May 2024 07 / سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
صنایع دستی در پیچ و خم چالش ها؛
کد خبر: ۳۱۹۹۱۶
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
۴
پول نیوز - در حالي كه شهرهاي ايران مملو از صنايع دست سازي است كه توسط مردان و زنان خوش ذوق ايراني ساخته ميشود اما؛ اين هنر كه ملي ترين و اصيل ترين صنعت ايران به شمار مي رود همچنان بعد از سال ها با چالشهاي جدي مواجه است.
این گنجِ رنج دیده را دریابیم
به گزارش خبرنگار پول نیوز، وقتي از جلوي ويترين فروشگاه هاي صنايع دستي عبور مي كنيم و با دست سازه هاي زيبا كه در پشت شيشه خودنمايي مي كنند مواجه ميشويم، شايد اولين كاري كه بكنيم اين باشد كه به اتيكت قيمت آن نگاهي بيندازيم اما؛ محصول مشابه آن را در همان فروشگاه خريداري كنيم بدون اينكه متوجه باشيم آن محصول ساخت چين و هند و ... است ولي به دليل اينكه قيمت محصول پايين تر از قيمت محصول ايراني است ما را بيشتر ترغيب مي كند.

در سازمان جهاني يونسكو ٦٠٠ صنعت دستي، ثبت شده كه ٤٥٠ مورد آن به نام ايران به ثبت رسيده است اما؛ سوال اينجاست كه آيا متولي اين صنعت توانسته اين صنايع ثبت شده و ثبت نشده را به خوبي به ايران و جهان معرفي كند؟ آيا منِ ايراني اطلاعات خوبي درباره اين دست سازه ها دارم؟ با نام محصولات يا كاربرد آنها يا نحوه ساخت آنها آشنايي دارم؟ یا چرا وقتي يك توريست وارد ايران ميشود و از بازارچه صنايع دستي ديدن مي كند هيچ پيش زمينه اي درباره اين محصول ندارد؟

قدمت صنايع دستي ايران بسيار زياد و از كيفيت و ظرافت بالايي برخوردار بوده و در واقع، صنایع دستی در ایران به ذات، برند هستند و در حالی که مردم سراسر دنیا صنایع دستی ایران را می شناسند اما؛ متاسفانه در تمام این سال ها، ما به عنوان برند های شرکتی کاری انجام نداده ایم.
سال های سال فرش، فرش ایران بوده اما هیچ شرکتی، روی آن کار و تبلیغ انجام نداده است. ما تصور کردیم تا ابد فرش ایران باقی خواهد ماند و مردم می خرند، در صورتی که فراموش کردیم کشورهایی مثل پاکستان، هند و چین می توانند به اسم فرش ایران تجارت کنند.

اینها تنها بخشی از مشکلاتی است که این صنعت با آن مواجه بوده و ما در این سلسله گزارش ها سعی داریم صنایع دستی ایرانی و دغدغه ها و چالشهای پیش روی آن را با شما در میان بگذاریم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: 0
در انتظار بررسی: 0
انتشار یافته: ۴
نظرات بینندگان
محمود عباسي
Iran, Islamic Republic of
21:44 - 1398/08/19
جالب بود تا حالا از اين منظر به اين موضوع توجه نكرده بودم
روح انگیز عابدی
Iran, Islamic Republic of
23:53 - 1398/08/19
به امید اشنایی و اگاهی بیشتر مردم مطلب خوبی بود و امید اینکه دست اندرکاران برای صناع دستی کشورمان و دیده شدن و ثبت ان کاری کنند سپاس
سحر علوی
Iran, Islamic Republic of
09:58 - 1398/08/20
متولی صنایع دستی خودش نمیزاره صنایع دستی به قول شما برند بشه
الناز
Iran, Islamic Republic of
12:12 - 1398/08/20
گزارش بسیار عالی و البته ناراحت‌کننده‌ای بود، امیدوارم که دریابند!
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: