April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۲۰۲۵
۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
0
پول نیوز - یادمان یلدا با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران برگزار شد.

به گزارش پول نیوز، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در چهارمین یادمان یلدا که با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی همچون چین، اتریش، بنگلادش، روسیه، ترکیه، برزیل، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و... در مجموعه فرهنگی، تاریخی نیاوران برگزار شد، گفت: «ثبت یکی دیگر از میراث‌های ناملموس کشورمان یعنی دوتار ایرانی در میراث جهانی را به همه ملت ایران تبریک می‌گویم. ملتی با تمدن کهن، فرهنگ بی‌نظیر و داشته‌های زیبا که همه پیام آور فرهنگی عرفانی و متعالی است.»

مونسان گفت: «در دنیایی که متاسفانه ظلم و جور فراگیر شده، تنها چیزی که می‌تواند صلح و دوستی را رواج دهد، هنر و فرهنگ‌هایی این چنین است.»

او افزود: «یلدا جلوه‌ای زیبا از میراث ناملموس کشور است. یلدا در فرهنگ ایرانیان، به این دلیل اهمیت دارد که پس از آن تاریکی طولانی، روشنایی است و نماد چیرگی روشنایی بر ظلمت است. یلدا تقارن جغرافیا و فرهنگ ماست.» 

مونسان ادامه داد: «خوشحالیم که این‌همه غنای فرهنگی در کشور وجود دارد و بسیاری از این موضوعات با سایر مردم دنیا به اشتراک گذاشته شده است. در تاجیکستان، افغانستان، ارمنستان و برخی دیگر از کشورها موضوع یلدا وجود دارد و جشن گرفته می‌شود و عامل نزدیکی ایرانیان با سایر همسایگان است.»

او افزود: «از دیگر ویژگی‌های یلدا، پرداختن به ارزش‌های والای انسانی و احترام به بزرگان، صمیمیت خانواده و کنار هم قرار گرفتن اقوام است. ما در شب یلدا قرآن می‌خوانیم، فال حافظ می‌گیریم، و در حقیقت تأسی می‌کنیم به خالق بزرگ خود و از او برای ادامه راه رهنمود می‌گیریم و از او کمک می‌گیریم تا حافظ خانواده و ملت ما باشد.»

این مراسم با اجرای نقالی و آیین های سنتی شب یلدا همچون حافظ‌خوانی، مولوی‌خوانی و شاهنامه‌خوانی، اجرای زنده دوتارنوازی، اجرای مراسم آیینی محلی کرمانجی، یلداخوانی و اهدای هدایای یادبود یلدا به سفرا و مهمانان ویژه همراه بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: