کد خبر: ۳۲۰۰۰۴
۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
0
پول نیوز - رسولی گفت: ایستگاه‌های هوشمند در حوزه حمل و نقل ریلی در آینده نزدیک در دستور کار قرار می‌گیرد.
به گزارش پول نیوز، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن در هفتمین کنفرانس بین المللی ایستگاه‌های آینده اتحادیه بین المللی راه آهن‌ها با بیان اینکه هفتمین کنفرانس ایستگاه‌های آینده امسال به میزبانی شرکت راه آهن ایران برگزار شده است، گفت: امیدواریم این رویداد مهم بستری برای اشتراک دیدگاه‌ها و ارائه ایده‌های نو به منظور رسیدن به زبان مشترک در جهت توسعه حمل و نقل ریلی بین کشور‌ها و ارتقای سطح خدمات به مسافران و شهروندان در ایستگاه‌های راه آهن جهان باشد.

او با بیان اینکه ایران یکی از اولین کشور‌های منطقه در زمینه راه آهن و احداث خطوط ریلی بوده است، افزود: در ایران فکر احداث راه آهن از نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به منظور توسعه روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران با سایر نقاط جهان به وجود آمد و خطوط راه آهن مطرح شده و کارکرد‌های آن مشخص شد.

رسولی با بیان اینکه ساخت راه آهن سراسری شمال به جنوب ایران در سال ۱۹۲۷ میلادی با هدف اتصال دریای خزر به خلیج فارس و با عبور از رشته کوه‌های البرز و زاگرس مرکزی آغاز شد، گفت: از ویژگی‌های شاخص این مسیر حفظ یک پارچگی با وجود گذر از هفت اقلیم متفاوت و اقوام مختلف ایران و تنوع آثار طبیعی، تاریخی و منظر فرهنگی است که در طراحی ساختمان ایستگاه‌ها و تعینی کاربری‌ها رعایت شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: نکته قابل توجه در این ایستگاه‌ها در هم تنیدگی شهر و ریل در احداث راه آهن و تأثیر آن بر توسعه شهر‌ها و گسترش شهرنشینی است.

او اظهار کرد: این اثر مهندسی کم نظیر که با همت و تلاش مهندسان داخلی و خارجی و البته با مدیریت یک پارچه ایرانی احداث شده در سال‌های اخیر مقدمات ثبت جهانی آن در یونسکو در سال ۲۰۲۰ توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است.

رسولی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی برای کشور‌های بزرگ مانند ایران از بهترین ابزار به منظور جوابگویی به نیاز‌های حمل و نقل باری و مسافری است، گفت: امروزه ایران را به می‌توان به عنوان یکی از بخش‌های مهم در زمینه حمل و نقل ریلی در منطقه دانست که علاوه بر شبکه ریلی وسیع و گسترده در داخل کشور از جمله مسیر‌هایی است که اتصال دهنده شمال اروپا به خلیج فارس و اقیانوس هند است و در جهت شرقی- غربی نیز در مسیر جاده ابریشم قرار دارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و تمام مسئولان ارشد کشور توسعه راه آهن از اولویت‌های اصلی کشور است و با وجود محدودیت‌های ایجاد شده در طول سال‌های اخیر و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران طی سال‌های اخیر ۴ مسیر جدید ریلی احداث و افتتاح شده و ۴ مرکز استان از جمله استان‌های کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و گیلان هم به خطوط ریلی کشور ایران پیوسته‌اند و این نشان دهنده عزم ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن، پاک و به صرفه است.

او بیان کرد: در طول این رویداد تجارب و ایده‌های کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی و شهرسازی با تأکید بر توسعه پایدار مبتنی بر حمل و نقل ریلی در حوزه‌های مختلف طراحی و بهره برداری از ایستگاه‌های راه آهن، حاکمیت ایستگاه‌ها، توسعه ایستگاه‌های چند منظوره و ارتقای موقعیت ایستگاه‌ها در شهر و تعریف ارتباط موثر ایستگاه‌های راه آهن و شبکه‌های حمل نقل درون شهری، بهبود ارائه خدمات به مسافرین ایستگاه‌ها و مناطق اطراف ایستگاه‌ها تبادل و بررسی می‌شود.

رسولی با بیان اینکه ایستگاه‌های راه آهن دروازه‌ای برای ارتقای شهر‌ها هستند، اظهار کرد: ما می‌خواهیم در مورد نیاز‌های آتی ایستگاه‌های راه آهن با رویکردی سیستمی ارتباط آن با شهر وچگونگی تغذیه ایستگاه‌های راه آهن از روابط تجاری و اجتماعی بحث کنیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار کرد: سیاست گذاران و فعالان حمل و نقل باید توجه خاصی به مفاهیم تجاری سازی، حفظ شأن و منزلت مسافران از طریق بهبود کارایی و کیفیت خدمات درب به درب مسافران را داشته باشند.

او افزود: برای دستیابی به این هدف باید برنامه ریزی‌های مناسبی در راستای توسعه و نوسازی ایستگاه‌های راه آهن و افزایش سطوح دسترسی به ایستگاه‌ها و ارتباط با سایر مد‌های حمل و نقل با همکاری یکپارچه بین راه آهن، مترو و شهردار‌ی‌ها ایجاد شود.

رسولی گفت: راه آهن ایران مطالعات طرح‌های جامع و راهبردی ۳۲ ایستگاه منتخب کشور ایران را با همکاری مشاورین داخلی و بین المللی در دست انجام دارد تا با استفاده از پتانسیل موجود در محیط ایستگاه‌ها حداکثر بهره وری ممکن را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: گسترش استفاده از فناوری‌های نوین و روش‌های مدرن در ارائه خدمات یکی دیگر از دستاورد‌های مورد انتظار در این گردهمایی است.

او با اشاره به اینکه ایران در سال‌های گذشته در زمره ۵ کشور برتر جهان در رشد کارآفرینی قرار گرفته است، اظهار کرد: راه آهن ایران ضمن حمایت از ایده‌های نو در راستای بهبود خدمات به مسافران آمادگی تبادل اطلاعات و تجربیات با متخصصان ایستگاه‌های هوشمند در این حوزه را دارد.

رسولی افزود: حمل و نقل ریلی به عنوان مسیر‌هایی سبز با کاهش آلودگی‌های زیست محیطی به حفظ منابع طبیعی و عامل ایجاد آب و هوای پاک در شهر‌ها است و احداث ایستگاه‌های سبز با کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی و تأمین انرژی مورد نیاز از سایر منابع تولید انرژی باید در ادامه این رسالت همواره مورد توجه باشد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: راه‌آهن به عنوان یکی از بزرگترین شبکه‌ها ریلی در خاورمیانه برای اولین بار در منطقه خاورمیانه و قاره آسیا میزبان کنفرانس ایستگاه‌های آینده شده و امیدواریم در این رویداد مهم دستاورد‌های مورد انتظار به منظور توسعه پایدار حمل و نقل کشور‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

او در پایان گفت: بسیار امیدواریم که فرهنگ استفاده از حمل و نقل ریلی که موجب توسعه پایدار در جهان است هر روز گسترش یابد و امروزه کشور‌های زیادی در این راستا گام برداشته‌اند و لازم است راه‌آهن با همکاری و اشتراک تجربیات در حوزه‌های مختلف موجب رونق و گسترش هر چه بیشتر این نوع از حمل و نقل شوند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: