چه خبر از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه؛
کد خبر: ۳۲۱۳۸۷
۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
0
رییس اداره تنظیم روابط اقتصادی خارجی استان‌های وزارت امور خارجه با بیان اینکه معاونت اقتصادی وزارت خارجه وظیفه این را ندارد که اعلام کند چه مقدار سرمایه برای کشور جذب شده است و در صدد اعلان آمار و ارقام باشیم گفت: ما متولی ارائه آمار نیستیم.

کاظم محمدی رییس اداره تنظیم روابط اقتصادی خارجی استان‌های وزارت امور خارجه در گفتگو با خبرنگار پول نیوز درباره عملکرد معاونت تازه تاسیس اقتصادی در وزارت امور خارجه بیان داشت: با توجه به عمر دوساله‌ای که از شروع فعالیت این معاونت در ساختار وزارت امور خارجه می‌گذرد باید عنوان کرد که این قالب فعالیت در این وزارتخانه دارای تازگی و ویژگی‌های خاص است و همچنان این روند نیاز دارد تا یک دوره زمانی مطلوبی را طی کند تا در نهایت به یک سکون رسیده و توان اجرایی آن افزایش یابد.


وی با بیان اینکه قطعا برای رسیدن به اهدافی که در نظر گرفته شده و در این ساختار طراحی شده است ما نیازمند یکسری ابزار‌های داخلی و خارجی داریم گفت: متاسفانه در ادامه شکل گیری این معاونت در حوزه بین الملل و جذب سرمایه خارجی اتفاقات غیرمترقبه نیز حادث شد که می‌توان خروج امریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را متذکر شد که محدود شدن فرآیند فعالیت این معاونت دستخوش این جریان شد، اما ما تلاش کریم تا بتوانیم این موضوع را کنترل و ار باب دیگری وارد شویم.


رییس اداره تنظیم روابط اقتصادی خارجی استان‌های وزارت امور خارجه افزود: برهمین اساس خیلی نمی‌توان بخشی از همکاری‌های وزارت امورخارجه با دستگاه‌های زیربط اقتصادی داخلی و بین المللی بخاطر محدودیت‌هایی که وجود دارد بطور شفاف ارائه کرد.


وی در پاسخ به اینکه با اعمال تحریم‌ها عملا فضای عملیاتی این معاونت محدود و در حالت سکون واقع شده است اذعان کرد: درست است که با شرایط تحریمی ما متاسفانه بخشی از کار‌ها قابل عملیاتی شدن نیست، اما اینگونه هم نیست که وزارت خارجه سکوت کرده باشد و از پتانسیل‌های کشور برای علاقمندان در حوزه سرمایه گذاری گفتگویی صورت ندهد بلکه ما مطابق با سیاست‌های اعلامی در این حوزه فعالیت‌های خود را گسترده‌تر از قبل خواهیم کرد.


محمدی با تاکید بر اینکه در حوزه سرمایه گذاری باید یک تفکیک جدی در افکار عمومی و رسانه‌ها بوجود بیاید تا یک تفاونی بین تسهیل گری و تصدی گری پیش آید اذعان کرد: باید سرمایه‌ها از قالب دولتی به خصوصی مبدل شود تا پویایی اقتصاد را شاهد باشیم و این فرآیند باید از سوی رسانه‌ها به جامعه داخلی و بین الملل منتقل شود تا پتانسیل‌های بالقوه سرمایه گذاری در کشور معرفی شود.

وی در پاسخ به این سوال که معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه از ابتدای فعالیت خود تا کنون چه میزان توانسته سرمایه برای کشور جذب کند اعلام کرد: وزارت امور خارجه و در راس معاونت اقتصادی این مجموعه وظیفه این را ندارد که اعلام کند چه مقدار سرمایه برای کشور جذب شده است و در صدد اعلان آمار و ارقام باشیم چرا که ما متولی ارائه آمار نیستیم.


رییس اداره تنظیم روابط اقتصادی خارجی استان‌های وزارت امور خارجه ادامه داد: ما آمار دقیقی از روند جذب سرمایه نداریم و قرار نیست ادامه کاررا پیگیری کنیم و اینکه ما موظف نیستیم در پایان هر سال آمار بگیریم که چه میزان سرمایه جذب شده؛ بنابر این ما فرض را بر این میگذاریم که فرآیند اجرایی شده و دستگاه‌های متولی در مقام انتشار رقم‌های سرمایه گذاری خواهند بود.


محمدی در پایان با تاکید بر اینکه معاونت اقتصادی وزارت خارجه تنها نقش حمایت گری و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری را دارد گفت: وظیفه اصلی برای هدایت سرمایه به عهده سازمان سرمایه گذاری وزارت اقتصاد است ضمن آنکه ما وظیفه داریم تا روند جذب سرمایه گذار را تسهیل کنیم و در ادامه اینکه آیا فرآیند سرمایه گذاری عملیاتی می‌شود یا خیر منوط به بررسی‌های دستگاه اجرایی و متولی این امر است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: