در گفت و گو با رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه سازان مطرح شد:
کد خبر: ۳۲۲۳۸۴
۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
0
پول نیوز- محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان گفت: اگر خودرو‌های جدید جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ شود شرکت‌های قطعه سازی ایران می‌توانند قطعات این نوع خودرو‌ها را در تیراژ بالا تولید کنند.

پول نیوز- در خصوص جایگزین کردن خودروهایی مانند «تیبا»، «کوئیک»، «ساینا»، «پژو پارس»، «رانا» و «سمند» به جای خودروهای قدیمی تر یعنی «پراید» و «پژو 405»، توانمندی و قابلیت شرکت های قطعه سازی ایرانی نیز، باید مورد توجه قرار بگیرد.

بر این اساس با محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه سازان و دبیر سابق انجمن قطعه سازان ایران گفت و گو کردیم تا بدانیم چقدر امکان تحقق این جایگزینی وجود دارد. 

*****

 

*در هفته های اخیر، بحث جایگزین شدن خودروهای جدید به جای پراید و پژو 405 از سوی وزیر صمت مطرح شد؛ با توجه به این که باید قطعات مورد نیاز برای خودروهای پُر تیراژ تولید شود، اوضاع فعلی شرکت های قطعه ساز ایران را چگونه می بینید؟

 

-شرکت های قطعه ساز ایرانی همانند یک ماشین عمل میکنند به نحوی که راننده و مسافر آماده هستند و مقصد نیز مشخص شده است و این ماشین تنها باید بنزین داشته باشد تا حرکت کند؛ شرکت های قطعه سازی هم با تزریق نقدینگی و وصول مطالبات که همانا حکم بنزین برای خودرو دارد، می توانند موفق شوند.


*در سال گذشته عنوان کرده بودید که شرکت های قطعه سازی نیازمند تسهیلات بانکی 11 هزار میلیارد تومانی هستند اما شما از طرف دیگر از طلب 23 هزار میلیارد تومانی قطعه سازان از شرکت های خودرو سازی گفته اید.

 

-متاسفانه بیش از چهار هزار میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی، محقق نشد ضمن آنکه مقامات دولتی به ما گفته بودند حدود 800 میلیون دلار ارز اختصاص می دهیم ولی این تسهیلات ارزی هم اختصاص پیدا نکرد و از طرفی شرکت های قطعه ساز از خودرو سازان طلبکار بوده و شرکت های خودروساز، طلب قطعه سازان را به سرعت پرداخت نمی کنند.

 

*لطفاً درباره توانمندی های انجمن «صنایع همگن و قطعه سازان» و  انجمن «قطعه سازان» توضیح دهید که چه ظرفیت هایی در تولید قطعات خودرو دارند؟

 

-انجمن صنایع همگن و قطعه سازان از مجموع انجمن های استانی تشکیل شده یعنی ما در خراسان رضوی، چنین انجمنی در سطح استانی داریم و همین طور در استان های قم، مرکزی، سمنان، تهران، آذربایجان شرقی و کرمانشاه.
 انجمن های استان ها با انتخابات، انجمن کشوری صنایع همگن قطعه سازی را تشکیل می دهند. مجموع شرکت های عضو انجمن صنایع همگن قطعه سازی، نزدیک 1500 واحد است.

در چارچوب انجمن قطعه سازان نیز که مدتی دبیر آن بودم، انجمن های استانی نداشتیم و فقط یک انتخابات سراسری داشتیم که از همه استان ها رای داده و هیات مدیره انجمن قطعه سازان انتخاب می شدند.
در انتخابات این انجمن که برگزار می شد 400 نفر شرکت می کردند و البته مهم نیست که اعضای این انجمن ها، چه تعداد باشند.


* آیا رقابت منفی بین این دو انجمن قطعه سازی کشور  وجود دارد؟

 

-خیر، وجود ندارد. زیرا همه این شرکت ها، قطعه ساز بوده و این طور نیست که یکی بر سر شاخ باشد و بُن را ببُرد.
خواسته همه ما قطعه سازان، یکسان است و آن، این که ما می گوییم پول مطالبه قطعه ساز را حداکثر یک ماهه پرداخت کنند یا دست کم این حالت برای قطعه سازان کوچک و متوسط وجود داشته باشد و دوم این که قیمت های خرید تولیدات این قطعه سازان را به روز کرده و به موقع پرداخت کنند.

 

*از طرفی خواستار تعدیل قیمت خرید قطعات تولید قطعه سازان شده بودید. آیا این تعدیل قیمت و در واقع افزایش قیمت اتفاق افتاد؟

 

-یک بخش تعدیل قیمت خرید در سال 1397 داشتیم و یک بخش کوچک هم در سال 1398 اتفاق افتاد ولی هنوز بخش عمده این تعدیل قیمت مانده است.

 

*تعدیل‌ها چه مقدار افزایش قیمت خرید قطعه سازی را بالا بردند؟

 

-بستگی به نوع قطعه و مواد اولیه دارد چرا که امکان دارد قیمت مواد اولیه یک قطعه، خیلی بالا رفته باشد و ممکن است تعدیل قیمت تا 100 درصد و 140 درصد عملی شده باشد و برخی قطعات هم، تا این حد تعدیل قیمت نداشته باشند.

نقش قطعه سازان در تحقق جایگزین‌های پراید و پژو ۴۰۵


*در خصوص خودروهایی مثل تیبا و کوئیک و سمند که به عنوان جایگزین مطرح شده اند، آیا قطعات خودروهای جایگزین، تفاوت عمده ای با قطعات خودروهای پراید و پژو 405 دارند؟

 

-بعضی قطعات ممکن است یکسان باشند اما بعضی خودروها قطعات مخصوص به خود را دارند.


*باتوجه به مطرح شدن توقف تولید مدل های مختلف پراید و همچنین پژو 405 در سال جاری و سال 1399، شرکت های قطعه ساز می توانند قطعات مورد نیاز را برای خودروهای جایگزین با تیراژ زیاد تامین کنند؟

 

-بله. من با شناختی که از این صنعت دارم معتقدم این جایگزین کردن امکانپذیر است.

 

*پیش از این گفته بودید که مردم از پراید و پژو 405 خسته شده اند. آیا در زمان تحقق خودروهای جایگزین، کیفیت تولید قطعات ارتقا پیدا کرده و قیمت خودروهای جایگزین در زمان تیراژ بالا کاهش پیدا می کند؟

 

-بستگی به خودروساز و سازمان استاندارد ایران دارد که چه استانداردهایی را بخواهند. قطعه سازان باید این استانداردها را برآورده کرده تا تولید انجام شود.

ما باید نوآوری داشته باشیم و خودروهای جدید را به بازار عرضه کنیم چرا که این یک اصل مهم است. پیش بینی بنده این است که مردم از جایگزینی خودروهای جدید استقبال می کنند.

قیمت خودروها بستگی به چند عامل دارد و اگر نقدینگی را مهار و کنترل شود کرده و قیمت ها ثابت می مانند و اگر نقدینگی  مهار نشود، باز هم به ناچار افزایش قیمت خواهیم داشت.


*اخیراً استانداردهای 85 گانه برای ارتقای کیفیت تولید خودرو مطرح شده. به نظر شما، کدامیک از این استانداردها در تولید قطعات خودروهای جایگزین، نمی تواند به سرعت تحقق پیدا کند؟

 

-قطعه سازان ایرانی اکثر استانداردها را می توانند محقق کنند و اگر بخشی هم نتوانند به خاطر مواد اولیه است چون امکان دارد مواد اولیه آنها به سختی وارد کشور شود اما؛ در کل از نظر اجرایی، مشکل خاصی نداریم.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: