به گزارش خبرنگار پول نیوز، خیرالله خادمی در خصوص تکمیل ریل رشت-آستارا گفت: در حال حاضر 3 هزار و 300 کیلومتر از مسیر ریلی را در حال حاضر داریم و مهم ترین هدف دولت و نظام تکمیل این پروژه است.
وی افزود: هدف اصلی ما تغییر روش و رفتارهای حمل و نقلی کشور به سمت و سوی حمل نقل ریلی است که مساوی با کاهش مصرف سوخت و کاهش ترافیک جاده ای است.
این مسئول ادامه داد: در برنامه اجرایی کشور 10 هزارکیلومتر مسیر ریلی وجود دارد که قریب به 300 کیلومتر این برنامه در حال اجراست و ریل رشت-آستارا یکی از مهم ترین مسیرهای ریلی کشور است که نظر موقعیت جغرافیایی باعث توسعه خط ریلی می شود.
خادمی در خصوص خط ریلی رشت-آستارا گفت: با تکمیل این خط به حمل و نقل جهانی وصل می شویم و لازمه این اتصال تکمیل خط رشت-آستارا است که با سرمایه گذاری خارجی ما به این خطوط وصل می شویم.
معاون وزیر راه ادامه داد: برای تکمیل این پروژه تملک زمین های کشاورزی است که هزینه ای بیش از 2 هزار میلیارد نیاز داردند و درنهایت برای ساخت ریل و تکمیل نهایی پرژوه هزینه بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
رالله خادمی درباره آخرین وضعیت دریافت مبلغی از مصوبه ۳۰۰ میلیون یورویی رهبر معظم انقلاب در خط آهن «چابهار- زاهدان» که قرار است از محل صندوق توسعه اختصاص پیدا کند، اظهار کرد: رایزنیها در این باره با بانک مرکزی انجام شده است و اولین قسط آن تا چند روز آینده به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان توسط بانک مرکزی به بانک عامل پرداخت شود.
وی با بیان اینکه امیدواریم این رقم تا ۱۰ روز آینده اختصاص پیدا کند، ادامه داد: از زمانی که رهبری مصوبه مذکور را صادر کردند تعداد تجهیزات در خط آهن «چابهار- زاهدان» از ۵۰۰ دستگاه به ۷۵۰ دستگاه افزایش یافته است.
این مدیر در خصوص نرخ عوارض تهران شمال بیان کرد: آزاد راه تهران-شمال اولین منطقه ای است که عوارضی های آن بادی شناور شوند و زمانی که پیک عبورس بالاست این عوارض ها بیشتر می شود.
خادمی ادامه داد: عوارض پیمایشی جز اصلی ترین رویکردهای ما برای ایجاد عدالت بین مردم است؛ تا هفته آینده عوارض تهران-ساوه پیمایشی می شود و مبلغ عوارض برای مردم کمتر خواهد شد.