجه می­شوید. درک کتاب­هایی که به صورت جریان سیال ذهنی نوشته شده­اند در اکثر موارد کار طاقت­فرسا و سختی است.

چند کتاب پیشنهادی برای شروع کتابخوانی:

  • جاناتان مرغ دریایی
  • کیمیاگر
  • هنر خوب زیستن
  • مردی به نام اوه
  • احتمال عشق در نگاه اول
  • شازده کوچولو
  • ناطور دشت
  • کوه پنجم
  • ملت عشق
  • موش­ها و آدم­ها
  • گیرنده شناخته نشد
  • راز مادرم
  • مروارید
  • دوست بازیافته
  • نفرتی که تو می­کاری
  • خودت باش دختر
  • دختر پنهانم

طعم شیرین کتاب­ها را به دیگران نیز بچشانید

 

معرفی کتاب خوب، یکی از وسوسه­هایی است که کتابخوان­ها با آن روبرو هستند. یک معرفی خوب باید به دو سوال پاسخ دهد:

  1. این کتاب در چه مورد است؟
  2. تا چه اندازه خوب است؟

در طول معرفی، قرار نیست تمام ماجرا را شرح دهیم. این کار فقط باعث می­شود کیف خواندن کتاب برای مخاطب از بین برود. کافی است فقط موضوع اصلی را در حد یک جمله بیان کنیم. مثلا برای معرفی کتاب (( پاییز فصل آخر سال است )) نوشته ی نسیم مرعشی، تنها کافی است بگوییم: موضوع کتاب، درمورد اهمیت تلاش بیشتر و هدف گذاری چند برابری است.

چیزی که باید درموردش مفصل حرف بزنیم، این است که این کتاب چه تاثیری روی شما داشته؟

بیایید فرض کنیم  می­خواهیم درباره رمان (( وقت معلوم ))  صحبت کنیم. در این رمان قسمتی هست که باید خودت و تمام عالم و آدم را حساب رسی کنی. دو دو تا جهار تا کنی. تو هم مانند شخصیت اصلی داستان شک می­کنی. تلاش می­کنی یک بار دیگر همه چیز را به خود بفهمانی.

مخاطب هنگامی که می­بیند این کتاب چطور تاثیری روی شما داشته، به راحتی تصمیم می­گیرد آن را بخواند یا نخواند. البته نکات دیگری هم هستند که باید رعایت شوند.

سعی کنید از حس خودتان نسبت به آن کتاب حرف بزنید. معرفی باید به شکلی جدی صورت بگیرد. شوخی کردن در معرفی کتاب، مخاطب شما را به شک انداخته و گیج می­کند. پس از این کار، بپرهیزید. البته جدی بودن، با سرزنده بودن منافاتی ندارد. بکوشید با استفاده از کلمات پر انرژی، متنی سرزنده تولید نمایید.

منفی و تحقیر آمیز ننویسید. اگر کتابی دارای مشکل بود، آن را بیان کنید اما تا حد امکان سعی کنید افعال مثبت به کار ببرید. اگر در معرفی کتاب از کلمات تحقیر آمیز استفاده کنید، احساسات منفی را منتقل خواهید کرد.

مثلا نگویید: این رمان به هیچ گونه کوشش ذهنی نیاز نداشت و کاملا سطحی بود.

به جای آن بگویید: این کتاب، مناسب کسانی است که نمی­خواهند رمان­های سخن و جدی بخوانند و یک رمان راحت را ترجیح می­دهند.

معرفی کتاب به این معنا است که شما سعی دارید کسی را به طور اجمالی با یک کتاب آشنا کنید. پس سعی کنید چیزی را که برای شما جالب بوده، به آن شخص معرفی کنید.

برای همه ما لازم است کتاب مناسب خودمان را از بین دریای کتاب­ها انتخاب کنیم. معرفی کتاب، روشی سخاوتمندانه است که کمک می­کند دیگران، به راحتی کتاب­های مناسب و خوب را پیدا کنند.

البته معرفی کتاب به کسانی که تازه کتابخوانی را آغاز کرده­اند، مقوله دیگری است که دشواری­های بیشتری دارد. کتاب (( منگی )) اثر (( ژوئل اگلوف )) از جمله کتاب­هایی است کم حجم و بسیار خواندنی است که با ترجمه (( اصغر نوری )) در انتشارات (( افق )) به چاپ رسیده. این رمان، شکل روایت و خاطره­ نویسی دارد.

یا کتاب (( کیمیاگر )) اثر (( پائولو کوئلیو )) ترجمه (( آرش حجازی ))

پائولو کوئلیو در سال 1947 در ریو دوژانیرو برزیل متولد شد. قبل از معروف شدن به عنوان یک نویسنده مشهور، یک نمایش نامه نویس، کارگردان تئاتر، هیپی و ترانه سرای موسیقی مردمی برزیل بود. کتاب کیمیاگر او در 29 کشور جهان منتشر شد. این کتاب توسط دانشگاه شیکاگو، به عنوان کتاب درسی توصیه می­شود.

برخی دیگر از کتاب­های پائولو کوئلیو:

  • بریدا ( 1990 )
  • مکتوب ( 1994 )
  • کنار رود پیدرا نشستم و گریستم ( 1994 )
  • کوه پنجم ( 1996 )

قسمتی از متن کتاب کیمیاگر:

یک شب که جوان به آسمانی بدون ماه می­نگریست، به کیمیاگر گفت: (( قلب من از رنج می­ترسد ))

(( به او بگو ترس از رنج از خود رنج بدتر است. و این که هیچ قلبی تا زمانی که در جست ­­و ­جوی رویاهایش باشد هرگز رنج نخواهد برد. چون هر لحظه جستجو، لحظه ملاقات با خداوند و ابدیت است ))

جوان به قلبش گفت: (( هر لحظه جستجو، یک لحظه ملاقات است هنگامی که گنجم را می­جستم هر روز درخشان بود چون می­دانستم هر ساعت بخشی از رویای یافتن را تشکیل می­دهد. هنگامی که گنجم را می­جستم، چیزهایی را در راه کشف کردم که اگر شهامت تجربه­های غیر ممکن چوپان­ها را نداشتم هرگز رویای یافتن­شان را نمی­دیدم.

معرفی کلی یک کتاب

برای معرفی یک کتاب به طور کلی و برای همه افراد می­توانید چک لیستی به شکل زیر طراحی کنید:

  • نام کتاب:

بهتر است علاوه بر اسم فارسی، اسم انگلیسی کتاب را نیز ذکر کنید. قرار دادن لینک آمازون کتاب هم مفید خواهد بود. اگر کتاب دارای عنوان دوم است، آن را هم ذکر کنید.

  • تاریخ چاپ نسخه اصلی کتاب­ و نسخه ترجمه شده:

بعضی ناشرها تاریخ چاپ نسخه اصلی کتاب­ها را ذکر نمی­کنند. در این حالت تاریخ انتشار آن کتاب را جست و جو و درج کنید.

  • تعداد صفحات:

در این قسمت علاوه بر تعداد صفحات و قطع کتاب، می­توانید نظر خودتان را هم درباره حجم کتاب ذکر کنید.

  • نویسنده:

می­توانید علاوه بر ذکر اسم نویسنده لینک وب سایت نویسنده یا ویکی پدیا انگلیسی را نیز قرار دهید. ارائه یک بیوگرافی کوتاه از نویسنده کتاب هم می­تواند برای خوانندگان جالب باشد.

  • مترجم:

در این قسمت می­توانید فقط به ذکر نام مترجم اکتفا کنید یا اینکه می­توانید بعضی کتاب­هایی که این مترجم قبلا ترجمه کرده، معرفی کنید.

  • کیفیت ترجمه:

این قسمت، از همه­ترین بخش­های معرفی کتاب است که باید با دقت و بدون سهل انگاری انجام شود. توجه کنید در نوشته خود، کاملا صادق باشید.

 

برچسب ها: کتاب
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: