May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۷۹۸۲
۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
0
تنها 35 درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از رایانه برخوردارند و این در حالی است که 61.8 درصد آن‌ها از تلفن همراه استفاده می‌کنند.

پول‌نیوز - کمتر از یک دهه پیش همه چیز زمین تا آسمان فرق می‌کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، 45.9 درصد خانوارهای کشور در سال 92 به اینترنت دسترسی داشته‌اند. این در حالی است که چهار سال بعد، یعنی در سال 1396، میزان دسترسی خانوارها به اینترنت به 69.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

ضریب نفوذ اینترنت درجامعه دانشگاهی بیشتر از همه جوامع است. این ضریب برای کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند، به  93.4 درصد رسیده است. در مقابل اما ضریب نفوذ اینترنت در بین جامعه بی‌سواد یا کم سواد کشور تنها هشت درصد اعلام شده است.

تحلیل آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که این روزها وابستگی خانوارهای ایرانی به تلفن‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر از وابستگی آن‌ها به رایانه یا اینترنت‌های وای‌فای و مودمی است.

70 درصد کاربران شش ساله و بیشتری که از اینترنت استفاده می‌کنند، درگیر شبکه‌های اجتماعی شده‌اند؛ 55 درصد این جامعه از شبکه جهانی اطلاعات برای دانلود موزیک و فیلم استفاده می‌کنند و جستجوی اطلاعات تنها 35 درصد را به خود اختصاص داده است.

70 درصد کاربران اینترنت، درگیر شبکه‌های مجازی

چند درصد خانوارها لپ‌تاپ دارند؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخورداری خانوارهای کشور از رایانه عموما در قالب لپ‌تاپ است. 40.3 درصد خانوارهای ایرانی به حداقل یک دستگاه لپ‌تاپ مجهز هستند و این در حالی است که تنها 29.2 درصد حداقل یک رایانه معمولی دارند.

 

همه برای گوشی!

تنها  35 درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از رایانه برخوردارند و این در حالی است که 61.8 درصد آن‌ها از تلفن همراه استفاده می‌کنند. آمارهای مرکز آمار ایران می‌گویند که  99 درصد از تحصیل کرده‌ها، از گوشی هوشمند استفاده می‌کنند.

اما اگر بخواهیم به تفکیک سن میزان استفاده از تلفن همراه افراد را بسنجیم، گروه سنی 25 تا 49 سال، با 94.9 درصد بیشترین استفاده از تلفن همراه را دارند.

بر خلاف تصور عموم جامعه، تهرانی‌ها با وجود جمعیت بالا، جایی در صدر جدول استفاده از تلفن همراه ندارند. 98.6 درصد خوزستانی‌ها از تلفن همراه و فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره‌مندند که این آمار آن‌ها پر استفاده‌ترین در سطح کشور کرده است. بعد از خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد با 98.4 درصد و سپس بوشهر با 98.2 درصد بیشترین برخورداری را از تلفن همراه دارند.


70 درصد کاربران اینترنت، درگیر شبکه‌های مجازی

اینترنت همه سیار شده است

ضریب بالای نفوذ گوشی‌ها باعث شده که بیشترین محل دسترسی به اینترنت برای ایرانی‌ها، محل مشخصی نباشد. 94.5 درصد کاربران به شکل سیار از اینترنت بهره‌مندند، 80.6 درصد در محل سکونت خود، 6.7 درصد در محل تحصیل و تنها 5.9 درصد در محل کارشان از اینترنت استفاده می‌کنند.

یزدی‌ها؛ بیشترین برخورداری از رایانه شخصی

تهران اینجا صدر جدول را تسخیر نکرده است. احتمالا انتظار این گزاره را نداشته باشیم اما آمارها می‌گویند بیشترین برخورداری از یارانه برای یزدی‌هاست. 81 درصد یزدی‌ها رایانه شخصی دارند و بعد از آن تهران با 77.9 درصد در رتبه دوم ایستاده است.


70 درصد کاربران اینترنت، درگیر شبکه‌های مجازی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: