کد خبر: ۳۱۹۷۸۶
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
0
پول نیوز- گرجستان بعد از به کارگیری سامانه‌های شفاف ساز بانکی و تجاری شکل بی سابقه‌ای رشد کرد، به‌طوری که در سال‌های اخیر به یکی از امن‌ترین و سالم‌ترین اقتصاد‌های دنیا تبدیل شده است.

 

 

به گزارش پول نیوز، بعد از فروپاشی شوروی، برخی جمهوری‌های تازه استقلال یافته دچار بی قانونی و هرج و مرج شدند.

در گرجستان باند‌های مافیایی اقتصاد را در دست گرفتند و بدون عبور از گمرک کالا را به قیمت دلخواه در کشور می‌فروختند تا جایی که قاچاق، انحصار، زورگویی، اخاذی و رشوه خواری در ادارات گرجستان در دنیا مشهور شد.

نتیجه فساد و ناامنی هم کاهش سرمایه گذاری و تولید و افزایش بیکاری و تورم بود. در سال ۲۰۰۶ دولت گرجستان تلاش کرد با استفاده از سامانه‌های شفاف ساز به این وضع خاتمه دهد.

گرجستان چگونه به یکی از امن‌ترین اقتصاد های دنیا تبدیل شد

دولت سامانه‌های گمرک، حمل و نقل، انبارها، و فروشگاه‌های کل کشور را الکترونیکی و به هم وصل کرد به طوری که هر کالایی که در گرجستان وارد یا فروخته شد و هر پولی که در کشور جابجا می‌شد برای دولت قابل ردگیری بود. در نتیجه با شفاف شدن جریان کالا‌ها و پول بانک‌های پولوشویی و قاچاق لو رفته و محو شدند.

گرجستان با به کارگیری سامانه‌های شفاف ساز بانکی و تجاری اقتصاد گرجستان به شکل بی سابقه‌ای رشد کرد، به طوری که در سال‌های اخیر به یکی از امن‌ترین و سالم‌ترین اقتصاد‌های دنیا تبدیل شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: