May 2024 08 / چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۱۹۸۹۰
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
0
پول نیوز - برخی از گران‌قیمت‌ترین رستوران‌ها دارای منو‌های منحصربه‌فردی هستند که نمونه آن‌ها را نمی‌توان در جا‌های دیگر پیدا کرد.

به گزارش پول نیوز، برخی رستوران‌ها و اغذیه‌فروشان در هنگام سرو محصولات خود اقدام به استفاده از روکش‌هایی با جنس طلا ۲۴ عیار می‌کنند.

 داستان لاکچری بازی این روزهای اعیان نشین ها پس از گذر از گوشت های ویل و صدف های خوراکی اینبار به بالاترین حد خود و شاید تا حدودی نوعی دهن کجی به دارایی های افراد رسیده است. از ابتدای سال متاسفانه در گوشه و کنار ایران خبرهایی مبنی بر استفاده از روکش طلایی روی برخی از غذاهای گران قیمت به گوش می رسد که اقدامی بسیار ناخوشایند آن هم در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران است.
 
اولین روکش طلا، بر استیک هایی در استان گیلان آن هم در یکی از رستوران های گلسار مشاهده می شود که با رسانه ای شدن این موضوع هر چند اندک اما صدای عده ای را نیز در می آورد و منجر می شود تا رئیس اتحادیه صنف اغذیه‌فروشان گیلان از شناسایی ۲ مرکز عرضه غذا با روکش طلا در سطح استان خبر داده و  گفت: با پایان تحقیقات میدانی و پس از کسب اطلاعات مستند بازرسان، نام این مراکز اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
این مقام مسئول معتقد است  اینکه برخی رستوران‌ها و یا اغذیه‌فروشان در هنگام سرو غذا اقدام به استفاده از روکش‌هایی با جنس طلا می‌کنند که نشانه کسادی بازار است و صاحبان این مراکز با انجام این دست از ترفندهای تبلیغاتی درصدد جذب مشتری بیشتر هستند!
 
اما این امر توجیه کاملا بی منطقی است که نمی تواند حتی در حیطه نگرش های رپرتاژ و یا تبلیغاتی جایگزین شود، به طوری که فروشنده ای که در طول سال فروش کاملی نداشته چطور می تواند با تهیه ورق های گران قیمت طلای خوراکی نسبت به جذب مشتری اقدام کند! مگر هر یک از برگ های طلای خوراکی چه قدر است؟!

طلای 24 عیار خوراک سفارشی لاکچری ها!

شکریه، رئیس اتاق اصناف گیلان پس از چند روز تقلب این واحدهای صنفی را خبر داده و می گوید: این واحدهای با استفاده از سلفون زرد با تقلب نام روکش طلا را می بردند و پس از بازرسی ها، این واحدها به علت مشکلات متعدد بهداشتی و همچنین تشویش در اذهان عمومی پلمپ شدند.

این بار هم مارکت ها و فروشگاه های مجازی در سایه عدم نظارت متولیان امر خرید و فروش های فضای مجازی، اقدام به فروش انواع ورق های خوراکی کرده اند وجالب است بدانید که روکش ها تنها به طلا ختم نشده و به مس و نقره نیز تبدیل شده است.
 
برای اینکه بیش تر با روند فروش و سرو این اقلام آشنا شویم به سراغ یکی از رستوران دارهای نه چندان مطرح با نام علیمردانی رفتیم. این رستوران دار که سالهاست در طبخ انواع غذاهای ایرانی و بین المللی مشغول است این امر را تقریبا خلاف قوانین کشور خوانده و با آن رسما مخالف است.

روکش های طلا قلابی هستند
علیمردانی یک سرآشپز در شمال تهران، در این باره می گوید: قطعا سرو این نوع غذاها برای افراد خاصی است که از روزهای قبل این غذا را سفارش داده اند چرا که تهیه این روکش ها ریسک بالایی دارد. چرا که این اقلام نیز دارای تاریخ انقضا بوده و در صورت عدن استفاده به موقع رقم بالایی را زیان به خریدار آن وارد می کند.
 
او ادامه می‌دهد: طبق بررسی‌هایی که در بازار انجام داده ام این ورق‌های طلایی به صورت تکی  فروخته نمی‌شوند و بسته‌های ده تایی است که رنج فروش آن از هر ورق یک تا ۱۰ میلیون تومان آب می‌خورد. رقمی که می تواند وعده قضایی بیش از پنجاه نفر باشد.
 
یک تکه (اسلایس) کیک با تزئین روکش طلا ۲۰۰ هزار تومان!

همچنین  بهناز اسدی کارشناس حوزه غذا، می گوید: سال های گذشته مجوز استفاده ورقه طلای خوراکی وجود داشت اما به علت لغو مجوز هم اکنون در مهمانی های خاص برای اشخاص مطرح این قلم استفاده می شود و اصل ورق های طلایی بقدری عیار کمی دارند که نمی توان آن ها را دارای خاصیت مفید دانست. در تبلیغات آن ها را ۱۸ عیار معرفی می کنند که صحت ندارد و در ایران یافت نمی شود.
 
اسدی بیان می کند: روکش هایی هم که هم اکنون در بسیاری از قنادی ها استفاده می شود همان آب طلایی است که به صورت ورق درآمده و با کلی اضافات شیمیایی حتی خاصیت هم ندارد. نرخ یک تکه کیک با تزئین روکش طلا برابر با ۲۰۰ هزار تومان است. هم اکنون نیز برای برخی از قنادی ها این روند انجام می شود ورق هایی که از جنس نقره و طلا هستند و البته در برخی موارد هم تنها از رنگ آن ها استفاده می شود.

جوابی که اتحادیه نمی داند و اصناف نمی گوید!

بستنی، پیتزا، شکلات و همچنین کباب های مختلفی که با این روکش طلا از ابتدای امسال رواج پیدا کرده است درست مانند زالو قصد مکیدن درآمد افراد ثروتمند جامعه آن هم تنها برای چشیدن یکباره آن را دارد. موضوعی که منجر شد تا به سراغ علی بهره مند، رئیس اتحادیه شیرینی فروشی برویم.
 
البته بهره مند رئیس اتحادیه شیرینی فروشی، در این باره می گوید: چنین چیزی را نشنیده ام و ندیده ام، اطلاعی هم از این موضوع ندارم!

شاید حسن ختام این گزارش، کشف نحوه ورود این کالاها(ورق های خوراکی طلا، مس و نقره) از طریق مشکل همیشگی واردات کالاهای ممنوع الورود یعنی کالای همراه مسافر باشد، وارداتی که با نام سوغاتی تعجب عموم جامعه را بر می انگیزد. جالب است بدانید که از لحاظ فقهی و شرعی نیز استفاده از این نوع قلم کالا در خوراک مسلمانان"حرام" اعلام شده و جمهوری اسلامی ایران نیز تمام قوانین و مقررات خود را بر مبنای شرع استوار می کند. حال تنها این بین ابهام مسئولیت پذیری نهادهایی نظیر اتحادیه ها، اصناف و وزارت صمت باقی می ماند که باید نسبت به افکار عمومی و خدشه دار کردن سرمایه اجتماعی پاسخگو باشند!

برچسب ها: رستوران‌ها ، روکش ، طلا ، سفارش
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: