April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
آیا دستاورد سفر رئیس جمهور به ژاپن و مالزی اقتصادی است؟
کد خبر: ۳۲۲۰۹۳
۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
0
پول نیوز - سفر رئیس جمهور به کشورهای ژاپن و مالزی از مهمترین و داغ ترین اخبار رسانه های سیاسی داخلی و خارجی است کما اینکه این سفرها یک بعد اقتصادی هم دارد که باید به آن نیز توجه شود.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، با توجه به اینکه روحانی قبل از سفر، در فرودگاه مهرآباد گفت: سیاست نگاه به شرق و روابط نزدیک‌تر با کشورهای مهم آسیایی همواره جزو اهداف جمهوری اسلامی ایران بوده و سفر به کوالالامپور و توکیو که به دعوت مقام‌های ارشد این دو کشور انجام می‌شود، در راستای این سیاست تهران است، خیلی از نگاه ها به این موضوع منعطف است که جدای از مباحث سیاسی، چه میزان به روابط اقتصادی در این سفرها توجه شده است.

اهدافی همچون خروج پول های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران در ژاپن، گسترش همکاری های تجاری در زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی ایران و همچنین مشارکت های تجاری از جمله موارد مهم اقتصادی بود که باید دنبال می شد.
 
آقای رئیس چه خبر از سفر؟!

سفر روحانی به ژاپن بعد از ۱۹ سال در سطح ریاست جمهوری ایران و در نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین ایران و ژاپن صورت گرفت. آخرین سفری که در این سطح انجام شد در اکتبر ۲۰۰۰ میلادی بود و رئیس جمهور وقت ایران به ژاپن رفت. این نشان میدهد این سفرها از اهمیت بالایی برخوردار است.

گفته می شود آقای روحانی در بدو ورود به کشور مالزی و شرکت در اجلاس نشست سران چند کشور اسلامی شعار بسیار مهم و مثبتی را در جهت کاهش ارزش دلار و سلطه عظیم آن بر کشور ها اعلام کرد. رئیس جمهوری کشورمان گفت: جهان اسلام باید تدابیری برای رهایی از سلطه دلار پیش‌بینی کند! موردی که وی اثرات منفی آن بر اقتصاد کشورش را حس کرده و از تجربیات اجرایی خود برای رهایی کشورها از آن یاد می کند.

یکی از موضوعاتی که اهمیت این سفر را مشخص می کند،  تقارن منافع است. ژاپن هم با ایران و هم با آمریکا روابط دوستانه‌ای دارد و در ماه‌های گذشته سعی کرده میان این دو کشور وساطت کند. اوج تکاپو‌های دیپلماتیک توکیو زمانی بود که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در سفری تاریخی به تهران در ماه ژوئن، پیامی از جانب رئیس جمهور آمریکا به ایران منتقل کرد، اما ایران از پذیرش این پیام خودداری کرد. اینکه این سفر وزنه منافع را به کدام سمت سنگین می کند و کدام کشور سود بیشتری از این دیدارها خواهد داشت را باید صبر کرد و دید. در واقع باید دید در صورت برقرار نبودن پیوند سیاسی و اقتصادی کدام کشور دچار تزلزل می شود؟!

رسانه های داخلی و خارجی این سفر را بسیار مورد بررسی قرار داده اند اما حسن روحانی در بدو ورود به ایران با اشاره به دستاوردهای این سفر می گوید: در جلسات متعددی که با مقامات ژاپنی برگزار کردیم این کشور پیشنهاد جدیدی در خصوص شکست تحریم ها را مطرح کرد که با پیشنهاد ما همراه شد و قرار است تا رسیدن به نتایج این بحث و گفتگو ها ادامه پیدا کند.
 
آقای رئیس چه خبر از سفر؟!

سفر چهار روزه رئیس جمهور به مالزی و ژاپن به اتمام رسید ولی تا الان اخبار مثبت و خوبی از این جلسات گزارش نشده است؛ اما گفتنی است انتظار می رود حسن روحانی با توجه به اهمیت معیشت و نیازهای اقتصادی کشور گزارش قاطعی از این سفر داشته باشد. چرا که اهمیت اجلاس کولالامپور در بعد اقتصادی پررنگ تر از ژاپن دیده می شود.

هنوز از جزئیات و یا همان سوغات سفر رئیس جمهور به ژاپن چیزی مشخص نیست اما قطعا طبق گفته ها، برآوردها و پیش بینی ها درخواست دریافت بهای نفت فروخته شده در این جلسات مطرح شده است. که البته دور از انتظار نیست که ژاپن همچنان در تلاش برای ایفای نقش میانجی گری بین ایران و امریکا قرار گرفته باشد. حال با توجه به این مسائل، سوال مهم اینجاست که چرا در سفرهایی با این درجه اهمیت، وزرای اقتصادی کابینه رئیس خود را همراهی نکردند؟!
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: